کد خبر: 445678
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۱۲:۳۲:۳۲
| |

یوسفی، اقتصاددان در گفتگو با امتداد مطرح کرد:

دولت با شناسایی اقشار ضعیف می‌تواند قرنطینه دوهفته‌ای را در تهران اجرا کند

یوسفی، اقتصاددان گفت: دولت باید، ضمن تعطیلی شرکت‌ها، موسسات، ادارات و نهادها، سایر دستگاه‌ها و صنوف غیرضرور را نیز به مدت دو هفته تعطیل کرده و با شناسایی خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر و شهروندان در معرض خطرات اقتصادی از طریق نهادهایی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سایر نهادهای مرتبط، منابعی را در میان آن‌های توزیع کند.

دولت با شناسایی اقشار ضعیف می‌تواند قرنطینه دوهفته‌ای را در تهران اجرا کند
کد خبر: 445678
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۱۲:۳۲:۳۲

اعتمادآنلاین| زمزمه لزوم اجرای طرح تعطیلی کامل یک تا دو هفته‌ای در پایتخت و برخی از نقاط کشور، طی هفته‌های گذشته و با بالاگرفتن تب شیوع گسترده اپیدمی کرونا مکررا از سوی کارشناسان، صاحبنظران و اعضای شورای شهر تهران مطرح شده است. طرحی که به گفته برخی و در صورت اجرا با چالش‌های تامین منابع اقتصادی روبرو خواهد بود.

در همین رابطه محمد قلی یوسفی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به لزوم اجرای این طرح اظهار داشت: در برخی از محافل رسانه‌ای و اقتصادی، مکررا درخصوص لزوم اتخاذ تمهیدات یا ملاحظات پیچیده برای اجرای این طرح سخن گفته شده و این در حالی است که تعلل و عدم توجه به زمان در شرایط عادی مطرح خواهد بود، نه شرایط غیرعادی و توام با اضطرار.

اکنون اما به دلیل مشکلات به وجود آمده به واسطه تحمیل بحران از سوی اپیدمی کرونا و در کنار آن، بی‌توجهی مسئولین، متاسفانه مهار این اپیدمی از کنترل خارج شده و در صورت تداوم، فاجعه‌ای تاریخی را به جامعه ایران سربار خواهد کرد.

در این بین اما نباید فراموش کرد که شرایط امروز ایران به معنای واقعی، بحرانی بوده و مرگ انسان‌ها با هیچ منطقی قابل توجیه نیست. اگر کسانی با درک غیرصحیح و غیرکارشناسی خود به مسئله کرونا نگاه نکرده و از همان ابتدا، قم یا مناطق تحت شیوع ویروس را قرنطینه یا لاک داون کرده بودند، امروز شاهد بروز این فاجعه در کشور نبودیم. متاسفانه برخی آقایان، همه چیز را به بازی سیاسی خود گرفته و با جان مردم معامله کردند.

البته، ما به دنبال مقصر در این شرایط نیستیم و آنچه به گفته پزشکان و متخصصان، لازم و ضروری می‌نماید، لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران و برخی از نقاط آسیب دیده از اپیدمی است که اجرای این طرح، می‌توان به احیای نسبی توان کادر درمان کمک کرده و از جان باختن شمار بیشتری از هموطنان جلوگیری کند.

در خصوص اجرای این طرح نیز به شخصه با ورود نظامیان به عرصه مقابله و اجرای دستورالعمل‌ها در زمان لاک داون موافق نیستم. چرا که اصلا مشخص نیست که آیا نظامیان، لزوما بتوانند بهتر عمل کنند یا خیر.

در این رابطه، دولت باید، ضمن تعطیلی شرکت‌ها، موسسات، ادارات و نهادها، سایر دستگاه‌ها و صنوف غیرضرور را نیز به مدت دو هفته تعطیل کرده و با شناسایی خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر و شهروندان در معرض خطرات اقتصادی از طریق نهادهایی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سایر نهادهای مرتبط، منابعی را در میان آن‌های توزیع کند.

البته با آغاز اجرای این طرح به مرور نیز، نیازهای جدی اقشار آشکارتر شده و دست مجری را برای ارتقا کیفیت آن بازتر خواهد کرد. همچنین، فراخوان دولت برای ثبت نام افراد آسیب‌پذیر از طریق دولت الکترونیک نیز به شناسایی هرچه منسجم‌تر این اقشار کمک خواهد کرد.

البته، دولت می‌تواند با توجه به شرایط اضطراری کنونی از طریق بانک مرکزی نیز، اقدام به چاپ پول کرده و منابع مالی لازم برای اجرای قرنطینه را تامین کند. کما اینکه کینز، اقتصاددان نیز به این مهم اشاره داشته که دولت‌ها می‌توانند در شرایط اضطراری، نسبت به چاپ پول بدون پشتوانه اقدام کرده و به یاری نیازمندان بشتابند.

در همین بین نیز با توجه به خستگی و فرسایش شدید کادر درمان نیز، لازم است تا دولت با تامین منابع مالی، دست کم تا رفع زمان اضطرار برای افزایش حقوق کارکنان حوزه سلامت اقدام کند. چرا که کادر درمان، امروز با فرسایش جدی روبرو بوده و نباید فشارهای سنگین کنونی جامعه را به گردن یک قشر بیاندازیم.

در آخر نیز باید به این مهم توجه داشته باشیم که نهادهای انتصابی، نظیر بنیاد مستضعفان و سایر نهادها هم باید بر اساس وظیفه ذاتی خود و با توجه به شرایط حاد کنونی به یاری دولت شتافته و زمینه را برای عبور جامعه از این بحران فراهم کنند.

این نهادها در کنار در اختیار داشتن منابع هنگفت اقتصادی، زیر نظر ولی فقیه فعالیت می‌کنند و وظیفه ولی فقیه نیز خدمت به جامعه خواهد بود. بنابراین، حتی اگر از وجه شرعی نیز به مسئله نگاه کنیم، این نهادها بنا به وظیفه شرعی خود، موظف به کمک به دولت در این شرایط هستند.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها