کد خبر: 446077
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ۰۸:۴۵:۴۲
| |

چرا مصوبه‌های ستاد ملی کرونا در مورد مستاجران اجرا نمی‌شود؟

ستادملی مبارزه با شیوع کرونا مقرر کرده بود تا زمانی که کشور درگیر مساله کرونا است موضوع مربوط به جابه جایی مستاجران و تغییرات اجاره بها نباید اعمال شود.

چرا مصوبه‌های ستاد ملی کرونا در مورد مستاجران اجرا نمی‌شود؟
کد خبر: 446077
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ۰۸:۴۵:۴۲

اعتمادآنلاین| تعطیلی شهرهای در وضعیت قرمز و اعمال محدودیت های جدید از اول آذر در حالی قرار است به اجرا درآید که هنوز بسیاری از مصوبه های ستادملی کرونا هنوز به اجرا درنیامده است. نمونه این عدم اجرا را در صدور احکام قضایی تخلیه برای مستاجران آن هم در آستانه اجرایی شدن مقررات جدید می توان ملموس یافت.

به شکلی که برخی از احضاریه ها و ابلاغیه های مربوط به تخلیه در هفته آخر آبان 99 و در آستانه شروع مقررات سختگیرانه اخیر به مستاجران داده شده است. از سوی دیگر برخی از این احکام صرفا مربوط به دعوای مالک و مستاجر در تخلیه مورد اجاره نیست ولی صدور حکم خلع ید و در نتیجه آن تحلیه ملک مورد تصرف مصداق انجام تخلیه را دارد.

این تصمیمات قضایی در حالی از سوی محاکم قضایی و شعب شورای حل اختلاف در تهران اتخاذ شده که ستادملی مبارزه با شیوع کرونا مقرر کرده بود تا زمانی که کشور درگیر مساله کرونا است موضوع مربوط به جابه جایی مستاجران و تغییرات اجاره بها نباید اعمال شود. با این حال در هفته گذشته و روزهای این هفته روزنامه اعتماد تماس های مختلفی داشت که براساس آن محاکم و شعب شورای حل اختلاف حکم به تخلیه داده بودند. مردمی که با روزنامه تماس گرفته بودند مدارک و تصویر ابلاغیه ها را نیز در اختیار ما قرار دادند.

مالک تماسی نگرفت ولی ابلاغیه تخلیه داد


زن جوانی که در محدوده قیطریه تهران ساکن است یکی از کسانی بود که با روزنامه تماس گرفت. او علاوه بر ارسال تصاویر مربوط به ابلاغیه دادگاه به این نکته اشاره کرد که از تابستان گذشته هیچ تماسی از سوی مالک نداشته اند و از آنجا که اجاره بهای مدت قرارداد را به صورت چک به صاحبخانه پرداخت کرده بودند در این مدت نیز تماسی در مورد پرداخت ها نداشته اند. از تابستان گذشته که به موعد پایان قرارداد نزدیک شده اند صاحبخانه تلفن خود را پاسخگو نبوده و خود نیز هیچ تماس یا اخطاری به مستاجر نداده است.

با این حال در هفته سوم آبان 99 این زن ابلاغیه قضایی مبنی بر مهلت 72 ساعته برای تخلیه دریافت کرده است. این مخاطب روزنامه اعتماد در پاسخ به این پرسش که آیا هیچ اخطار یا تماسی از سوی صاحب ملک یا همان صاحبخانه داشته اند یا خیر، تاکید کرد: هیچ تماسی نداشته ایم. به فرض که ایشان می خواست دیگر با ما قرارداد تمدید نکند باید زمانی را فرجه می داد و بخشی از پول ودیعه ای که نزد او داریم و اصلا رقم کمی نیست را هم مسترد می کرد نه اینکه به یک باره حکم تخلیه بگیرد.

خانه را پلمب کردند؛ مدارک داخل خانه است


یکی دیگر از هموطنانی که در ماجرایی مشابه گرفتار صدور حکم اجرایی محاکم شده است موضوعی پیچیده تر از رابطه مالک و مستاجر دارد. او اینک به سبب پلمب شدن خانه ای که در آن سکونت داشته مجبور به اقامت در مهمانخانه ای در خیابان جمهوری تهران شده است. او نیز مدارک و مستندات خود را ارسال کرد. این زن نیز درباره ماجرایی که گرفتار آن شده، گفت: در شهریور 94 یک واحد آپارتمان را از فردی اجاره کردم. 5 ماه پس از انقضای اجاره نامه یعنی بهمن 95 آپارتمان فوق را از موجر به قیمت 95 میلیون تومان خریدم. فروشنده در موعد مقرر برای تنظیم سند، بیمار و در بیمارستان بستری شد و چند ماه بعد فوت کرد.

وراث فروشنده به بهانه عدم اخذ گواهی حصر وراثت تنظیم و انتقال سند را به تعویق انداختند تا اینکه اواخر مرداد سال جاری متوجه شدم حساب های بانکی ام توسط اجرای احکام مجتمع 14 حل اختلاف تهران مسدود شده است. خانم بابایی در توضیح نتیجه مراجعه به شعبه شورای حل اختلاف افزود: متوجه شدم در عرض یک هفته 20 تا 27 مرداد بدون احضار یا اطلاع بنده دو دادنامه یکی محکومیت به پرداخت اجازه های معوقه و دیگری دستور تخلیه به استناد اجاره نامه منقضی شده، صادر کرده و در مرحله اجرا است. خواستم اعاده دادرسی بدهم، گفتند روی حکم شوراها نمی شود اعاده دادرسی داد.

به رییس مجتمع مراجعه کردم، گفت دادستان باید توقف اجرایی بدهد. خواستم تجدیدنظرخواهی کنم در دادنامه مهلتی برایم انشا نشده بود. این زن همچنین توضیح داد: به دنبال رفع مسدودی یکی از حساب هایم که حساب مستمری ام است، بودم که در تاریخ نهم مهر در غیاب بنده، وکیل خواهان با مامور اجرای کلانتری 110 شهدا به منزلم مراجعه ضمن بیرون کردن دخترم از خانه اقدام به تعویض قفل در آپارتمان کرده و مضاف بر آن در آهنی نیز روی آن کار گذاشته اند.

این موضوع را به رییس مجتمع شورای حل اختلاف گفتم ایشان فقط در پاسخ به من گفت: می خواستی در را روی مامور باز نکنی. روزنامه اعتماد آمادگی دارد در صورتی که شورای حل اختلاف یاد شده توضیحی داشته باشد عینا آن را منتشر کند و همچنین در حال پیگیری است که در صورتی که قوه قضایی در مورد عدم اجرای مصوبه های ستادملی مبارزه با کرونا توضیحی دارد آن را منعکس کند.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها