کد خبر: 446760
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۱۰:۵۱:۵۶
| |

رامتین شهبازی، نویسنده و منتقد سینما مطرح کرد:

فضای آموزش و اکران به بسترهای آنلاین می‌رود/ سینمای مستند وارد دورانی تازه شده است

یک استاد دانشگاه معتقد است شیوه‌های آموزش و فیلم دیدن در روزهای پس از کرونا تحت تاثیر روش‌های آنلاین، تغییر خواهد کرد.

فضای آموزش و اکران به بسترهای آنلاین می‌رود/ سینمای مستند وارد دورانی تازه شده است
کد خبر: 446760
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۱۰:۵۱:۵۶

اعتمادآنلاین| رامتین شهبازی نویسنده و منتقد سینما درباره جریان‌سازی جشنواره‌ «سینماحقیقت» در حمایت از تولید فکر و اندیشه گفت: جشنواره «سینماحقیقت» امکان جریان‌سازی در صنعت سینما را دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین، وقتی ما موج درست می‌کنیم، تاثیرگذاری نیز به وقوع می‌پیوندد. زمان برگزاری این جشنواره و در یک برهه زمانی مشخص، آثار فیلمسازان مستند به نمایش درآمده و روی آنها بحث و بررسی می‌شود و جامعه به موضوع مستند حساس می‌شود.


وی افزود: این کوران‌های فرهنگی قطعا کمک می‌کند تا ما در یک محل و یک زمان با آثار مواجه بشویم. باتوجه به اینکه اکثر فیلم‌های مستند از امکان نمایش در طول سال بی‌بهره هستند، مرکز گسترش و سینمای مستند می‌تواند با طراحی یک پلتفرم، هر هفته نمایش فیلم و جلسات نقد و بررسی داشته باشد. این اقدام حرکت بسیاری مثبتی است که قطعا تاثیر خود را در جذب مخاطب خواهد داشت.


این منتقد سینما درباره برگزاری آنلاین این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: ما باید به سمتی برویم که فضاهای تازه را تجربه کنیم.

سینمای مستند و جشنواره «سینماحقیقت» در حال رفتن به این سمت است که این ماجرا را بررسی کند و آن را به اجرا بگذارد. خود این موضوع می‌تواند آزمون و خطایی خوب و حرکتی فرهنگی باشد.


شهبازی ادامه داد: ما ایرانی‌ها خیلی عادت به ماندن در خانه نداشته و برای چنین روزهایی برنامه نداریم. در واقع به همین دلیل بوده که وضع کرونا در مملکت ما به این صورت است. شاید این برنامه‌ها نگاه‌های ما را به استفاده درست از فضای مجازی تغییر بدهد تا بفهمیم فضای مجازی فقط اینستاگرام، تلگرام و واتس‌آپ نیست. در بازتعریف استفاده از فضای مجازی می‌شود کارهای بسیار بزرگی انجام داد.


این نویسنده ضمن ابراز خوشحالی از تصمیم جشنواره «سینماحقیقت» برای برگزاری آنلاین این دوره گفت: زمانی که جشنواره حضوری باشد ممکن است ما زمان شرکت در این جلسات را نداشته باشیم و نتوانیم برنامه‌های خود را تنظیم کنیم. ولی در شرایط کنونی می‌توانیم در خانه بنشینیم و از مستندها و برنامه‌های دیگر جشنواره استفاده کنیم. برای من این فرصت مغتنم است.


استاد دانشگاه سوره درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی در دوران بعد از کرونا گفت: به زودی اکران آنلاین بخش ثابت جشنواره‌ها شده و از آن به عنوان یک امکان استفاده می‌شود. این اتفاق در حوزه آموزش نیز رخ می‌دهد.

آموزش ما دیگر کاملا به فضای حضوری بازنخواهد گشت و فضای مجازی را در کنار کلاس‌های حضوری‌ خواهیم داشت. این موضوع برای اکران فیلم‌ها هم اتفاق می‌افتد.


رامتین شهبازی در پایان گفت: اگر سازوکار کپی‌رایت و جلوگیری از دزدیده شدن آثار را ایجاد کنیم، قطعا می‌توانیم در این حوزه اتفاقات خوبی را رقم زده و تجربه‌های تازه‌ای داشته باشیم. فکر می‌کنم بعد از کرونا ما از این فضا دوباره استفاده خواهیم کرد.


مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها