کد خبر: 447210
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۰۸:۱۴:۴۶
| |

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال:

نباید در پرونده فکری تعجیل و تاخیر کرد

عبدالرحمان شاه‌حسینی، رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، درباره حواشی دیدار فولاد و استقلال گفت: به هیچ عنوان نباید نه تاخیر و نه تعجیل زیادی به‌وجود بیاید زیرا مرجع رسیدگی مکلف است به گزارش داور، ناظر مسابقه و صحبت‌های شاهدین توجه کند. به هر حال من معتقدم بعضی از اشخاص باتوجه به شخصیت خود نباید به این شکل به این موضوع دامن بزنند و تعجیل کنند.

نباید در پرونده فکری تعجیل و تاخیر کرد
کد خبر: 447210
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۰۸:۱۴:۴۶

اعتمادآنلاین| در حالی که به‌نظر می‌رسید حاشیه‌های بازی استقلال و فولاد بیشتر به اتفاقات و جریانات درون زمین مربوط باشد، انتشار ویدیویی از محمود فکری، چند دقیقه پس از پایان مسابقه، جنجال بزرگی را رقم زد. سرمربی استقلال در آن فیلم چند ثانیه‌ای فولادی‌ها را با الفاظ رکیک مورد خطاب قرار می‌دهد و این مسئله باعث واکنش تند مسئولان تیم خوزستانی شده است. از طرف دیگر باشگاه استقلال شیوه دور از انتظاری برای روبه‌رو شدن با این مسئله اتخاذ کرده است و با انتشار اطلاعیه‌ای اتفاقات بازی را با هواداران خود در میان گذاشته است.

اما مسئله مهم در پرونده‌های این‌چنینی بعد حقوقی آن است، چراکه معمولاً افراد درگیر در این داستان‌ها به کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال دعوت می‌شوند تا در آنجا به رفتاری که انجام دادند رسیدگی شود. در همین راستا با عبدالرحمان شاه‌حسینی، رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت‌وگویی داشتیم تا نحوه رسیدگی به این از دست پرونده‌ها را توضیح دهند.

آقای شاه‌حسینی؛ در چنین شرایطی آیین‌نامه انضباطی چه می‌گوید و رسیدگی به چنین مسائلی به چه شکلی انجام می‌گیرد؟

در ابتدا باید بگویم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مانند کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا تابع مقررات خود در رسیدگی به تخلفات مربوط به فوتبال است و برای اینکه سمت‌وسوی پرونده از جریان اصلی خود خارج نشود، به صحبت‌های رسانه‌ها و کارشناسان در چنین پرونده‌هایی معتقد نیست. در آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال نیز درمورد توهین و رفتارهای غیرورزشی پیش‌بینی‌هایی شده است و به دلیل اینکه پرونده در حال رسیدگی است، من در این خصوص اظهار نظر قاطع نمی‌کنم.

بحث قانونی درمورد استناد به مدارک به شکلی است و آیا هر مدرکی قابل استناد است؟

همان فیلم تنها مدرکی که تاکنون مطرح شده است. شخصی این فیلم را تصویربرداری کرده و حالا در فضای مجازی منتشر شده است. اما باید گفت فیلم جز دلیل اثبات دعوی نیست، اما به‌عنوان اماره می‌توان استفاده شود. یعنی اگر فرد منکر صحبت‌های خود شود، قاضی می‌تواند تشخیص دهد که این مدرک برای رسیدن به علم کمک‌کننده است و آن را به کارشناس ارجاع بدهد تا از مونتاژ نبودن تصاویر و اظهارات اطمینان حاصل کند.

البته فکری اصلا آن را تکذیب نکرده اما بهترین زمان برای رسیدگی به پرونده چه زمانی است؟

در مقررات خاص فوتبال ما به هیچ عنوان نباید نه تاخیر و نه تعجیل زیادی به‌وجود بیاید زیرا مرجع رسیدگی مکلف است به گزارش داور، ناظر مسابقه و صحبت‌های شاهدین توجه کند. به هر حال من معتقدم بعضی از اشخاص باتوجه به شخصیت خود نباید به این شکل به این موضوع دامن بزنند و تعجیل کنند. به‌نظر من باید به شکل دقیق و عادلانه به این موضوع رسیدگی شود. باید به کار هر شخصی که ‌به‌عنوان مباشر، معاون و یا حتی اشخاص دیگری که ممکن است در این قضیه تخلفاتی مرتکب شده باشند رسیدگی و حکم صادر شود. هیچ شخصی نیز از فحاشی‌ای که ثابت شده باشد، دفاع نمی‌کند.

جایگاه سوابق افراد در رسیدگی به چنین پرونده‌هایی چیست؟

باید در این موضوع به این نیز توجه داشت در آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال آمده وقتی قرار است یک رای صادر شود، می‌توان به سوابق افراد نیز توجه ‌داشت. یعنی اگر کسی مشهور به انجام تخلفات مکرر است، باید شدیدترین تنبیه را برای او در نظر بگیرند و اگر کسی برای اولین بار است دچار تخلف می‌شود باید به او تخفیف بدهند، اما نباید به سادگی از کنار تخلفی بگذرند. به هر حال باید نظم و انضباط در فوتبال ما حاکم باشد. من متعقدم که باید آسیب‌شناسی نیز صورت بگیرد تا مشخص شود چرا این اتفاقات که در فوتبال روز دنیا منسوخ شده است، در فوتبال ما رخ می‌دهد. البته همان‌طور که گفتم من باور دارم، نباید زود قضاوت کرد.

شرایط در جلسه بررسی به چه شکل خواهد بود؟

علاوه‌بر تمام نکاتی که گفتم باید به دفاعیات خود شخص نیز توجه شود و این کار خوب کمیته انضباطی است که از فرد دعوت کرده است تا ببینند دفاع او چیست. اگر در جلسه اقرار کردند که به قول ما حقوقی‌ها شاه‌دلیل است. یعنی دیگر احتیاج به هیچ دلیل دیگری نیست.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها