کد خبر: 447385
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

واکسن کرونا | واکسن آکسفورد چه ویژگی‌هایی دارد؟‌

در نهمین ماه از اولین پاندمی قرن بالاخره خبرهای امیدبخشی درباره واکسن کرونا به گوش می رسد. پس از آنکه شرکت داروسازی فایزر و مدرنا اعلام کردند واکسنی تولید کرده‌اند که در مرحله سوم آزمایش‌های بالینی تا 90 و 95 درصد موفق است، حالا دانشگاه آکسفورد نیز اعلام کرده واکسن ویروس کرونا بین 70 تا 90 درصد موثر است.

واکسن کرونا | واکسن آکسفورد چه ویژگی‌هایی دارد؟‌
کد خبر: 447385
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- در نهمین ماه از اولین پاندمی قرن بالاخره خبرهای امیدبخشی درباره واکسن کرونا به گوش می‌رسد. پس از آنکه شرکت داروسازی فایزر و مدرنا اعلام کردند واکسنی تولید کرده‌اند که در مرحله سوم آزمایش‌های بالینی تا 90 و 95 درصد موفق است، حالا دانشگاه آکسفورد نیز اعلام کرده واکسن ویروس کرونا آنها بین 70 تا 90 درصد موثر است. هرچند درصد موفقیت واکسن آکسفورد نسبت به 2 واکسن دیگر کمتر است، اما این واکسن ارزان‌تر و نگهداری آن راحت‌تر است.

واکسن کرونای آکسفورد

بر اساس داده‌ها، واکسن ویروس کرونای آکسفورد می‌تواند از ابتلای 70.4 درصد افراد و در صورت استفاده از دز پایین‌تر تا 90 درصد از ابتلا به ویروس کووید-19 جلوگیری کند.

A

دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا اعلام کرده‌اند که این واکسن در جلوگیری از بیماری بسیاری از افراد موثر بوده است و نشان داده که روی گروه‌های سنی مختلف از جمله افراد مسن نتیجه می‌دهد.

«امروز یک قدم به مهار پاندمی نزدیک‌تر هستیم»

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از گاردین، سارا گیلبرت استاد واکسینولوژی در دانشگاه آکسفورد در این باره گفته است: «خبر امروز ما را یک قدم به زمانی که بتوانیم از واکسن‌ها برای پایان دادن به ویرانی‌ای که کووید-19 به وجود آورده استفاده کنیم نزدیک‌تر کرد. ما به کار خود ادامه می‌دهیم تا اطلاعات دقیق را در اختیار نهادهای نظارتی بگذاریم. باعث افتخار است که بخشی از این تلاش بین‌المللی باشیم که برای همه جهان سودمند خواهد بود.»

دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است که نتایج اولیه آزمایش‌های فاز 3 نشان می‌دهد واکسن آنها تا 70 درصد موثر است، اما این نتایج حاصل ترکیب نتیجه آزمایش 2 دز متفاوت است. بر اساس یافته‌ها، 2 نوبت واکسن با دُز بالا تا 62 درصد و یک نوبت واکسن با دُز کم و یک نوبت با دُز زیاد تا 90 درصد ایجاد مصونیت کردند که دلیل این تفاوت روشن نیست.

A

مدیر گروه واکسن آکسفورد: «ما یک واکسن موثر داریم که زندگی بسیاری را نجات می‌دهد»

پروفسور اندرو پولارد مدیر گروه واکسن آکسفورد و محقق ارشد این پروژه در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «این یافته‌ها نشان می‌دهد ما یک واکسن موثر داریم که زندگی بسیاری را نجات می‌دهد. ما دریافته‌ایم که یکی از روش‌های دز مصرفی‌مان ممکن است حدود 90 درصد موثر باشد و در صورت استفاده از این روش افراد بیشتری می‌توانند واکسینه شوند. خبر امروز بر اثر کار داوطلبان زیادی که در این آزمایش‌ها شرکت کردند و تیم سختکوش و با استعدادی از محققان در سراسر جهان تحقق یافته است.»

او در ادامه گفته که اگر ابتدا به افراد نیمی از دز واکسن آکسفورد و یک‌ ماه بعد دز کامل تزریق شود، آنها تا 90 درصد ایمنی خواهند داشت.

واکسن آکسفورد ارزان‌تر و نگهداری آن ساده‌تر از 2 واکسن دیگر است

پاسکال سوریوت مدیر اجرایی آسترازنکا نیز گفت: «امروز یک نقطه عطف مهم در مبارزه ما با پاندمی است. اثربخشی و ایمنی این واکسن تایید می‌کند که در برابر کووید-19 بسیار موثر خواهد بود و تاثیر فوری بر شرایط اضطراری فعلی بهداشت عمومی خواهد داشت.»

پیش از این 2 واکسن فایزر و مدرنا نیز نتایج آزمایش‌های اولیه خود را منتشر کردند. واکسن فایزر می‌تواند بیش از 90 درصد مردم را از ابتلا به ویروس کووید-19 مصون نگه دارد. همچنین واکسن شرکت داروسازی مدرنا نیز تا 94.5 درصد موثر است.

با وجود اینکه درصد موثر بودن واکسن آکسفورد از واکسن مدرنا و فایزر کمتر است، این واکسن بسیار ارزان‌تر و نگهداری آن ساده‌تر و به راحتی به همه نقاط دنیا قابل حمل است.

v

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها