کد خبر: 449301
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۰۸:۵۵:۰۰
| |

مرگ علی‌اصغر 7 ساله، دوماه بعد از خودکشی برادر بزرگتر / پرونده خودکشی محمد موسوی‌زاده هنوز مبهم است

انتشار خبر با تیتر «غرق شدن برادر 7 ساله محمد موسوی زاده» در نگاه اول به خبرهای نامطمئن می مانست. مرگ علی اصغر  کمتر از دو ماه پس از برادر 11 ساله اش دور از ذهن بود. با این حال خبر توسط مسوولان بهزیستی دیر تایید شده است. علی اصغر موسوی زاده، همان کودکی است که بدن بی جانش را صیادان «دیر» از آب گرفتند.

مرگ علی‌اصغر 7 ساله، دوماه بعد از خودکشی برادر بزرگتر / پرونده خودکشی محمد موسوی‌زاده هنوز مبهم است
کد خبر: 449301
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۰۸:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| 20 مهر بود که خبر پیچید: «خودکشی دانش آموز 11 ساله دیری»، 10 آذر ماه نوبت به خبر پیدا شدن جسد برادر کوچک ترش رسید؛ برادری که همان موقع و هنگام گزارش ها از وضعیت خانواده محمد موسوی زاده ذکر شده بود که دچار معلولیت است و تحت پوشش بهزیستی. می گویند عصر روز دوشنبه صیادان بندر دیر جسد پسربچه ای را از آب بیرون کشیدند. اولین جایی که خودش را به محل حادثه رساند، اورژانس بود.

حسین ناظمیان پور، مسوول شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر استان بوشهر توضیح می دهد: «در راستای ماموریتی که برای اورژانس تعریف شده، با تماس افراد حاضر در صحنه اقدام به ارسال آمبولانس به محل کرد که اسکله صیادی بندر دیر بود. ساعت 17 و 15 دقیقه بعدازظهر دوشنبه این تماس گرفته شد و حدود 3 دقیقه بعد آمبولانس به محل رسید. در بدو ورود که او را از آب گرفته بودند علایم حیاتی در مردمک دیده نمی شد به رغم این موضوع عملیات احیا سر صحنه انجام و برای ادامه کار به مرکز حضرت مهدی دیر انتقال داده شد. با وجود اینکه تیم پزشکی و پرستاری هم عملیات احیا را انجام دادند متاسفانه موفقیت آمیز نبود و فوتش اعلام شد.» از اینجا به بعد دیگر پرونده از دست اورژانس خارج شده و نوبت به بررسی های دقیق تر برای تعیین دلیل مرگ می رسد: «پرونده برای طی مراحل قانونی به پزشکی قانونی تحویل داده شده که منتظر هستیم تا بعد از بررسی ها نتایجش اعلام شود.» آیا اورژانس دیر هنگام فوت برادر بزرگ تر هم در محل حاضر شده بود؟ اطلاعاتی از صحنه قبلی دارید؟ ناظمیان پور می گوید: «هنگام فوت برادرش خود خانواده اقدام به انتقال به مرکز حضرت مهدی کرده بودند و تماسی با اورژانس صورت نگرفته بود، منتها در مرکز باز هم عملیات احیا صورت گرفته بود اما چون مدت زمانی از اتفاق گذشته بود فوت او هم اعلام شد. هر دو برادر زمان رسیدن به ماموران اورژانس فاقد علایم حیاتی بودند.»

هنوز از پرونده محمد خبری نیست


خبر مرگ برادر کوچک تر زمانی رسید که با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز هم خبری از آن جزییاتی که قرار بود «به زودی» اعلام شود، نیست. مرگ محمد که مکررا از آن با نام خودکشی یاد شد از جایی خبرساز شد که دلیل این اقدام را نداشتن گوشی هوشمند برای شرکت در کلاس های آنلاین ذکر می کردند. خبری که سبب شد نام محمد دستمایه تکذیبیه های مکرر آموزش و پرورش شود و در این میان اصل ماجرای چرایی مرگ این کودک از اولویت ها کنار رفت. میزان تکان دهندگی احتمال خودکشی یک پسربچه 11 ساله چنان مخاطبان را متاثر کرده بود که مقامات استان از آموزش و پرورش گرفته تا دادستانی و استانداری مشغول به اظهارنظر شدند.

علی یزدانی پور، دادستان شهرستان دیر همان زمان به تسنیم گفته بود: «علت مرگ با اعلام نتیجه پزشکی قانونی مشخص می شود و با بررسی اداره آگاهی بندر دیر، مشخص شد پدر و مادر این دانش آموز مشکل خاصی نداشته اند. با انجام آزمایش های گوناگون، پزشکی قانونی جواز دفن را صادر کرده و جسد او به خانواده اش تحویل و خاکسپاری انجام شده است. پرونده این حادثه در شعبه بازپرسی شهرستان دیر در حال بررسی است که با اعلام نتیجه پزشکی قانونی علت مرگ دانش آموز مشخص می شود.» مجید خورشیدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر هم همان زمان گفته بود که باید اطلاع رسانی دقیق در مورد این اتفاق انجام می گرفت تا «از ایجاد شبهات جلوگیری می شد.» حالا نزدیک به دو ماه از تمام این اظهارنظرها و تاسف ها و وعده به انتشار جزییات پرونده می گذرد و هنوز هم نه خبری از دادستانی بوشهر هست و نه پزشکی قانونی دلیل مرگ اول و گزارش مشخصی در مورد مرگ محمد منتشر کرده.

تماس با مسوول یک روزنامه و سردبیر یک روزنامه در استان بوشهر نشان از این دارد که نه تنها رسانه های ملی بلکه خبرنگاران استانی و محلی هم تاکنون نتوانسته اند در مورد عاقبت پرونده مرگ محمد از پزشکی قانونی یا مقامات قضایی و انتظامی پاسخی دریافت کنند. دو نفر از فعالان رسانه ای در پاسخ به اینکه آیا جزییات بیشتری از پرونده قبلی دریافت کرده اید یا نه، می گویند: «جواب می دهند.» تا اینجا آنها هر اطلاعاتی که دارند از بهزیستی و اورژانس بوده اما خبری از بررسی های نظامی و قضایی نیست.

محمد کرمی، رییس اداره بهزیستی دیر به ایرنا گفته است که علی اصغر موسوی زاده به علت معلولیت ذهنی و گفتاری تحت پوشش این اداره قرار داشت: «این کودک خدمات مستمر و غیرمستمر دریافت می کرد و تا قبل از ویروس کرونا هم در مرکز آموزش روزانه معلولان (طلوع) آموزش می دید. خانواده این کودک نیز به صورت جداگانه تحت پوشش بهزیستی هستند و خدمات مستمر و غیرمستمر دریافت می کنند و نیروهای بهزیستی به صورت هفتگی با این خانواده دیدار می کردند.» جسد بی جان محمد 11 ساله در خانه پیدا شد، جسد علی اصغر 8 ساله در دریا. پرونده زندگی هر دو برادر بسته شده است و پرونده مرگ شان در دست پزشکی قانونی و مقامات انتظامی و قضایی است؛ پرونده هایی که جزییات آنها معلوم نیست کی اعلام می شود.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها