کد خبر: 449590
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۳ ۱۰:۳۸:۳۴
| |

دبیر کل ناتو:

ناتو آماده تقویت بیشتر حمایت‌های عملی از اوکراین و گرجستان است

دبیرکل ناتو تاکید کرد، اعضای ائتلاف ناتو آمادگی خود را برای تقویت بیشتر حمایت‌های عملی از اوکراین و گرجستان ابراز کردند.

ناتو آماده تقویت بیشتر حمایت‌های عملی از اوکراین و گرجستان است
کد خبر: 449590
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۳ ۱۰:۳۸:۳۴

اعتمادآنلاین| به نقل از وب‌سایت ناتو، این اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس خبری آنلاین به دنبال نشست دو روزه وزرای امور خارجه ناتو که طی دو روز در تاریخ اول و دوم دسامبر به صورت آنلاین برگزار شده بود، مطرح شد.

وزرای امور خارجه اوکراین و گرجستان به این نشست که به اوضاع امنیتی در منطقه دریای سیاه پرداخته بود، پیوستند؛ منطقه‌ای که به گفته استولتنبرگ از اهمیت استراتژیکی برخوردار است.

استولتنبرگ گفت: روسیه به نقض تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت گرجستان و اوکراین ادامه می‌دهد.

روسیه به بسیج نظامی خود در شبه‌جزیره کریمه ادامه می‌دهد و شدیدا در منطقه دریای سیاه نیرو مستقر می‌کند.

وی افزود: ناتو با تقویت حضور زمینی، هوایی و دریایی‌اش در این منطقه به این اقدامات روسیه پاسخ می‌دهد.

استولتنبرگ همچنین به ناوهای ناتو در بنادر این کشورها، افزایش تعداد مانورهای مشترکی که انجام شده‌اند و تقویت توانایی‌های دفاعی اشاره کرد.

وی گفت: اوکراین و گرجستان نهادهای دفاعی خود را تقویت می‌کنند. امروز ما بار دیگر بر حمایت خود از تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت اوکراین و گرجستان تاکید کردیم.

ائتلاف ناتو همچنین از کشورهای عضو خواست تا حمایت‌های دوجانبه‌ای برای اوکراین و گرجستان فراهم کنند.

استولتنبرگ گفت: امروز پیام ما کاملا واضح و شفاف است، متحدان ناتو برای حضور پررنگ‌تر در مناطق مختلف و تامین حمایت‌های عملی بیشتر آماده هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره افغانستان گفت: ناتو سال آتی میلادی با یک نقطه عطف مواجه خواهد بود اینکه آیا در افغانستان بماند و ریسک ادامه مبارزات را بپذیرد یا از افغانستان خارج شود و ریسک تبدیل شدن مجدد این کشور به پناهگاهی امن برای تروریست‌های بین‌المللی را بپذیرد. در هر صورت هر تصمیمی که بگیریم باید آن را هماهنگ‌شده و منظم انجام دهیم.

وی به موضوع ادامه بسیج نظامی روسیه و مسائل مربوط به کنترل تسلیحات نیز پرداخت. استولتنبرگ تاکید کرد که وزرای امور خارجه ناتو در این مذاکرات حمایت خود را از حفظ محدودیت‌های تسلیحات اتمی و ایجاد یک رژیم کنترل تسلیحاتی جامع‌تر ابراز کردند.

دبیرکل ناتو گفت: وزرای امور خارجه حاضر در این نشست همچنین درباره تغییر در تعادل قدرت جهانی و ظهور چین صحبت کردند. ظهور چین فرصت‌ها و چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت. دموکراسی‌های همفکر باید با یکدیگر برای دفاع از ارزش‌های مشترک، تقویت انعطاف‌پذیری و حفظ نظم بر مبنای قوانین بین‌المللی همکاری کنند.

وی افزود: گزارش جامع ناتو درباره چین توسعه نظامی این کشور، افزایش فعالیت‌هایش در نزدیکی ما و پیامدهایش برای ناتو از جمله زمانی که موضوع به تکنولوژی‌های نوظهور و تاسیسات زیربنایی حساس و مهم ما مربوط می‌شود را ارزیابی می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها