کد خبر: 449936
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۰۹:۰۷:۲۴
| |

تعامل رسانه و ستاره

رسانه‌های معتبر و حرفه‌ای دنیا از «اعتبار» خود برای یک نیروی حرفه‌ای هزینه کرده و زمینه‌های رشد او را فراهم می‌کنند تا «محبوب» و مشهور شوند. پس از کسب شهرت قاعده برعکس می‌شود و رسانه‌ از این شهرت و رابطه‌ تحت عنوان «رابطه رسانه و ستاره» استفاده می‌کند.

تعامل رسانه و ستاره
کد خبر: 449936
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۰۹:۰۷:۲۴

اعتمادآنلاین| مجید رضاییان در یادداشتی نوشت:

نکته اول: یکی از فعالیت‌های رسانه‌های معتبر و حرفه‌ای دنیا اعم از تلویزیونی، رادیویی‌، مطبوعاتی و بر بستر وب، این است که از «اعتبار» خود برای یک نیروی حرفه‌ای هزینه کرده و زمینه‌های رشد او را فراهم می‌کنند تا «محبوب» و مشهور شود.

پس از کسب شهرت و محبوبیتِ نیروی حرفه‌ای، «قاعده برعکس» می‌شود و رسانه‌ از این شهرت و اعتبار استفاده می‌کند.

چنانچه بخواهیم این موضوع را تبیین کنیم باید از آن تحت عنوان «رابطه رسانه و ستاره» نام ببریم. به این معنا که در گام اول زمینه موفقیت و شهرت یک فرد یا برنامه برای جلب مخاطب توسط رسانه ایجاد می‌شود و در ادامه رسانه از شهرت فرد یا برنامه برای باورپذیری بهره می‌گیرد.


نکته دوم: در رسانه‌های حرفه‌ای اعم از تصویری یا غیرتصویری جذب مخاطب در گام اول و «جلب اعتماد» او در گام دوم مورد توجه قرار دارد. انتقال مضمون‌های موردنظر رسانه -از طریق ستاره یا فرد به شهرت رسیده- یکی از راه‌های کسب اعتماد رسانه است.


به این ترتیب، ستاره‌سازی در رسانه‌ها یک روش هدفمندِ حرفه‌ای در هر نقطه جهان و در بازار رقابت رسانه‌ای است تا بتوانند در جلب مخاطب و به دست آوردن اعتماد آنها موثرتر عمل کنند.


نکته سوم: از ستاره در رسانه‌های حرفه‌ای استفاده سومی هم صورت می‌گیرد که «کسب درآمد» است. ستاره‌ها، قادرند جذب آگهی‌ و اسپانسر برای رسانه‌های متبوع‌شان را افزایش د هند.


اما یک نقد:


قاعده‌ای که در رسانه‌های حرفه‌ای دنیا حکمفرماست؛ در رسانه‌های ما شکل معکوس به خود می‌گیرد. براساس طبیعت رسانه، مجری یا خبرنگاری که در یک عرصه مشخص، برنامه می‌سازد و می‌نویسد؛ در آن حوزه شهرت پیدا می‌کند و رسانه می‌تواند از این امر برای سه مورد ذکر شده استفاده کند.

اما رسانه‌های حرفه‌ای ما


-اعم از تلویزیون، رادیو، مطبوعات و رسانه‌های تحت وب- نه تنها از این مزیت بهره نمی‌گیرند که گاه شاهدیم از عبارتی استفاده می‌کنند مبنی بر اینکه مجری از مدار خارج شده است. این درحالی است که ستاره می‌تواند مخاطب و درآمد بیشتر برای رسانه تامین کند. از این رو، ما باید به دنبال آن باشیم که ستاره بسازیم و از شهرت و محبوبیت او برای اعتماد مخاطب استفاده کنیم.

رسانه‌های حرفه‌ای دنیا بر یک مثلث درآمدی تکیه دارند که اضلاع آن درآمدهای بازرگانی، مشتریان و اسپانسرها هستند. اگر رسانه‌ها وابسته دولتی باشند و از نهادهای رسمی بودجه بگیرند ممکن است نخواهند به این قواعد حرفه‌ای پایبند باشند و از دست دادن ستاره، درآمد و مخاطب برای‌شان مهم نباشد در حالی که در رسانه حرفه‌ای مستقل مخاطب و درآمد به هم وابسته‌اند و صاحبان رسانه خود را ملزم به کسب اعتماد مخاطب می‌دانند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها