کد خبر: 450613
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۰ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

سوریه | بایدن چه برنامه‌ای برای آینده سوریه در سر دارد؟

گرچه پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا امیدها را برای کاهش فشار کاخ سفید علیه دولت سوریه تا حدودی پررنگ‌تر کرد، اما با معرفی آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه آمریکا سقف این امیدواری حداکثر به دوره باراک اوباما تنزل پیدا کرد.

سوریه | بایدن چه برنامه‌ای برای آینده سوریه در سر دارد؟
کد خبر: 450613
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- پرونده بحران و جنگ داخلی در سوریه که در دوره دموکرات‌ها تشکیل شد مجدداً از سوی جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها تحویل داده می‌شود.

به عقیده کارشناسان، گرچه پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا امیدها را برای کاهش فشار کاخ سفید علیه دولت سوریه تا حدودی پررنگ‌تر کرد، اما با معرفی آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه آمریکا سقف این امیدواری حداکثر به دوره باراک اوباما تنزل پیدا کرد.

به بیانی روشن‌تر، با توجه به پیشینه بلینکن در دولت باراک اوباما، سوری‌ها نباید انتظار یک تعامل آزاد و دموکراتیک از کاخ سفید داشته باشند.

حال در سایه اعتراف هر 2 حزب جمهوری‌خواه شکست‌خورده و دموکرات پیروز در مورد شکست برنامه‌های واشینگتن در سوریه، دولت جو بایدن در این زمینه به چه سمت‌وسویی پیش خواهد رفت؟

به گفته کارشناسان، به طور حتم جو بایدن و تیم سیاست خارجی‌اش از برنامه ترامپ در فشار علیه دولت رئیس‌جمهور بشار اسد دست نخواهد کشید، اما شاید بر آن نام دیگری بگذارند یا به نحو دیگری این برنامه خود را توجیه کنند.

به طور حتم جو بایدن برای تحقق هدف خود در بازگشت ایالات متحده به جایگاه رهبری جهان و تبدیل دوباره‌ به یک ابرقدرت فعال بین‌المللی، با چالش بزرگ و گره پیچیده 10ساله‌ای در سیاست خارجی آمریکا مواجه می‌شود که ابتدا باید آن را در چارچوب نگاه منطقه‌ای‌ خود به این بحران مورد تعامل قرار دهد.

گرچه مستاجر جدید کاخ سفید همانند سلفش شیپور جنگ و تنش‌آفرینی را نخواهد نواخت، اما برای تحقق هدف کلان واشینگتن در تغییر دولت منتخب سوریه راه‌های مختلفی از جمله بهره‌برداری از نام دموکراسی و تغییر مسالمت‌آمیز قدرت را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

با این حال راه سیاست‌گذاران جدید کاخ سفید در سوریه چندان هم هموار نیست؛ جو بایدن این بار از داخل کاخ سفید، نسبت به دوره‌ای که معاون رئیس‌جمهور بود، با شرایط متفاوتی در سوریه مواجه خواهد شد.

او برای تحقق اهدافش در تغییر قدرت در سوریه قبل از تقابل با بشار اسد مجبور است با قدرت‌هایی که در غیاب یا به تعبیری ضعف تدبیر و برنامه‌ریزی دونالد ترامپ امروز جای پای قدرتمندی در سوریه پیدا کرده‌اند و برخی از آنها متحد آمریکا هم محسوب می‌شوند به رویارویی برخیزد.

از این رو حتی در صورت عزم بایدن برای این رویارویی نیز، طی این فرایند مدت‌زمان قابل توجهی را طلب می‌کند. در حالی که در این فاصله رقبایش نیز بیکار نخواهند نشست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها