کد خبر: 451530
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۱۰:۴۰:۴۶
| |

«پایان سلطه» از شبکه پنج پخش می‌شود

مستند «پایان سلطه» به تهیه‌کنندگی سیدمحمد حسینی از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود.

«پایان سلطه» از شبکه پنج پخش می‌شود
کد خبر: 451530
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۱۰:۴۰:۴۶

اعتمادآنلاین| مستند «پایان سلطه» با هدف روایت بیش از 200 سال چالش ایران با قدرت های سلطه گر در 2 قسمت شنبه 22 آذر و دوشنبه 24 آذر ساعت 22 روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

این مستند به تهیه کنندگی سید محمد حسینی در گروه سیاسی شبکه پنج سیما تهیه و تولید شده است.

قسمت اول مستند «پایان سلطه» به سیر سلطه بیگانگان از 200 سال قبل یعنی از زمان ورود ملکم انگلیسی تا کودتای انگلیسی رضاخان، وقایع برکناری رضاخان، روی کار آمدن محمدرضا و حوادث بعدی که مرتبط با دخالت و تسلط بیگانگان است، می پردازد.

در قسمت دوم «پایان سلطه» سیر اقدامات بیگانگان علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران تصویر می شود. همچنین تحلیلی از جنگ دارد و در ادامه به برخی وقایع تاریخی پس از جنگ نیز اشاره می کند. علاوه برآن، نحوه عقب نشینی همزمان قدرت های سلطه گر، به خصوص آمریکا و انگلیس پس از قدرتمند تر شدن ایران پس از جنگ تحمیلی به تصویر کشیده شده است.

مقایسه وقایع کنونی و وقایع دوره قاجار و پهلوی اول و دوم که بیگانگان کاملا بر نظام سیاسی ایران تسلط داشتند از دیگر موضوعات این مستند است.

صادرات بنزین به ونزوئلا و اهمیت این رویداد که نشان دهنده قدرت و تسلط ایران در منطقه و برتری مقابل قدرت های سابق خلیج فارس است از بخش های دیگر این مستند است.

همچنین چگونگی ورود به حوزه استحفاظی آمریکا در دریای کارائیپ و نزدیک شدن به مرزهای ایالات متحده که طبق دکترین 200 ساله مونروئه حیاط خلوت واشنگتن محسوب می شود و آمریکا تاکنون به هیچ کشوری اجازه نداده وارد حوزه نفوذ و تسلط خودش در آمریکا لاتین شود، بخش های دیگر مستند «پایان سلطه» است.

نمای کلی این مستند روایت چالش بیش از 200 ساله ایران با قدرت های سلطه گر است که قصد تسلط دوباره بر کشورمان ایران را دارند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها