کد خبر: 453374
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

رشد ۵۰ درصدی تسهیلات بانک ملی ایران در سال مقابله با کرونا؛

مشارکت گسترده بانک ملی ایران در پرداخت تسهیلات به واحدهای خسارت‌دیده از کرونا

بانک ملی ایران نیز به عنوان بزرگترین بانک کشور از نظر تعداد کارت ها و حساب های بانکی و ابزارهای پرداخت،  با افزایش ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان خود، در  کاهش مراجعات مردم،  تعداد مبتلایان و تلفات کرونا نقش عمده ای ایفا کرد و از سوی دیگر، در پرداخت وام به میلیون ها خانوار یارانه بگیر و همچنین صدها هزار فعالیت اقتصادی خسارت دیده از کرونا، جایگاه ویژه ای داشته است.

مشارکت گسترده بانک ملی ایران در پرداخت تسهیلات به واحدهای خسارت‌دیده از کرونا
کد خبر: 453374
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در سال سخت شیوع ویروس کرونا و آثار خسارت های آن بر بخش های اقتصادی و کسب وکارهای مختلف، بانک های کشور در کنار مردم و مسوولان، برای مقابله با خسارت های وارد شده بر اقتصاد و کاهش قدرت خرید مردم، برنامه ها و تلاش قابل تقدیری را در دستور کار قرار دادند تا ضمن تداوم ارائه خدمات بانکی و مالی مورد نیاز جامعه، با پرداخت تسهیلات بانکی به فعالیت های خسارت دیده و خانوارهای یارانه بگیر، بخشی از خسارت های کرونا در اثر تعطیلی ها، رکود و کاهش تولید را کاهش دهند.

بانک ملی ایران نیز به عنوان بزرگترین بانک کشور از نظر تعداد کارت ها و حساب های بانکی و ابزارهای پرداخت، با افزایش ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان خود، در کاهش مراجعات مردم، تعداد مبتلایان و تلفات کرونا نقش عمده ای ایفا کرد و از سوی دیگر، در پرداخت وام به میلیون ها خانوار یارانه بگیر و همچنین صدها هزار فعالیت اقتصادی خسارت دیده از کرونا، جایگاه ویژه ای داشته است.

در کنار این اقدامات بزرگ و همه جانبه، تامین تسهیلات برای بخش بهداشت و درمان کشور، تولید دارو، ماسک و مایحتاج بخش درمان و بهداشت کشور، به صورت مستمر و با سرعت بالا در دستور کار بانک ملی ایران قرار گرفت تا پزشکان و پرستاران و کادر درمانی کشور را در این شرایط سخت حمایت کنند.

نتیجه این اقدامات گسترده شبکه بانکی، عملا رشد 50 درصدی تسهیلات دهی بانک ها در سال 99 نسبت به سال 98 را به همراه داشته است. شبکه بانکی کشور برای افزایش توان تسهیلات دهی خود، سپرده قانونی بانک ها که معادل بیش از 10 درصد کل سپرده های بانکی است را به تسهیلات قبلی خود اضافه کردند و برای پرداخت 75 هزار میلیارد تومان اعتبار مقابله باخسارت های کرونا، تسهیلات حمایت از بخش بهداشت و درمان، تولید کالاهای بهداشتی و درمانی و دارو، پرداخت وام به میلیون ها خانوار ایرانی برای کمک به قدرت خرید آنها و تسهیلات پرداخت شده به واحدهای خسارت دیده از کرونا به کار گرفتند.

مانده تسهیلات بانک ها در شش ماه اول سال 99 بیش از 304 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که رشد 19 درصدی در نیمه اول سال جاری داشته است. در یکسال منتهی به شهریور 99 نیز تسهیلات بانک ها معادل 545 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است که به معنای رشد 40 درصدی مانده تسهیلات در یکسال منتهی به شهریور 99 است و پیش بینی می شود که تسهیلات بانک ها در سال 99 حدود 50 درصد رشد داشته باشد تا پاسخ گوی نیازهای کشور در شرایط ویروس کرونا باشد.

براین اساس، با توجه به سهم بالای بانک ملی ایران از مانده تسهیلات بانک های کشور، برآورد می شود که بانک ملی ایران در 9 ماه نخست سال 99 رقمی بین 140 تا 150 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که رشد 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و با بیش از 2 میلیون فقره وام و تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی، فعالان اقتصادی، خانوارها و واحدهای خسارت دیده از کرونا نقش قابل توجهی در حمایت از واحدهای خسارت دیده داشته است و از تمام توان خود برای حفظ قدرت خرید خانوارها، تامین سرمایه در گردش، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی و کمک به واحدهای تولید دارو، محصولات بهداشتی و ضد عفونی کننده، ماسک و وسایل پزشکی استفاده کرده است.

در طرح پرداخت وام یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر، که در هر نوبت به 7 میلیون خانوار تسهیلات پرداخت شده نیز بانک ملی ایران به خاطر برخورداری از بیشترین تعداد حساب و کارت های بانکی متعلق به خانوارهای یارانه بگیر، نقش عمده ای ایفاد کرده و درمقابله با خسارت های کرونا و حمایت ازقدرت خرید خانوارها نیز مشارکت بالایی داشته است.

بانک ملی ایران به خاطر برخورداری از بیشترین تعداد حساب و کارت های بانکی فعال شبکه بانکی، در شرایط شیوع کرونا، میلیون ها وام به سرپرست های خانوار، واحدهای تولیدی و خدماتی داشته و حتی در تامین تسهیلات تعدادی از شرکت های تولید دارو، وسایل بهداشتی، ماسک و... نیز به سرعت وارد عمل شده و نسبت به تامین نیاز این واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی اقدام کرده است.

بانک ملی ایران تنها در سه ماه نخست 99 بیش از 88 هزار میلیارد ریال تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده تخصیص داده که از این میزان 13 هزار میلیارد ریال در بخش حمل و نقل مسافری برون شهری بوده و بیش از 21 هزار فقره تسهیلات سرمایه در گردش و هزینه ثابت به ارزش 67 هزار میلیارد ریال نیز در راستای حمایت از بازار اشتغال به به بخش های تولیدی اختصاص یافت همچنین بیش از 60 هزار میلیارد ریال نیز طی 4 مرحله به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است.

از دیگر اقدامات بانک ملی ایران، تامین مالی شرکت هایی است که اقدام به تامین اقلام بهداشتی می کنند .پویا اندیش باران سلامت یکی از شرکت های تولیدکننده مواد ضدعونی کننده است که بانک ملی ایران مبلغ 25 میلیارد ریال تسهیلات در کمترین زمان ممکن با هدف مبارزه با ویروس کرونا به آن تخصیص داده است.همچنین 15 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به شرکت تیزپاک به منظور تولید مواد ضد عفونی کننده پرداخت کرد در موارد دیگرنیز تسهیلات قابل توجهی به سایر شرکت های دارویی، بهداشتی و درمانی پرداخت شده که به رشد تولید محصولات بهداشتی و درمانی منجر شده است.

تسهیلات مرابحه بانک ملی ایران نیز با نرخ 18 درصدی، و با سرعت پرداخت قابل توجه و ایجاد شرایط مناسب تضمین های بانکی، کمک قابل توجهی به قدرت خرید خانوارها، تامین هزینه درمان، هزینه های بهداشتی و خرید وسایل ضد عفونی کننده، دارو، ماسک و... بوده است. این بانک در ده ماه ابتدای سال 98 بیش از 27 هزار فقره از این تسهیلات به ارزش 31 هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرده و در سال 99 نیز پیش بینی می شود که نزدیک به 40 هزار فقره تسهیلات مرابحه با رقمی حدود 50 هزار میلیارد ریال پرداخت شود.

یکی دیگر از حمایت هایی که بانک ملی ایران از مشتریان خود در جریان شیوع ویروس کرونا، به تعویق انداختن چند ماهه اقساط تسهیلات بانکی بوده است. در کنار این حمایت مالی از مشتریان بانک که با تعطیلی، کاهش درآمد و رکود حاصل از کرونا مواجه بوده اند تسهیلات بانک ملی در دو سال اخیر نیز رشد قابل توجهی داشته و در10 ماه نخست سال 98 نیز با یک میلیون و 554 هزار فقره به ارزش 953 هزار میلیارد ریال و در قالب عقود مختلف تخصیص داده شد. در 9 ماه اول سال 99 نیز برآورد می شود که با بیش از 2 میلیون فقره تسهیلات بانک ملی ایران به فعالان اقتصادی و خانوارها، رقمی حدود 140 تا 150 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

تا آذر ماه 99 نیز از مجموع 534 هزار واحد معرفی شده به بانک ها برای دریافت تسهیلات مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا، نزدیک به 366 هزار واحد با اشتغال 621 هزار نفر در مجموع مبلغ 7693 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و میانگین تسهیلات هر واحد نیز معادل 21 میلیون تومان بوده است.

بانک ملی به عنوان بزرگترین بانک کشوربه لحاظ بیشترین تعداد حساب، کارت بانکی، شعبه وحساب الکترونیکی و برخورداری از عابر بانک ها، کارتخوان ها و ابزارهای برداشت اینترنتی و موبایلی در سراسر کشور، در دوره شیوع کرونا، کمک زیادی به کاهش مراجعات مردم به بانک ها کرد و مردم از طریق خدمات الکترونیکی و اینترنتی بانک ملی خدمات بانکی دریافت کرده و نقل و انتقال وجه را انجام دادند.

بانک ملی در سال های اخیر، از طریق نرم افزارهای بله، بام، رمزبان، ایوا، هپ و برنامه 60 و سایر امکانات و ابزارهای اینترنتی و موبایلی، و همکاری با شرکت های مختلف، امکاناتی کامل و کاربردی را در دسترس مشتریان قرار داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها