کد خبر: 453914
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۰۸:۱۷:۱۷
| |

پدیده جوان کشتی ایران از حضور در جام جهانی صربستان می‌گوید

«رحمان عموزاد خلیلی» که بعد از دو طلای نوجوانان جهان و آن نمایش غرورانگیز مقابل حریف امریکایی توجه کادر فنی را به خود جلب کرد و یک‌راست به تیم ملی بزرگسالان رسید.

پدیده جوان کشتی ایران از حضور در جام جهانی صربستان می‌گوید
کد خبر: 453914
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۰۸:۱۷:۱۷

اعتمادآنلاین| «رحمان عموزاد خلیلی» که بعد از دو طلای نوجوانان جهان و آن نمایش غرورانگیز مقابل حریف امریکایی توجه کادر فنی را به خود جلب کرد و یک‌راست به تیم ملی بزرگسالان رسید.

رحمان در این مدت به باشگاه دانشگاه آزاد هم اضافه شد و همراه این تیم به دور نیمه نهایی لیگ برتر هم راه یافت. او که تازه 18 ساله شده با یک تصمیم جالب و البته غیرقابل پیش‌بینی به عنوان یکی از دو نماینده کشورمان در رقابت‌های جام جهانی کشتی صربستان به بلگراد اعزام شد. نماینده دیگر امیرحسین یزدانی بود که به دلیل کرونا از رفتن به مسابقات بازماند.

همین باعث شد رحمان در نخستین تجربه بزرگسالانش آن هم در سن بسیار پایین تنها با یک مربی یعنی عباس حاج‌کناری راهی رقابت‌های جهانی شود. با این حال این کشتی‌گیر به هیچ‌وجه تحت تاثیر جو مسابقات جهانی قرار نگرفت و با نمایش‌هایی چشم‌نواز به مدال برنز رسید. او هنگام برگشت به زادگاهش با استقبال مردم روبه‌رو شد و حالا یکی از امیدهای کشتی ایران به حساب می‌آید. خودش می‌گوید هدفش مدال طلای المپیک است و در این راه مثل یک سرباز هر کاری لازم باشد انجام خواهد داد.

از مسابقات صربستان بگو. سطح رقابت‌ها چطور بود؟

جا دارد ابتدا تشکر کنم از کادرفنی که به من اعتماد کردند و من هم توانستم مقام سومی رقابت‌های جهانی را کسب کنم. در مورد مسابقات باید بگویم که در سطح بالایی برگزار شد و اکثر قهرمانان جهان و المپیک حضور داشتند. من هم توانستم با مبارزه‌هایی که کردم به مدال برنز دست پیدا کنم.

حریفانت را یکی پس از دیگری با امتیازهای عالی شکست دادی اما مقابل حریف روس غافلگیر شدی.

حریف اولم از ترکیه بود و مدال برنز امیدهای جهان را داشت که توانستم10 بر صفر شکستش بدهم. این برد با آنالیزی که با عباس آقای حاج کناری و آقای غلام محمدی از کشتی این حریف کردیم به دست آمد. آقای غلام محمدی با اینکه همراه ما نبود اما مدام با من در تماس بود و وضعیت مرا پیگیری می‌کرد. درکشتی دوم حریف ایتالیایی‌ام که روسی‌الاصل بود را هم توانستم 11 بر صفر شکست دهم. حریف سومم کشتی‌گیر مطرحی نبود و راحت توانستم 9بر صفر شکستش بدهم. در نیمه‌نهایی مقابل کشتی‌گیر روس قرار گرفتم که دو بار پیاپی قهرمان جهان شده بود. در تایم اول من دو بر یک عقب بودم. در تایم دوم یک لحظه غافلگیر شدم و نتوانستم برنده شوم.

اگر آن اتفاق نمی‌افتاد می‌توانستی حریفت را شکست دهی؟

اگر آن اتفاق پیش نمی‌افتاد می‌توانستم برنده شوم. حریفم هم از نظر بدنی کم آورده بود و هم از نظر روحی روانی. او در مسابقه‌های قبلی‌اش به راحتی برنده شده بود اما مقابل من آن جور که دلش می‌خواست نتوانست کشتی بگیرد. او کاملا خسته شده بود و در تایم دوم داشت کم می‌آورد. وقتی مرا برد خیلی خوشحال شد.

چه شد که به عنوان تک نماینده ایران راهی رقابت‌ها شدی؟

من سال قبل نوجوانان طلا گرفته بودم و مسابقات لیگ هم کشتی‌های خوبی گرفتم. در انتخابی تیم ملی هم خوب کشتی گرفتم. اینها باعث شد کادر فنی به من اعتماد کند. فکر می‌کنم در مسابقات صربستان هم عملکرد خوبی داشتم.

اما در کشتی آخر خیلی حرفه‌ای و با دقت کشتی گرفتی که دوباره غافلگیر نشوی.

عباس آقای حاج‌کناری کنارم بود و نکات لازم را به من گوشزد می‌کرد.کادرفنی قبل از شروع مسابقه شکل کشتی‌گیر حریف بلاروس را برایم تشریح کرده بود. دو مبارزه آخر او را هم دیدم و وقتی رفتم روی تشک کامل می‌دانستم چه کار می‌خواهد بکند و او را کامل تحت‌نظر داشتم. درنهایت هم توانستم او را شکست دهم.

آنجا احساس تنهایی نمی‌کردی؟ همه کشورها با نفرات زیاد بودند و تو فقط با یک مربی.

تنها بودم ولی به خودم روحیه می‌دادم. مربی هم همراهم بود و هوایم را داشت. خدا را شکر توانستم با شرایط خوبی کار را دنبال کنم.

تو یکی از کم‌ سن و سال‌ترین مدال‌آوران کشتی ایران در رده سنی بزرگسالان هستی. چه حسی داری؟

حس خیلی خوبی دارم که توانستم با این سن کم مدال بگیرم. در این مدت کرونایی من یک روز هم تمریناتم را تعطیل نکردم و هر روز کار کردم چون هدف اصلی من کسب مدال المپیک است و امیدوارم یک روز بتوانم در المپیک طلا بگیرم. این هدفی است که از آن دست برنمی‌دارم.

برای المپیک پیش رو برنامه‌ای داری؟ فکر می‌کنی بتوانی کسب سهمیه کنی؟

بله صددرصد. مسابقات انتخابی زیادی پیش‌روی‌مان است؛ هم آسیایی و هم سایر مسابقات. با این حال همه ‌چیز درنهایت به نظر کادر فنی برمی‌گردد. من دراختیار کادر فنی هستم. من یک سربازم.

فکر می‌کنی در همین وزن بمانی یا بروی وزن بالاتر؟

تا پایان المپیک پیش رو 57 می‌مانم و بعد از المپیک می‌روم 61 و بعدش هم 65.

در لیگ هم همراه با تیم دانشگاه آزاد کشتی‌های خوبی گرفتی ولی به دلیل رقابت‌های جهانی از حضور در نیمه‌نهایی و رقابت رده‌بندی بازماندی. از رقابت‌های لیگ بگو.

مسابقات لیگ در شرایط خوبی برگزار شد. این مسابقات کمک کرد که تجربه من بیشتر شود. من در وضعیتی هستم که هر چه میدان بیشتر ببینم بهتر است. مسابقات لیگ هم به همه کشتی‌گیران از لحاظ مالی و بدنی کمک زیادی به ورزشکاران می‌کند.

فکر می‌کنی اگر با تیم بودی می‌توانستید به فینال برسید؟

خب من تنها یک کشتی‌گیر در یک وزن هستم و نمی‌توانستم نتیجه کلی را تغییر دهم.تیم ایران مال هم تیم قدرتمندی است. تیم ما تیم جوانی بود و با این وجود توانستیم مقام چهارمی را درنهایت کسب کنیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها