کد خبر: 454567
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

همه استعفاها در شورای پنجم شهر تهران؛ از احتمال استعفای بهاره آروین تا 10 بار استعفای آقای سخنگو

زمزمه‌های استعفای حجت نظری عضو شورای شهر تهران باعث شد نگاهی دوباره کنیم به همه استعفاهایی که در شورای پنجم پایتخت تنها در حد یک حرف یا یک نامه باقی ماندند.

همه استعفاها در شورای پنجم شهر تهران؛ از احتمال استعفای بهاره آروین تا 10 بار استعفای آقای سخنگو
کد خبر: 454567
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «هیات رئیسه شورا با این استعفا مخالفت کرده و قرار شده است نایب‌رئیس شورای شهر در این زمینه با حجت نظری صحبت کند.» این اظهارنظر محسن هاشمی ، رئیس شورای شهر تهران، در سوم دی‌ماه سال جاری پس از انتشار اخبار درباره استعفای نظری بود. او از ابتدا با این استعفا مخالفت کرد و درباره آن موضوع توضیح داد: «آقای نظری نامه‌ای به بنده دادند که بوی استعفا می‌داد، اما نامه‌ای که ثبت شده باشد در این زمینه وجود نداشت. نامه حجت نظری را در هیات رئیسه شورای شهر مطرح کردیم که هیات رئیسه با درخواست آن مخالفت کرد و قرار شد سیدابراهیم امینی نایب‌رئیس شورای شهر تهران با حجت نظری صحبت کند.»

حجت نظری

در این میان، افشاگری‌هایی هم درباره استعفاهای پیاپی عضو دیگری شورای شهر تهران صورت گرفت. محمد سالاری عضو دیگر شورا در جلسه یک هفته پیش از این اتفاقات شورای شهر در مورد 10 بار استعفای علی اعطا سخنگوی شورای شهر افشاگری کرد.

هاشمی درباره خبرهای غیررسمی استعفای سخنگوی شورا که چند هفته پیش 2 جلسه‌ای در صحن حاضر نشد و گفته می‌شد از رئیس شورای شهر بابت بی‌توجهی به دستورالعمل ورود خبرنگاران به صحن دلخور است نیز توضیح داد. هفته پیش محمد سالاری به کنایه گفته بود: «اولاً شما که در جلسات حضور پیدا نمی‌کنید، دائم هم می‌خواهید استعفا دهید و تاکنون 10 بار از سخنگویی استعفا داده‌اید. هر بار کسی به رویه شما اعتراض می‌کند شما استعفا می‌دهید. 10 بار از هیات‌رئیسه استعفا داده‌اید، شما در جلسات کمیسیون شرکت نمی‌کنید.»

علی اعطا

هاشمی هم در واکنش به اینکه برخی از اعضا استعفای 10باره آقای اعطا را مطرح کرده‌اند، آیا از سمت سخنگو نیز استعفایی ثبت شده است یا خیر، گفت: «نه ثبت نشده است، گاهی پیش می‌آید که وقتی افراد عصبانی می‌شوند از لغاتی استفاده می‌کنند که بوی استعفا می‌دهد و اینها جدی گرفته نمی‌شود و تا خیلی جدی گرفته شود وقت می‌برد. بر اساس آنچه حجت نظری در صحن شورای شهر تهران عنوان کرد، گلایه او از موانع خودساخته‌ای است که برخی از اعضای شورا بر سر راه یکدیگر قرار می‌دهند.»

صف‌بندی‌هایی که در جریان رأی‌گیری‌های کمیسیون اجتماعی مشخص می‌شود. او سال گذشته نیز به مناسبت آغاز سومین سال شروع به کار شورای شهر پنجم به دستاوردهای مدیریت شهری جدید در حوزه‌های مختلف و آنچه مدیریت شهری نتوانسته به آن عمل کند، نارضایتی مردم و... پرداخت و در پایان گفت: «امیدوارم انگیزه و دلیلی برای ادامه راه بیابم تا بتوانم برای شهر و کشوری که به آن عشق می‌ورزم مفید باشم.»

مهدی چمران: هر وقت استعفا اجرا شود، نظرم را می‌گویم

نکته قابل توجه اینکه استعفای هر کدام از اعضای فعلی شورای شهر تهران جا را برای مهدی چمران عضو علی‌البدل شورا و یکی از رقبای همیشگی اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری باز می‌کند. از همان روزهای نخست شروع به کار شورای پنجم، برخی فعالان سیاسی از هم‌پیمان شدن اعضای یکدست اصلاح‌طلب این شورا برای عدم ورود هر یک از اعضای علی‌البدل به این دوره از شورای شهر گفته بودند. تا جایی که یکی از علل عدم انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران از سوی اعضای شورا را همین یکدست ماندن 21 عضو اصلاح‌طلب و عدم اجازه نزدیک شدن حتی یک اصولگرا به این درخت ممنوعه اصلاح‌طلبان ذکر کرده بودند.

مهدی چمران

چمران که از دور دوم تا چهارم شورای شهر تهران، ریاست آن را بر عهده داشت در واکنش به این اتفاقات در شورای شهر اظهارنظر هم کرده است: «در موضوع استعفای آقای نظری هیچ امر قطعی‌ای وجود ندارد. هنوز استعفای ایشان در هیات‌ رئیسه ثبت رسمی نشده و مشخص نیست که این استعفا در صحن رأی بیاورد و پذیرفته شود یا خیر. وقتی چیزی هنوز اتفاق نیفتاده و وجود ندارد به آن فکر نمی‌کنم و درباره آن هم نظری نمی‌دهم.»

رئیس سابق شورای شهر پایتخت در پاسخ به این سال که در صورت احتمال نهایی شدن این استعفا چه اقدامی خواهید کرد عنوان کرد: «احتمال عملی شدن استعفای این عضو شورا وجود ندارد و در صورتی هم که استعفا اجرا شود، آن وقت درباره حضور خودم در شورای شهر اظهارنظر خواهم کرد.»

از احتمال استعفای آروین تا مشورت خداکرمی برای خداحافظی با شورا

یک هفته از آغاز انتشار اخبار درباره استعفای حجت نظری گذشته و هیچ خبر تکمیلی‌ای مبنی بر اصرار او بر استعفا شنیده نمی‌شود. اما این تنها استعفایی نیست که در حد خبرهای رسانه‌ای و نهایتاً یک نامه مورد قبول واقع نشده، مانده است.

بهاره آروین هم جزو چهره‌هایی بود که ناگهان حرف از استعفا زد، اما آن را اجرا نکرد. 22 دی‌ماه 98، آروین با انتشار متنی، از احتمال استعفا از شورای شهر تهران در کانال تلگرامی‌اش خبر داد. در بخشی از این متن چنین آمده است: «مردم شریف تهران دو سال قبل که با رأی شما به شورای شهر تهران راه پیدا کردم، آرزو‌های بزرگی داشتم که بتوانم برای زندگی بهتر شما تلاش کنم. اما هر روز که می‌گذرد، ناامیدتر می‌شوم از اینکه بتوان در ساختار موجود قدمی برای کاهش رنج شهروندان برداشت. بر این باور بودم و هستم که شفاف بودن و شفاف عمل کردن، یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش فساد است. به سهم خودم شرمنده شما هستم که می‌بینم نمی‌توانم برای بهبود روز و حال جمعی‌مان کاری از پیش ببرم. هنوز نمی‌دانم که استعفای شخصی، آیا می‌تواند به نتیجه‌ای منجر شود یا لااقل به معنای اقدام مسئولانه از موضع منتخب مردم تلقی شود یا خیر. هنوز باید فکر کنم، ولی اگر به چنین نتیجه‌ای رسیدم، پیشاپیش عذرخواه مردم این شهر غم‌زده خواهم بود.»

بهاره آروین

این متن پس از حوادث آبان‌ماه سال گذشته منتشر شد و به نظر آمد که آروین، به عنوان مسئولی که نتوانسته در شرایط بحرانی پس از اعتراضات مردمی دردی از مردم پایتخت که نسبت به آنها مسئولیت داشت دوا کند، قصد استعفا کرده است. این تصمیم هم اما در حد همان «احتمال» باقی ماند و با گذشت حدود یک سال از آن خبر، آروین در سمت خود در شورای شهر تهران باقی مانده است.

دقیقاً همان روز، ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای شهر تهران هم حرف از استعفا زد: «هنوز استعفایی نداده‌ام و در حال فکر کردن به این موضوع هستم. در این مدت خیلی فکر کرده‌ام و امروز هر کاری کردم نتوانستم به جلسه شورای شهر بروم. با اینکه شورای شهر هیچ نقشی در این مسائل ندارد و وظیفه‌اش صرفاً سیاست‌گذاری در حوزه شهری است، اما حس شرمی داشتم که نمی‌توانستم با آن حس راهی شورا شوم.»

این عضو شورای شهر درباره تصمیمش توضیح داد: «هم من و هم بهاره آروین این موضوع را مطرح کرده‌ایم و در مورد آن فکر می‌کنیم. با برخی مشورت می‌کنیم و در صدد هستیم تا بهترین تصمیم را بگیریم. به هر حال، سنگینی بار مسئولیت رأی مردم هم بر گردن ماست و بر همین اساس، باید بهترین تصمیم را بگیریم.»

مشورت‌های خداکرمی هم البته در نهایت به جایی رسید که او هم صندلی‌اش در شورای شهر تهران را حفظ کند.

ناهید خداکرمی

کمتر از یک سال از عمر شورای شهر پنجم تهران باقی مانده است و به زودی کارنامه این شورا توسط رسانه‌ها به شکل جدی‌تری بررسی و مطرح خواهد شد. شورایی که بسیاری در شبکه‌های اجتماعی، فعالیتش را به نام‌گذاری خیابان‌ها تقلیل داده‌اند و برخی دیگر معتقدند، نقش برجسته‌ای در انتشار لیست اموال نجومی داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها