کد خبر: 454951
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۰۸:۴۰:۵۲
| |

سرنوشت 7 ملوان گمشده شناور «خوارزم» چه شد؟

عصر 5 دی ماه بود که خبرهایی مبنی بر مفقود شدن شناور لندینگ کرافت در آب های استان هرمزگان به سازمان بنادر و دریانوردی استان مخابره شد.

سرنوشت 7 ملوان گمشده شناور «خوارزم» چه شد؟
کد خبر: 454951
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۰۸:۴۰:۵۲

اعتمادآنلاین| غروب روز جمعه بود که خبرهایی مبنی بر مفقود شدن شناور لندینگ کرافت در آب های استان هرمزگان به سازمان بنادر و دریانوردی استان مخابره شد. شناوری که از سوی بنادر خارجی وارد آب های استان هرمزگان شده بود و 7 خدمه نیز در آن بودند. چند روز پس از این حادثه، همچنان امدادگران سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با همراهی ارگان های مختلف برای یافتن خدمه های این شناوری که معلوم شد واژگون شده است، در تلاش هستند تا شاید بتوانند از وضعیت 7 خدمه مفقود شده این شناور، خبری به دست بیاورند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درخصوص جزئیات این حادثه می گوید: در ساعت 18 و 30 دقیقه روز 5 دی ماه جاری اعلام اضطرار از سوی یک فروند شناور لندینگ کرافت با عنوان «شناور خوارزم» داده شد که این اضطرار از طریق شناورهای عبوری برای ما و به مرکز جست و جو و نجات بندرعباس، رله (تقویت امواج صوتی یا تصویری) شد. اسماعیل مکی زاده می افزاید: بلافاصله در همان روز شناورهای امداد و نجات سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان با همکاری شناورهای سایر ارگان ها نظیر دریابانی، ندسا، نداجا و ستاد بحران استان هرمزگان کار عملیاتی را شروع کردند.

وی با بیان اینکه اولویت نخست ما پیدا کردن و نجات خدمه این شناور بوده است، اضافه می کند: این شناور از بندر شناص عمان به سمت آب های ایران خروجی گرفته بود که متاسفانه روز شنبه آن را در فاصله 25 مایلی جنوب شرق جزیره لارک به صورت واژگون شده پیدا کردیم و پس از آن، تلاش ما برای پیدا کردن خدمه های این شناور بیشتر شد به طوری که تاکنون شناورهای امداد و نجات ما و ارگان های دیگر مشغول یافتن خدمه ها هستند اما متاسفانه هنوز نتوانستیم نفرات را پیدا کنیم و جست و جو همچنان ادامه دارد.

مکی زاده در خصوص علت این حادثه اظهار می دارد: هنوز بررسی کامل برای آنچه که موجب این سانحه شده، صورت نگرفته و در حال انجام است چون نیاز به مستندات دارد ولی آنچه که مسلم است هوای بد منطقه، نقش بسزایی در واژگونی این شناور داشته است. وی تصریح می کند: همانند همیشه، هشدارهای هواشناسی و پیام های ایمنی دریانوردی از روزهای قبل به تمامی شناورهای منطقه از طریق مراکز کنترل ترافیک دریایی اعلام شده بود ولی متاسفانه مواردی مشاهده می شود که برخی شناورها این هشدارها را جدی نمی گیرند بخصوص اگر خروجی شناور از سمت بنادر خارجی باشد که این شناور نیز از بندر شناص کشور عمان خارج شده بود و احتمالا توجهی به این موضوع نداشته است. به هرحال هم هوای نامساعد، هم موضوعات فنی و نیز چیدمان نادرست بار می تواند علل احتمالی این حادثه باشد که باید بررسی ها انجام و علت یا علل نهایی مشخص و اعلام شود.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره بار این شناور نیز می گوید: طبق شواهد و استعلام هایی که از مالک شناور صورت گرفته، بار این شناور 15 دستگاه بیل مکانیکی بوده است که قرار بود 3 دستگاه آن در بندرعباس تخلیه و بقیه هم در بندر دیگر تحویل داده شود.

وی در مورد نجات شناور واژگون شده نیز اظهار می دارد: در حال حاضر اولویت نجات خدمه است و نجات شناور نیز پس از اینکه شرایط و وضعیت هوا بهتر شد مالک شناور موظف است با استفاده از تیم نجات برای نجات شناور خود اقدام کند. البته ما نیز در حال کمک هستیم تا در صورتی که شرایط جوی اجازه دهد، شناور را به نزدیکترین محل دسترسی بیاوریم اما فعلا در حال جست و جوی خدمه هستیم.

مکی زاده در خصوص وضعیت جوی آن منطقه می گوید: هوای این منطقه همچنان نامساعد است به طوری که سرعت وزش باد در این منطقه دریایی، تقریبا 30 نات و بسیار مواج است. هم وزش باد و هم شدت جریان آب را داریم که زیاد است. ارتفاع امواج در این منطقه دریایی بین 2 تا 2/5متر نیز می رسد که این موضوع شرایط را برای امدادگران سخت کرده است اما با هماهنگی ای که سایر ارگان ها با ما دارند امیدواریم بتوانیم خبری از وضعیت خدمه این شناور به دست آوریم.

وی درباره آمار تیم های امدادی که هم اکنون مشغول امداد و نجات هستند، اظهار می دارد: آماری از تعداد امدادگران سایر ارگان ها ندارم اما هم از شناور و امدادهای هوایی واحدهای پروازی نداجا و ندسا و هم از شناورهای دریابانی و همیاران ناجی استفاده می کنیم و همه آنها در این خصوص بسیج شده اند.

مکی زاده می افزاید: از سوی سازمان بنادر و دریانوردی استان نیز دو فروند ناجی و دو فروند یدک کش رفته است که هرکدام از این فروندها شامل 12 نفر ناجی است و در مجموع حدود 35 نفر از این سازمان درگیر امداد و نجات برای این حادثه هستند. وی با اشاره به ملیت و اسامی سرنشینان لندینگ کرافت خوارزم می گوید: خدمه این شناور را 6 ایرانی با نام های محمد عسکری زاده، فرزاد غلام رضایی، ستار صفری سکل، مصطفی بهادری، یاسر مانع بو حمیدی، موید عبدلیان پور و نیز یک نفر تبعه کشور هندوستان با نام اجین جانسون تشکیل داده اند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح می کند: امیدواریم با توجه به بسیج تمام امکانات و نیروها و همچنین با اطلاع رسانی به شناورهای عبوری و مراکز جست و جو و نجات دریایی کشورهای عمان، امارات متحده عربی و پاکستان بتوانیم افراد مفقود شده را پیدا کنیم.

منبع: ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها