کد خبر: 456502
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ۱۲:۰۱:۲۱
| |

ایمانی: اصولگرایان دیگر شخص محور نیستند و براساس حرکت جمعی عمل می‌کنند / با فوت مصباح یزدی اتفاق خاصی در جبهه پایداری نمی‌افتد

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا گفت: یکی از اتهاماتی که سالها جناح اصولگرا از سوی اصلاح‌طلبان با آن مواجه بوده، شخص محور بودن است و اینکه براساس قوانین قبیلگی قدیم، یعنی ریش سفیدی، اداره می‌شود. اشاره آنها به بزرگانی چون آیت‌الله مهدوی‌کنی، آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی است.

ایمانی: اصولگرایان دیگر شخص محور نیستند و براساس حرکت جمعی عمل می‌کنند / با فوت مصباح یزدی اتفاق خاصی در جبهه پایداری نمی‌افتد
کد خبر: 456502
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ۱۲:۰۱:۲۱

اعتمادآنلاین| ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در رابطه با تصمیم اصولگرایان برای شرکت در انتخابات 1400 گفت: برای بیان این مطالب کمی زود است. معمولا تصمیمات جریان‌های سیاسی و اینکه با چه سازکاری قرار است در انتخابات شرکت کنند، حدودا یک ماه قبل از انتخابات پررنگ می شود. در واقع این مسئله به بعد از سال مربوط می شود. البته الان اصولگرایان در حال رایزنی هستند و جلسات خود را تشکیل می دهند.

او ادامه داد: یک سری جلسات را جامعه روحانیت مبارز تهران و یک سری را هم شورای ائتلاف اصولگرایان که در انتخابات مجلس 98 حضور داشت، سازماندهی می کند. این دو جریان برای یکی شدن اختلاف نظرهایی با هم دارند. البته این احتمال هم خیلی قوی است که در نهایت به هم بپیوندند، اما در حال حاضر اختلاف نظر وجود دارد.

ایمانی اظهار داشت: در داخلِ طیف‌های اصولگرا هم اختلاف نظرهایی وجود دارد که همه اینها طبیعی است و موردی غیرعادی نیست. چراکه جناح اصولگرا، جناح بزرگی متشکل از افکار، ایده ها و عقاید مختلف سیاسی است و واقعا جمع و جور کردن این اختلافات کار مشکلی است و باید منتظر باشیم و ببینیم چه خواهد شد.

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص سوالی مبنی بر اینکه آیا بعد از فوت بزرگانِ جریان اصولگرا و پایان شیخوخیت و ریش‌سفیدی در این جریان، می توان شاهد ائتلافِ بین جریان‌های مختلف اصولگرا بود، گفت: یکی از اتهاماتی که سالها جناح اصولگرا از سوی اصلاح طلبان با آن مواجه بوده، شخص محور بودن جریان اصولگراست و اینکه براساس قوانین قبیلگی قدیم، یعنی ریش سفیدی، اداره می شود. اشاره آنها به بزرگانی چون آیت الله مهدوی کنی، آیت الله محمد یزدی و آیت الله مصباح یزدی است.

او ادامه داد: جریان اصولگرا سالهاست که از این موضوع عبور کرده است و اتفاقا الان جریان اصلاح‌طلب مبتلا به شخص محوری شده است. اگر پیگیری کنید متوجه می شوید که از زمان انتخابات ریاست جمهوری 96 جریان اصولگرا حرکتی را شروع کرد که مبتنی بر نظرات همه اصولگرایان در سراسر کشور بود. اگرچه آن سازکار عیب و ایرادی هم داشت اما بنا بر آن بود که اصلا شخص محور و براساس ریش سفیدی نباشد. گردهمایی‌ها و تشکلاتی از همه اصولگرایان در سراسر کشور جمع شدند تا شورایی را انتخاب کنند و آن شورا تشکلی را انتخاب کند تا در مورد همه سازکارهای انتخاباتی تصمیم بگیرند. یعنی حرکتی مبتنی بر عقل جمعیِ همه اصولگراها.

ایمانی گفت: اگرچه این سازکارها به دلیلِ آنکه حرکتی تازه بود، عیب و ایرادهایی هم داشت اما نویدبخش آن بود که جریان اصولگرایی از حالت شخص محوری و ریش سفیدی عبور کرده است و در انتخابات بعد هم این موضوع به خوبی مشخص شد. به طور مثال در انتخابات مجلس در سال 98 رفتار انتخاباتیِ اصولگرایان شخص محور نبود. اتفاقا دلیل مخالفت برخی از جریان‌های اصولگرایی با حرکتی که جامعه محترم روحانیت مبارز شروع کرده است، سر همین مسائل است. مخالفان می گویند با این حرکتها، مجددا جریان ریش سفیدی شروع خواهد شد.

او تأکید کرد: من فکر می کنم این اتهام به اصولگرایان سالها منتفی شده است. اصولگرایان دیگر شخص محور نیستند و براساس حرکت جمعی عمل می کنند. البته ممکن است ایراداتی هم به این حرکت باشد اما به هر حال دیگر شخص محور نیستند. شما الان شخصیتی را در داخل اصولگراها نمی بینید که مطلبی را بگوید و همه آن را بپذیرند و اطاعت کنند.

او در رابطه با نظر عده‌ای مبنی بر امکان قرار گرفتنِ اصولگراها زیر چتر حجت الاسلام ناطق نوری گفت: اول اینکه شخص جناب آقای ناطق نوری برای حضور در عرصه سیاسی، ابراز تمایل نکردند و آن مقداری هم که برای حضور علاقه مندی نشان داده اند، در واقع با جریان اصلاح طلب حرکت خود را پیش می‌برند. بنابراین حضور ایشان در جریان اصولگرا منتفی است. ضمن اینکه همان گونه که عرض کردم اصولگراها دیگر بر شخص خاصی تأکید ندارند. آنها اساسا از این حالت که شخص و یا اشخاص خاصی بخواهند برایشان تصمیم بگیرند و آنها را ملزم به اجرای آن تصمیمات کنند، عبور کرده‌اند.

ناصر ایمانی در خصوص شریط جبهه پایداری بعد از فوت آیت‌الله مصباح یزدی گفت: من تصور نمی کنم که با فوت مرحوم آیت الله مصباح یزدی اتفاق خاصی در جبهه پایداری بیفتد. آقای مصباح اوایل حرکت جبهه پایداری، حضور پررنگ‌تری داشتند و با آنها همکاری می کردند، اما به تدریج و زمانی که آن جبهه پا گرفت، حضور ایشان هم کم‌رنگ تر شد. من تصور نمی کنم با فوت ایشان آسیب خاصی به جبهه پایداری وارد شود.

او در پایان درخصوص احتمال ائتلاف جبهه پایداری با سایر جناح‌های اصولگرا گفت: این احتمال وجود دارد که جبهه پایداری با سایر جریان‌ها ائتلاف کند و در مقابل این احتمال هم وجود دارد که ائتلاف نکند. این موضوع بستگی به این دارد که چه افرادی به عنوان کاندیدا معرفی می‌شوند. اگر اصولگراها کاندیدایی را معرفی کند و جبهه پایداری امکانِ موفقیت او را در انتخابات بدهد، ممکن است ائتلاف کنند و در نهایت یک کاندیدا از جانب اصولگراها معرفی شود. در انتخابات ریاست‌جمهوری احتمال ائتلاف، بیشتر از انتخابات مجلس است، چراکه صحبت سر یک فرد است.

منبع خبر : سایت خبری مدارا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها