کد خبر: 456585
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۶:۲۰:۰۰
| |

پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اسرائیل و عربستان در روند مذاکره احتمالی بین ایران و آمریکا سنگ‌اندازی خواهند کرد / بایدن هم به خودی خود کاری برای ایران انجام نخواهد داد

پیروز مجتهدزاده گفت: نگاه واقعی به کاخ سفید از نظر ما نباید چیزی جز این باشد که ترامپ با کارهای عجیب و غریبش همه چیز را خراب کرد و مشکلات زیادی را پیش روی ما قرار داد. همچنین باید این را بدانیم،‌ آقای بایدن هم به خودی خود کاری برای ایران انجام نخواهد داد.

اسرائیل و عربستان در روند مذاکره احتمالی بین ایران و آمریکا سنگ‌اندازی خواهند کرد / بایدن هم به خودی خود کاری برای ایران انجام نخواهد داد
کد خبر: 456585
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نظام بین‌الملل منتظر ورود جو بایدن به کاخ سفید است؛ با این امید که چهره مخدوش شده آمریکا، به‌واسطه خروج دونالد ترامپ از قدرت، شاید ترمیم شود. در این میان رابطه بین ایران و آمریکا نیز دستخوش تحولات جدیدی خواهد شد. تحولاتی که شاید مهم ترین بخش آن درباره رویکرد تازه دولت جو بایدن به برجام باشد. البته دو کشور از همین حالا درباره چگونگی از سرگیری مذاکره‌ها اختلافاتی عمیق دارند و باید منتظر ماند تا سرنوشت توافق هسته‌ای مشخص شود.

پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: دولت ایران متاسفانه در واکنش به پیروزی جوبایدن در انتخابات آمریکا کمی زیاده‌روی کرد و به همین دلیل رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به خودش اجازه داد تا درباره ایران و مساله مهم توافق هسته‌ای نظراتش را تا حدی تعدیل کند. به نظر من دست‌اندرکاران دستگاه خارجی ایران با هوشمندی بیشتری درباره دولت جدید ایالات متحده اظهارنظر کنند تا بتوانند در مذاکرات احتمالی دست بالا را داشته باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در واقع نگاه واقعی به کاخ سفید از نظر ما نباید چیزی جز این باشد که ترامپ با کارهای عجیب و غریبش همه چیز را خراب کرد و مشکلات زیادی را پیش روی ما قرار داد. همچنین باید این را بدانیم،‌ آقای بایدن هم به خودی خود کاری برای ایران انجام نخواهد داد. یعنی ما باید بعد از ورود بایدن به کاخ سفید طوری فضای جدید بین دو کشور را اداره کنیم تا بتوانیم حق‌مان را از‌ آنها طلب کنیم.

او همچنین تصریح کرد: در حالی دنیا منتظر از سرگیری مذاکرات برجام است که بایدن اعلام کرده همه بحث‌ها از نو شروع شود. اما مطالبه ایران درباره این مساله که توافق صورت گرفته و آمریکا باید به شرایط روز امضای برجام برگردد، مطالبه‌ای طبیعی و به‌حق است. فقط کافی است در روند مذاکره‌ آهسته و شمرده عمل کنیم تا بتوانیم حرف‌مان را به کرسی بنشانیم و آنچه حق مملکت‌ ما است را به دست بیاوریم.

وی درباره تعامل احتمالی ایران و آمریکا گفت‌: اگر اراده‌ای جدی برای تعامل وجود داشته باشد، هیچ چیز بعید نیست. البته لازم است آمریکا دست از حمایت‌های همه‌جانبه از اسرائیل بردارد. البته کشورهایی چون اسرائیل و عربستان در این راه سنگ‌اندازی خواهند کرد که به نظر من باید با فعالیت‌های منطقی دیپلماتیک تحرکات این دو کشور را خنثی کرد.

پیروز مجتهدزاده در پایان گفت: واقع‌بینی می‌تواند ما را به خواسته‌های‌مان برساند.

چکیده گفت‌وگو با پیروز مجتهدزاده

-دستگاه خارجی ایران با هوشمندی بیشتری درباره دولت جدید ایالات متحده اظهارنظر کنند تا بتواند در مذاکرات احتمالی دست بالا را داشته باشند

-فضای رابطه بین ایران و آمریکا باید طوری اداره شود که بتوانیم حق خود را از آمریکا بگیریم

-در روند مذاکره‌ها آهسته و شمرده عمل کنیم

-واقع‌بینی ما را به خواسته‌های‌مان خواهد رساند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها