کد خبر: 458282
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۳:۰۸:۰۱
| |

تشدید سرکوب جنبش دموکراسی خواهی هنگ کنگ توسط چین

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع "با اطلاع مستقیم ازبرنامه‌های چین" گزارش کرد، دستگیری اخیر بیش از 50 فعال دموکراسی خواه در هنگ کنگ در طی هفته گذشته در ادامه منجر به تشدید برنامه پکن برای سرکوب هر گونه بازگشت چالش علیه حاکمیت چین می‌شود و احتمالا تدابیر بیشتری از این دست اعمال شود.

تشدید سرکوب جنبش دموکراسی خواهی هنگ کنگ توسط چین
کد خبر: 458282
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۳:۰۸:۰۱

اعتمادآنلاین| خبرگزاری رویترز گزارش کرد، این منابع ضمن تاکید بر این که این برنامه‌ها هنوز نهایی نشده‌اند، گفتند ممکن است که انتخابات هنگ کنگ که پیشتر از بابت همه گیری کروناویروس تا اکتبر به تعویق افتاد با اصلاحاتی روبرو شود که به گفته یک شخص، هدفش کاستن از نفوذ دموکراسی‌خواهان است.

هر دو منبع که از تجربه گسترده و سطح بالایی در امور هنگ کنگ برخوردار بوده و نماینده منافع پکن هستند، نامشان را فاش نکردند.

یکی از این افراد که یک مقام بلندپایه چین است گفت، دخیل بودن پکن در پیشبرد و هماهنگی اقدامات با دولت هنگ کنگ "اساسی" است.

او به رویترز گفت، دستگیری‌های اخیر بخشی از یک موج اقدامات در جریان برای خاموش ساختن فعالان و "اطمینان پیدا کردن از عدم لغزش مجدد هنگ کنگ به سمت آنچه که 18 ماه قبل دیدیم" است؛ زمانی که گسترده‌ترین تظاهرات عمومی علیه رهبران چین از زمان اعتراضات میدان تیان‌آن‌من در سال 1989 در پکن به راه افتاد.

وی افزود، چین "برای مدت بیش از حد طولانی بیش از حد صبور بوده و باید یک بار برای همیشه مسائل را حل کند" و گفت که اقدامات سختگیرانه بیشتری "برای دست کم یک سال" به اجرا درخواهند آمد.

یک سخنگوی کری لام در پاسخی با ایمیل به رویترز گفت: حقوق و آزادی‌های مشروع مردم هنگ کنگ حفظ شدند و مجرمان از طریق قوه قضاییه مستقل ما به عدالت سپرده شدند.

وی افزود، قرار است انتخابات هنگ کنگ در تاریخ پنجم سپتامبر برگزار شود و مقامها در تلاش برای تضمین یک انتخابات باز، عادلانه و صادقانه هستند.

به گزارش گاردین، کری لام نیز در صحبتهایی منتقدان خارجی را که اغتشاشات در آمریکا را محکوم کرده اما از معترضان دموکراسی‌خواه در هنگ‌کنگ حمایت کردند متهم به داشتن استانداردهای دوگانه کرد.

رهبر هنگ کنگ از دستگیری دسته جمعی بی سابقه چهره‌های مخالف طی هفته گذشته در این دولتشهر دفاع و قدرتهای غربی را از بابت محکوم کردن حمله به ساختمان کنگره آمریکا بعد از حملات از اعتراضات دموکراسی‌خواهان در هنگ کنگ متهم به ریاکاری کرد.

او در یک نشست مطبوعاتی هفتگی در هنگ کنگ طی امروز سه شنبه با پرسشی درباره یورشهای هماهنگ پلیس در هنگ کنگ در چهارشنبه گذشته و دستگیر کردن 55 چهره مخالف مواج شد. این یورشها در راستای جدید ترین مورد از استفاده از قانون امنیت ملی علیه جنبش دموکراسیخواهی صورت گرفتند.

کری لام از "حاکمیت قانون" در هنگ کنگ دفاع کرد. او گفت: "اگر برخی فکر می کنند تا زمانی که یک نفر یک ایدئولوژی سیاسی مشخص را دارد یا برخی اقدامات را در پیش گرفته پس در برابر مجازات های قانونی مصون است، این هم راستا با روح قوانین ما و با ارزشهای اساسی ما نیست.

وی افزود: همه در برابر قانون برابرند و هیچ کس فراتر از قانون نیست.

کری لام همچنین گفت: من از مخاطبان خارجی می خواهم استانداردهای دوگانه خود را کنار بگذارند. به نظر میرسد انگار آنها به هنگام نگاه به امور هنگ کنگ و سرزمین اصلی از یک استاندارد بسیار متفاوت نسبت به استانداردی که بر کشور خودشان اعمال می‌کنند استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها