کد خبر: 460620
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۱۱:۱۹:۴۸
| |

رونق بازار سینما، تئاتر و کنسرت مادرید همگام با کرونا

در شرایطی که شیوع کرونا به اقتصاد هنر در بیشتر کشورهای جهان خسارت سنگینی وارد کرده، بازار سینما، تئاتر و کنسرت در مادرید اسپانیا از رونق خوبی برخوردار بوده و این شهر را به مامن فرهنگی اروپا تبدیل کرده است.

رونق بازار سینما، تئاتر و کنسرت مادرید همگام با کرونا
کد خبر: 460620
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۱۱:۱۹:۴۸

اعتمادآنلاین| در حالی که سالن‌های سرگرمی در بیشتر کشورهای اروپایی به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند، اسپانیا به مامن فرهنگی قاره سبز تبدیل شده است و مردم در این کشور با وجود نرخ تصاعدی آمار ابتلا همچنان می‌توانند لذت سینما رفتن و به تماشای تئاتر و کنسرت نشستن را تجربه کنند.

خاویر کامارنا خواننده مکزیکی تِنور پس از ماه‌ها دوری از صحنه، هفته گذشته در تئاتر رویال مادرید گفت: این که شانس بودن در کنار شما را دارم، نعمت بزرگی است و از صمیم قلب از تلاش‌هایی که در این کشور برای دفاع از فرهنگ می‌شود، قدردانی می‌کنم.

این نمایش اپرا یک هزار و 200 تماشاچی داشت که همگی پس از آن که درجه حرارت بدنشان چک شد، ماسک به صورت وارد سالن شدند.

پس از ماه‌ها قرنطینه و تعطیلی سراسری به دلیل شیوع کرونا، سالن‌ها و مراکز فرهنگی اسپانیا تابستان گذشته به شرط اعمال محدودیت‌های سفت و سخت بر ظرفیت، فاصله‌گذاری بین صندلی‌ها و تعطیلی رختکن بازگشایی شدند و از آن زمان تاکنون برخلاف آنچه در کشورهایی چون فرانسه و آلمان اتفاق افتاد، تحت هیچ شرایطی تعطیل نشدند.

البته تحقق چنین چیزی مستلزم سرمایه‌گذاری گزاف سالن‌ها بود. به عنوان نمونه، تئاتر رویال مادرید در این مدت یک میلیون و 200 هزار دلار هزینه کرده است که بخشی از آن خرج سیستم نور ماورابنفش برای ضدعفونی کردن سالن نمایش، رختکن‌ها و حتی لباس‌های بازیگران شد.

بازیگران و نوازندگان هم از قوانین و قواعد جدید مستثنی نماندند، آنها علاوه بر رعایت فاصله ایمن به انجام منظم تست کرونا ملزم هستند و به جز نوازندگان سازهای بادی همگی باید ماسک بزنند.

خوزه مانوئل رودریگز اوریبس وزیر فرهنگ و ورزش اسپانیا در این باره می‌گوید: ما می‌توانیم و باید این نمایش‌ها را روی صحنه ببریم تا نشان دهیم فرهنگ یک فضای امن است.

اما تبعات همه‌گیری کرونا در این راه بعضی از سالن‌های تئاتر و کنسرت اسپانیا را هم به تعطیلی کشاند. خانه اپرای اِل لیسو در بارسلونا یکی از این سالن‌هاست که از ماه نوامبر (آبان- آذر 99) درهای خود را به روی تماشاچیان بست.

تحت فشار چند جانبه ناشی از قوانین منع آمد و شد سراسری، اضطراب عمومی و مشکلات اقتصادی، بسیاری از سالن‌های فرهنگی این روزها برای بقای خود می‌جنگند.

به گفته خاویر اولمدو رئیس انجمن Noche en vivo که نماینده 54 سالن کنسرت در شهر مادرید است، 80 درصد این سالن‌ها از ماه مارس گذشته (اسفند 98- فروردین 99) هنوز بازگشایی نشده‌اند.

در همین راستا، مارتا ریورا دولاکروز معاون امور فرهنگی دولت محلی مادرید نیز چندی پیش اذعان کرد سالن‌های کنسرت و تالارهای اجرای زنده موسیقی با سخت‌ترین چالش روبه‌رو شده‌اند و به واکسیناسیون سراسری برای احیا نیاز دارند.

تا آن زمان، مقامات مربوطه به تست‌های فوری کرونا چشم دوخته‌اند. اخیرا در بارسلونا به طور آزمایشی 500 نفر به طور ایستاده در یک کنسرت شرکت کردند. تماشاچیان خیلی به هم نزدیک ایستاده بودند اما ماسک به صورت داشتند. هشت روز از برگزاری این کنسرت گذشت اما کسی به کرونا مبتلا نشد.

بوریس روولو متخصص بیماری‌های عفونی و مولف ارشد این پژوهش از این شیوه برگزاری به عنوان ایمن‌ترین راه برای فعالسازی دوباره صنعت سرگرمی یاد کرده است.

در این بین، در شبکه‌های اجتماعی نیز کارزارهای متعددی با هشتگ safeTheatre# (تئاتر امن) یا CultureisSafe# (فرهنگ امن است) به راه افتاده که تاکید می‌کنند سالن‌های فرهنگی در هیچ موردی از افزایش آمار ابتلا به کرونا نقش نداشته و در نتیجه امن هستند.

پابلو بلاسکو از شهروندان اسپانیایی که با وجود کرونا هنوز عادت سینما رفتن را ترک نکرده، می‌گوید: اگر وسایل نقلیه عمومی امن تلقی می‌شوند، سینماها که از آنها هم امن‌تر هستند. نمی‌فهمم چرا دیگر کشورها سینماهای خود را بازگشایی نمی‌کنند. خیلی برایم عجیب است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (24 آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر 96 میلیون و 200 هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از دو میلیون نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها