کد خبر: 460651
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

در روسیه چه می‌گذرد؟ / موج اعتراضات گسترده حامیان ناوالنی در مخالفت با پوتین

ساعاتی پس از آغاز اعتراضات روسیه آمار بازداشت‌شدگان 150 نفر اعلام شد. سپس 300 نفر، بعد 1500 نفر. با پایان اعتراضات و سرکوب گسترده، سه هزار نفر از هواداران آلکسی ناوالنی که در اعتراض به بازداشت این مخالف پوتین در هوای منفی 50 درجه به خیابان‌ها آمدند، به دست پلیس روسیه بازداشت شده بودند.

در روسیه چه می‌گذرد؟ / موج اعتراضات گسترده حامیان ناوالنی در مخالفت با پوتین
کد خبر: 460651
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- ساعاتی پس از آغاز اعتراضات روسیه آمار بازداشت‌شدگان 150 نفر اعلام شد. سپس 300 نفر، بعد 1500 نفر. با پایان اعتراضات و سرکوب گسترده، سه هزار نفر از هواداران آلکسی ناوالنی که در اعتراض به بازداشت این مخالف پوتین در هوای منفی 50 درجه به خیابان‌ها آمدند، به دست پلیس روسیه بازداشت شده بودند.

سرکوب اعتراضات روسیه

تجمعات گسترده از خیابان‌های یخ‌زده سیبری تا میدان‌های بزرگ مسکو

روز شنبه روسیه شاهد تجمعات گسترده از خیابان‌های یخ‌زده شرق دور و سیبری تا میدان‌های بزرگ مسکو و سن‌پترزبورگ در حمایت از رهبر زندانی مخالفان بود.

سرکوب اعتراضات روسیه

گرچه این تظاهرات تهدیدی جدی برای قدرت ولادیمیر پوتین محسوب نمی‌شود، اما دامنه وسیع آن و سرپیچی قابل توجه بسیاری از معترضان از تهدید رسانه‌های دولتی نشان‌دهنده خستگی گسترده مردم از نظام راکد و فاسد سیاسی‌ای است که پوتین طی 2 دهه ریاست آن را بر عهده داشته.

تظاهرات از مناطق شرقی روسیه، کشوری با 11 منطقه زمانی مختلف، آغاز شد و به رغم حضور گسترده پلیس و هشدارهای تهدیدآمیز رسانه‌های دولتی، همچون موجی سراسر روسیه را فرا گرفت.

به گزارش نیویورک ‌تایمز، در جزیره ساخالین، درست در شمال ژاپن، صدها نفر در مقابل ساختمان دولتی منطقه جمع شدند و شعار دادند: «پوتین یک دزد است!»

اعتراضات سپس به شهر یاکوتسک در قطب شمال، که درجه حرارت هوا در آن منهای 60 درجه فارنهایت بود، رسید و به تجمعاتی با حضور هزاران نفر در شهرهای دیگر سیبری گسترش یافت. ساعاتی بعد، هنگامی که شب در مسکو فرا رسیده بود، مردم با گلوله‌های برفی به پلیس حمله کردند.

سرکوب اعتراضات روسیه

بیش از 3000 نفر در 109 شهر روسیه دستگیر شدند

طبق گزارش OVD-Info، یک گروه فعال که پیگیر دستگیری در اعتراضات است، تا اواخر عصر به وقت محلی مسکو بیش از سه هزار نفر در حداقل 109 شهر روسیه دستگیر شده بودند.

سرکوب اعتراضات روسیه

گرچه بسیاری از مدیران دفاتر منطقه‌ای آلکسی ناوالنی دستگیر شده‌اند، اما طرفداران او این اعتراضات را موفقیت‌آمیز خواندند و قول اعتراضات بیشتر در آخر هفته آینده را دادند.

لئونید ولکوف دستیار ارشد ناوالنی در یک برنامه پخش زنده در یوتیوب از یک مکان نامعلوم در خارج از روسیه گفت: «اگر پوتین فکر می‌کند که ترسناک‌ترین چیزها را پشت سر گذاشته، بسیار سخت و ساده‌لوحانه اشتباه می‌کند.»

آلکسی ناوالنی کیست؟

آلکسی ناوالنی یکشنبه‌شب در فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو مسکو بازداشت شد. ناوالنی در تابستان سال گذشته با سم نوویچوک مسموم و برای درمان به آلمان فرستاده شده بود. کرملین متهم ردیف اول مسمومیت او با سم اعصاب است. هرچند پلیس روسیه قبل از بازگشت ناوالنی هشدار داده بود که او را بازداشت خواهد کرد، اما این موضوع در برنامه او برای بازگشت تغییری ایجاد نکرد.

ناوالنی

ناوالنی که اکنون در خطر سال‌ها حبس طولانی‌مدت است از هواداران خود در سراسر کشور خواست آخر هفته به خیابان‌ها بیایند حتی اگر مقامات اجازه اعتراض ندهند، و مردم روسیه با گسترده‌ترین تظاهراتی که این کشور حداقل از سال 2017 تاکنون دیده است به خواسته او پاسخ دادند.

ده‌ها هزار نفر در مسکو و سن‌پترزبورگ و هزاران نفر در چندین شهر در شرق از یکاترینبورگ، نووسیبیرسک، تومسک و اومسک گرفته تا بندر ولادی‌وستوک در اقیانوس آرام در این تجمعات شرکت کردند.

«اوضاع تغییر کرده است»

یک وکیل در شهر ایرکوتسک سیبری پس از شرکت در اعتراضات گفت: «این احساس سنگین وجود داشت که افکار عمومی روسیه در سیمان سخت فرو رفته است، انگار در یک توپ مرده و مخفی گیر افتاده بود. اکنون حس می‌کنم که اوضاع تغییر کرده است.»

سرکوب اعتراضات روسیه

ناوالنی، بلندپروازترین منتقد داخلی پوتین، در طول سال‌های گذشته از ارتباط خود در شبکه‌های اجتماعی و زبانی ساده و طنز استفاده کرده است تا به عنوان تنها رهبر مخالف دولت روسیه در بخش گسترده‌ای از جامعه شناخته شود. جایگاه او در میان منتقدان پوتین در ماه‌های اخیر ارتقا یافته؛ پس از آنکه از مسمومیت با سم اعصاب جان سالم به در برد و سپس با وجود خطر قطعی بازداشت به خانه خود، به روسیه بازگشت.

به گفته معترضان، بازداشت او در روز یکشنبه کمک کرد تا نارضایتی فروخورده در مورد رکود اقتصادی و فساد رسمی دولت پوتین آزاد شود. واسیلی زیمین 47ساله که در یک موسسه حقوقی در مسکو کار می‌کند و در اعتراضات شرکت کرده، می‌گوید برای اعتراض به فساد گسترده در زمان قدرت پوتین به خیابان آمده است: «چگونه می‌توانید بگویید، من دیگر نمی‌توانم این شرایط را تحمل کنم، در حالی که روی کاناپه خانه خود نشسته‌اید؟»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها