کد خبر: 460656
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۱۲:۵۹:۰۷
| |

فرشید اردبیلیون جهانی در یادداشتی نوشت:

جایگاه معقول بورس در اقتصاد

اگر به لایحه بودجه سال آینده نگاهی کنیم متوجه اهمیت و جایگاه بورس در این سال خواهیم شد و این بازار می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند.

جایگاه معقول بورس در اقتصاد
کد خبر: 460656
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۱۲:۵۹:۰۷

اعتمادآنلاین| اگر به لایحه بودجه سال آینده نگاهی کنیم متوجه اهمیت و جایگاه بورس در این سال خواهیم شد و این بازار می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند. حال اگر فرض کنیم تمامی موارد موجود در لایحه بودجه در خصوص بورس بدون کم‌وکاست طی سال آینده رخ می‌دهد، می‌توان وضعیت خوب و متعادلی را برای بورس متصور بود، چراکه قسمت عمده‌ای از تامین مالی بودجه 1400 از طریق بورس انجام می‌شود و این تامین مالی می‌تواند جایگاه بورس را مستحکم کند. اگر بخواهیم وارد جزییات بودجه سال آینده شویم متوجه خواهیم شد که این تامین مالی در بورس به دو قسمت عمده تقسیم شده نخست؛ فروش سهام دولتی و بخش دوم نیز فروش و انتشار انواع اوراق در بازارسهام. همچنین در این لایحه پیش‌بینی شده است که فروش بخش قابل توجهی از نفت از طریق بازار سرمایه شود. در نهایت این فروش‌ها و عرضه‌ها باعث رشد و رونق بازار بورس خواهد شد و این بازار می‌تواند نقش واقعی خود را در اقتصاد ایران اجرا کند. همچنین اگر تامین مالی دولت در اندازه ذکر شده در بازارسهام صورت گیرد باید زیرساخت‌های بورسی نیز تقویت شود و نرم‌افزارها وارد یک مرحله جدید از تکنولوژی شوند.

همچنین نباید انتظارات را دور دید و بورس بر پایه انتظارات است. یعنی باید دید انتظارات نرخ دلار، تورمی و امثال این موارد به چه میزان است، دید بازار به سمت و سوی آینده بوده و ممکن است برخی از روزها غیرقابل پیش‌بینی شود. باتوجه به نزول بازار می‌توان گفت برخی از سهامداران در انتظار کاهش نرخ دلار هستند البته با بررسی وضعیت بازار این احتمال می‌رود. نرخ‌گذاری دستوری نیز تا حد ممکن وضعیت بازار را برهم زده و برخی از سهامداران را سردرگم کرده است. نرخ دلار، تورم، تحریم‌ها، برجام و امثال این موارد انتظارات سهامداران از بازار را تا حد قابل توجهی تغییر داده است و سهامداران در فکر آینده بازار و همچنین سود بیش از پیش خود هستند.

در این فصل و باتوجه به ماهیت بازار اغلب EPSها می‌توانند روند بازار را تعیین کنند چراکه می‌توانند قیمت سهام و حرکت سهام را تعیین کنند. نرخ دلار نیز تاثیر مهمی بر روی بازار سهام دارد و اگر بازار بر روی قیمت‌های حال حاضر معامله شود شاهد رشد و صعود در بورس خواهیم بود. در حال حاضر قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور، با نرخ دلار کمتر از 25 هزارتومان معامله می‌شود و اگر نرخ دلار در بازار تثبیت شود یک صعود خوب در این گروه هم خواهیم داشت. همه سهام را بر مبنای ارزش روز دارایی‌ها محاسبه کردند.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها