کد خبر: 460750
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۶ ۰۷:۳۱:۱۵
| |

یک بام و دو هوای مخالفان FATF

بارها تصویب این لوایح را عامل کاهش تحریم‌های ایران اعلام و تاکید کرده‌اند حتی در صورت لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی امریکا، لیست سیاه FATF مانع نقل و انتقالات مالی ایران خواهد شد کمااینکه پس از انعقاد توافق برجام و پیش از خروج یک‌جانبه امریکا از آن نیز، لیست سیاه این گروه نقل و انتقالات مالی ایران با کشورهایی چون چین و روسیه را نیز با مشکل مواجه کرده بود همان‌طور که امروز هم آنان با استناد به لیست سیاه این گروه از ناتوانی خود برای همکاری با ایران می‌گویند.

یک بام و دو هوای مخالفان FATF
کد خبر: 460750
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۶ ۰۷:۳۱:۱۵

اعتمادآنلاین| شاید آن روز که دولت دوازدهم و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی میان جار و جنجال‌های فراوان، اردوکشی خیابانی مخالفان و البته تهدیدهای پیامکی آنان اقدام به تصویب لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم و مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی کرده و مقدمات خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی را آماده می‌کردند، تصورش را هم نمی‌کردند بیش از 2 سال بعد، نه‌ تنها این مهم محقق نشده باشد، بلکه سرنوشت این لوایح همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده و ایران همسایه کره‌شمالی در لیست سیاه این گروه شده باشد و البته با تحریم‌هایی افزون بر شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ جهان اعمالی ازسوی ایالات متحده امریکا دست به گریبان. اینکه چه شد که لوایح FATF به این روز افتاد، بحث مفصلی است و البته تکراری ولی شاید آنچه اکنون و پس از دستور بی‌سابقه عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی برای بررسی مجدد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد اهمیت است، نوع نگاه اعضای مجمع به این لوایح است. نگاهی که همچنان از سوی اصولگرایان منفی است ولی حداقل اظهارات احمد توکلی، رییس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت سبب شده تا امیدها برای توجه این قشر به منافع عمومی ایرانیان افزایش پیدا کند.

شرط اعلام موافقت


احمد توکلی روز گذشته و در خلال گفت‌وگوی خود با پایگاه خبری-تحلیلی خبرآنلاین به ماجرای لوایح CFT و پالرمو اشاره کرده و همچون سایر اصولگرایان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش‌بینی کرده که این نهاد این‌بار هم حاضر به تایید این لوایح نشود. پیش از این موحدی‌کرمانی گفته بود که «مطمئن هستم اگر این لوایح بار دیگر در مجمع تشخیص مطرح شود با مخالفت اعضای مجمع روبه‌رو خواهد شد.» حالا احمد توکلی به نوعی به تایید این اظهارات پرداخته و گفته است: «مطمئن هستم اگر این لوایح بار دیگر در مجمع تشخیص مطرح شود با مخالفت اعضای مجمع روبه‌رو خواهد شد.» استدلال او برای این مساله، «عدم اعتماد به امریکا» است. توکلی معتقد است که در شرایط کنونی الحاق ایران به کنوانسیون‌های مقابله با تامین مالی تروریسم و مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی و خروج ایران از لیست سیاه FATF، وضعیت ایران را از امروز هم بدتر می‌کند حال آنکه برخلاف او، کارشناسان و اهالی فن بارها و بارها تاکید کرده‌اند که حضور ایران در لیست سیاه این گروه، بیش از پیش نقل و انتقالات مالی ایران را با مشکل مواجه خواهد کرد. توکلی اما برخلاف سایر مخالفان، راه را برای تغییر نظر خود نبسته و گفته است: «بنده مخالفم مگر اینکه به من ثابت شود که این پیوستن برای کشور فایده دارد. اگر چنین باشد نظرم عوض می‌شود؛ یعنی اگر دلایلی بیاورند که پیوستن به آن برای بهبود وضعیت مردم فایده دارد من نظرم عوض می‌شود.» او همچنین متذکر شد: «اگر به معیشت مردم کمک کند من به آن رای می‌دهم، چون وضعیت مردم بسیار بد است و برای رفع مشکلات مردم در کشور طرق معقول طی نمی‌شود. شرایطی که در داخل ضعیف باشد تاثیر تحریم‌ها زیاد می‌شود. این دولت هم کاری را که باید بکند، نمی‌کند. مردم آن‌قدر مضطرب هستند که ما اگر مجبور باشیم جلوی این تحریم‌ها را بگیریم، این کار را انجام می‌دهیم؛ بنابراین اگر راهی پیدا شود تا وضعیت مردم بهتر شود، من با آن بسیار موافقم.»

دو پرسش از توکلی


توجه چهره‌ای چون احمد توکلی به منافع مردم و رفع تحریم‌ها از طریق لوایح FATF و جلوگیری از تضییع بیشتر حقوق مردم را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود سایر اعضای مجمع نیز به این نتیجه برسند ولی پرسش آن است که چرا برای آنان اظهارات کارشناسان و مقامات رسمی چون وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد به همراه رییس‌جمهوری فعلی و رییس مجلس سابق تاکنون حجت به شمار نرفته است؟


آنان بارها و بارها تصویب این لوایح را عامل کاهش تحریم‌های ایران اعلام و تاکید کرده‌اند حتی در صورت لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی امریکا، لیست سیاه FATF مانع نقل و انتقالات مالی ایران خواهد شد کمااینکه پس از انعقاد توافق برجام و پیش از خروج یک‌جانبه امریکا از آن نیز، لیست سیاه این گروه نقل و انتقالات مالی ایران با کشورهایی چون چین و روسیه را نیز با مشکل مواجه کرده بود همان‌طور که امروز هم آنان با استناد به لیست سیاه این گروه از ناتوانی خود برای همکاری با ایران می‌گویند. حسن بهشتی‌پور در همین راستا در یادداشتی که در پایگاه خبری-تحلیلی دیدارنیوز منتشر شد، خطاب به احمد توکلی طرح پرسش کرده است: «آیا ایران بدون پذیرش دو معاهده مهم بین‌المللی یعنی پالرمو و CFT می‌تواند در نظام بانکداری بین‌المللی فعالیتی داشته باشد؟ اعم از آنکه تحریم باشد یا نباشد؟ اجرا نکردن مقررات FATF مبادلات اقتصادی ایران با کشور‌هایی مثل چین، روسیه، هند، کره‌جنوبی و ژاپن را از نظر انجام مبادلات بانکی با مشکل روبه‌رو می‌سازد یا خیر؟»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها