کد خبر: 460972
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۰۷:۱۵:۰۰
| |

میرلوحی: نظارت استصوابی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های اصلاح‌طلبان / اصلاحات و اصلاح‌طلبان یک سوی رقابت هستند؟

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نوشت: با وجود این رویکرد اما شورای نگهبان نشان داده که همچنان با تیغ نظارت استصوابی قصد دارد عده‌ای را از مشارکت فعال در انتخابات محروم کند. همچنین عملکرد این نهاد نظارتی در سال 98 نیز نشان داد که رویکرد شورای نگهبان تغییری نکرده‌ و به نظر نمی‌رسد برای انتخابات پیش رو نیز تغییری داشته‌ باشد. بنابراین امروز نظارت استصوابی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های ماست. 

میرلوحی: نظارت استصوابی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های اصلاح‌طلبان / اصلاحات و اصلاح‌طلبان یک سوی رقابت هستند؟
کد خبر: 460972
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۰۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اعمال نظارت استصوابی نوشت: در جریان انتخابات دوره یازدهم مجلس سال 98 بحث و بررسی‌های متعددی در مورد نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان صورت گرفت. برخی از ترمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان سخن می‌گفتند و بعضی از جایگزین کردن نهادی تازه به جای این نهاد قدیمی‌تر. البته شرایط سیاسی و انتخاباتی مشارکت در انتخابات را برای اصلاح‌طلبان جور دیگری رقم زد. به هر روی این جریان سیاسی نه صرفا برای انتخابات‌های پیش رو اما به نهادی اجماع‌ساز و تصمیم‌ساز نیاز دارد تا خروجی آن عصاره خرد جمعی جریان اصلاحات به حساب‌ آید، نهادی که بتواند به صورت سازمان‌یافته و تشکیلاتی و ساختاریافته نظرات مختلف از سیاستمداران تا بدنه اجتماعی را دریافت کرده، به بحث و بررسی و مذاکره بگذارد و در نهایت تصمیمی جمعی اتخاذ کند. بنابراین تشکیل یک نهاد اجماع‌ساز در چارچوبی که امروز شاهد آن هستیم امری لازم و ضروری برای جریان اصلاحات به شمار می‌آمد که اکنون در مراحل نهایی شکل‌گیری قرار دارد. حال این سوال مطرح است که آیا با وجود شکل‌گیری این نهاد بالادستی اصلاح‌طلبان، تکلیف این جریان سیاسی در انتخابات نیز مشخص خواهد شد یا خیر؟ باید توجه داشته ‌باشیم که برای حضور در 2 انتخابات مهم و کنشگری انتخاباتی در سال آینده نمی‌توان عملکرد مجلس کنونی و مصوبات آن را نادیده گرفت. آنچه فعلا در مجلس امروز در جریان است و مصوباتی که در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا شاهد هستیم، نشان می‌دهد که جریان اکثریت در مجلس یازدهم به طور جدی به دنبال حذف رقیب است. این جریان تصور می‌کند در مسیری ساده و راحت و بی‌رقیب قدم خواهد گذاشت و نتیجه را به نفع خود تمام خواهد کرد.

اخیرا رییس‌جمهوری در یکی از نشست‌های هیات دولت تاکید کرد که نباید کشور به صورت یک‌دست اداره شود و اگر جناح‌های مختلف در انتخابات با یکدیگر رقابت نکنند قطعا حاکمیت از مشارکت حداکثری و پرشمار مردم نیز بی‌نصیب خواهد ماند. حسن روحانی همچنین بر فرمایش رهبری مبنی بر ایجاد شرایط مناسب جهت مشارکت حداکثری نیز تاکید کرد.


با وجود این رویکرد اما شورای نگهبان نشان داده که همچنان با تیغ نظارت استصوابی قصد دارد عده‌ای را از مشارکت فعال در انتخابات محروم کند. همچنین عملکرد این نهاد نظارتی در سال 98 نیز نشان داد که رویکرد شورای نگهبان تغییری نکرده‌ و به نظر نمی‌رسد برای انتخابات پیش رو نیز تغییری داشته‌ باشد. بنابراین امروز نظارت استصوابی یکی از جدی‌ترین
دغدغه‌های ماست.


اصلاح‌طلبان به هر حال ساختار مناسب تصمیم‌گیری دارند و در گذشته هم نشان داده‌اند که با تکیه بر روش‌هایی یا از طریق نظرسنجی و به طور کلی تکیه و تاکید بر خرد جمعی می‌توانند به تصمیم اجماعی برسند. علاوه بر ساختارهای مناسب شخصیت‌هایی چون سید محمد خاتمی در جریان اصلاح‌طلب نیز حضور دارند که مورد مراجعه مدام سیاستمداران و کنشگران سیاسی این جریان هستند و می‌توانند در بزنگاه‌هایی به رسیدن به جمع‌بندی مطلوب جریان اصلاح‌طلب کمک کنند.


بنابراین فعلا باید منتظر ماند و دید که چه کسانی از نظارت استصوابی عبور خواهند کرد و به اصطلاح چند نفر باقی می‌مانند تا بعد از آن بتوان در مورد نحوه تصمیم‌گیری و روش‌های مختلف و مرسوم آن صحبت کرد. فعلا آنچه مسلم است کاندیدای جریان اصلاحات می‌بایست برند اصلاحات باشد و ظرفیت و توانایی و وجهه اصلاح‌طلبی داشته ‌باشد. بنابراین می‌توان گفت اگرچه احتیاطا یک ساختار و یک نهاد اجماع‌ساز تشکیل شده و جریان اصلاحات نیز دیدگاه‌های کلی خود را در مورد مساله انتخابات مطرح کرده است اما باید دید اساسا اصلاحات و اصلاح‌طلبان یک سوی رقابت هستند یا نه!

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها