کد خبر: 461001
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۰۸:۵۲:۰۴
| |

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

مالیات بر درآمد در سال 1400 چگونه محاسبه می‌شود؟

احسان خاندوزی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:سال آینده مالیات بر درآمد به‌صورت پلکانی از 4میلیون تومان درآمد به‌بالا محاسبه می‌شود.

مالیات بر درآمد در سال 1400 چگونه محاسبه می‌شود؟
کد خبر: 461001
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۰۸:۵۲:۰۴

اعتمادآنلاین| مالیات در بودجه 1400 امشب 6 بهمن ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و علیزاده معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مالیات بر درآمد به صورت پلکانی از 4 میلیون تومان درآمد به بالا تا سقف 35 درصد محاسبه می شود گفت: در سال 1400، دویست میلیارد تومان مالیات بر خانه های خالی در لایحه بودجه دولت تنظیم شده است .

او با اشاره به اینکه مسیر مبارزه برای اصلاح اقتصاد ،مسیری پر فراز و نشیب است افزود: در بسیاری از کشورها مقاومت هایی در این رابطه دیده می شود ، گلایه ما بیشتر به این موضوع برمی‌گردد که دولت بزرگترین ذینفع اصلاحات است اما با کندی رفتار می کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ما خودمان مطالبات جدیدی را دادیم تا بتوانیم راه‌های فرار مالیاتی را ببندیم گفت: ما شاهد زحمات زیادی در خصوص اصلاحات هستیم اما سرعت کار کافی نیست.

او با اشاره به اینکه در سال آینده 7 و نیم هزار هزار میلیارد تومان خرید های مردم از طریق سیستم شاپرک خواهد بود افزود: اگر از اطلاعات درست استفاده کنیم ، ظرفیت مالیات ستانی را داریم اما وابستگی به نفت هر ساله ایجاد می شود، لذا اراده برای اصلاحات اساسی در اقتصاد وجود ندارد.

خاندوزی با بیان اینکه نسبت مالیات به کل تولید ناخالص داخلی امسال کمتر از پارسال است همچنین نسبت مالیات به کل بودجه 1400 کمتر از سال 99 است افزود: فقدان اشراف اطلاعات در خصوص درآمد و ثروت افراد را در نظام مالیات شاهد بودیم به طوری که مقاومت هایی در مرحله قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری صورت می‌گرفت لذا برای رفع مشکل از سال 94 تا کنون احکام خوبی تدوین شده است تا اطلاعات بیشتری به سازمان امور مالیاتی برسد .

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی به لحاظ قانونی این امکان را دارد تا از طریق شناسایی درآمد ها به سراغ کسانی برود که درآمد بالاتری دارند گفت: اما متاسفانه ما خروجی در این رابطه نداشتیم .

خاندوزی اظهار کرد: تصمیم مالیاتی کمیسیون تلفیق درباره مالیات حقوق و دستمزد تا حدی از تصمیم نحوه افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال 1400 متاثر بود به جهت اینکه از تجارب سال‌های گذشته نیاموخته بودیم و متاسفانه لایحه دولت، افزایش یکپارچه 25 درصدی را برای حقوق و دستمزد کارکنان در نظر گرفت.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون تلفیق مجلس، پلکان‌های مالیاتی 20، 25، 30 و 35 درصدی را در نظر گرفت تا به نحوی تعدیل کننده بی عدالتی نظام توزیع درآمدی باشد.

او خاطرنشان کرد: قبلاً تجربه پلکانی را که به عدالت نزدیک‌تر بود داشتیم، اما به جهت این رویکرد لایحه و اینکه مجلس هم بنای مخالفت با این رویکرد را نداشت و برای جبران این بی عدالتی که برای حقوق همه پایه ها، 25 درصد در سال آینده اضافه شد، مجلس تلاش کرد پلکان مالیاتی را تا حدی به عنوان مکمل و جبران کننده آن سیاست در نظر بگیرد.

خاندوزی با بیان اینکه مالیات حقوق‌های کمتر از چهار میلیون تومان با نرخ صفر محاسبه می‌شود افزود: بالاترین پلکان مالیاتی در لایحه دولت با حقوق‌های حدود 30 تا 35 میلیون تومان، حداکثر 25 درصد بود، اما این پلکان در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس به 35 درصد افزایش یافت.

او با اشاره به اینکه یک خط لایحه در مورد کاهش معافیت ها شاهد نبودیم گفت: در قانون بودجه 1400 بناست 2 تا 3 قلم از معافیت ها را مانند خام‌فروشی معادن کمرنگ تر کنیم، به نظر می رسد اراده وزارت اقتصاد و بخش مالیاتی کشور در مورد ساماندهی معافیت ها و عادلانه کردن معافیت ها کم است.

خاندوزی تصریح کرد: کسانی که سقف های بالاتر از یک میلیارد تومان در سال درآمد دارند باید مانند بقیه مردم مالیات بپردازند ، اما رئیس سازمان برنامه و بودجه سریع پادرمیانی می‌کند تا این امر صورت نگیرد، لذا تا اراده جدی برای حل مسئله وجود نداشته باشد، مالیات پایه اضافه کردن و قطع وابستگی به نفت همه روی کاغذ باقی می ماند و هیچ اتفاقی برای مقاوم کردن اقتصاد ایران رخ نمی‌دهد .

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مالیات خودروهای لوکس و خانه‌های با قیمت بالاتر از 10 میلیارد تومان گفت: البته این مالیات وصولی قابل توجهی نداشت ، علیرغم اینکه در لایحه 1400 مالیات‌ها را تکرار کردیم اما باید در قانون دائم این موضوع را بگنجانیم ،سازمان مالیات در خصوص پایه ثابت مالیاتی ، رفتار هر از گاهی و موردی نباید داشته باشد.

مردم متناسب با درآمد خود ، مالیات پرداخت می کنند؟


در ادامه برنامه علیزاده معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه درآمد مالیاتی دولت از سال 95و 96 تا سال 99 از 40 هزار میلیارد تومان به 180 هزار میلیارد تومان رسیده است افزود: 40 درصد افزایش مالیات بر حقوق پایه و 102 درصد رشد مالیاتی نسبت به قانون بودجه داشتیم.

معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: نرخ محاسبه مالیات بر آمد به غیر از حقوق بگیران در لایحه بودجه 1400 بیست و پنج درصد تعیین شده است.

او با اشاره به اینکه وقتی در خصوص جهش مالیاتی صحبت می کنیم باید آن را از لحاظ پایه مالیاتی بررسی کنیم و ببینیم که مالیات ظرف چند سال گذشته چقدر افزایش یافته یا این که سیر نزولی داشته است گفت: در سال 96 میزان درآمدهای مالیاتی 40 هزار میلیارد تومان بود که در سال 99، به 180 هزار میلیارد تومان رسیده است.

او با اشاره به اینکه حدود 40 درصد افزایش مالیات نسبت به پایه و 102 درصد رشد مالیاتی نسبت به قانون بودجه دادیم گفت: بالای 20 درصد تلاش مالیاتی در کشور صورت گرفته است.

علیزاده افزود: مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی 6 تا 7 درصد است بنابراین در مقایسه با کشورهای منطقه و در کشورهای توسعه یافته و همچنین کشورهای پیشرفته اقتصادی بسیار ناچیز است. ما 50 درصد معافیت های مالیاتی داریم ، در بخش مالیات بر ارزش افزوده چیزی حدود 40 درصد و در بخش نهاده های کالایی 20 درصد، در بخش نفتی و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده داریم ، ما فقط 30 درصد را به صورت مالیات بر ارزش افزوده داریم.

او با اشاره به اینکه معافیت های مالیاتی باید به درستی ساماندهی شوند ادامه داد: باید بتوانیم از تولید ناخالص داخلی مالیات کامل اخذ کنیم، قیمت بنزین 3 هزار تومان است مالیاتی که در این بخش می گیریم 700 تومان است ، پس بخشی از اقتصاد کشور مشمول نظام مالیاتی نیست.

معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی طی سال 98 با دستور قاطعی که وزیر امور اقتصادی و دارایی داده بود، ظرف 8 ماه لایحه اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم را در سه بخش اساسی انجام داده است.

او با اشاره به بحث مالیات بر مجموعه درآمد افراد افزود : هر شخصی باید کلیه درآمدهایی که طی یک دوره مالی کسب می کند را اظهار کند، اظهار برای شفافیت است و باید این امر صورت بپذیرد، این مسئله در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شده و به ستاد اقتصادی دولت ارجاع شده است .

علیزاده افزود: این اراده در سیستم و در دولت وجود دارد تا اصلاحات لازم صورت بپذیرد.

دولت باید به سمت کسب درآمدهای مالیاتی حرکت کند


سبحانیان کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی باید در برخی از حوزه‌ها جدی عمل کند گفت: برخی از افراد به نمایندگان فشار می‌آورند و وزارتخانه‌های دیگر با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی مقابله می‌کنند، اگر حاکمیت به دنبال این است که اتکای بودجه به نفت کاهش پیدا کند و به سمت درآمدهای مالیاتی پیش برود کل سیستم باید به این موضوع کمک کنند و لذا سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند به تنهایی قدم بردارد .


او اظهار کرد: یکی از بازیگران اصلی سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد است، لذا وزارت اقتصاد خیلی تمایلی ندارد که لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم به مجلس ارائه شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد:100 هزار میلیاد تومان فرار مالیاتی داریم. قوانین تصویب شده اما مالیات بر خانه ها و ماشین های لوکس اجرا نشده است.

سبحانیان افزود: باید در یک قانون، فارغ از قوانین بودجه سنواتی این اصلاحات صورت گیرد، اما به جهت تعللی که دولت در انجام اصلاحات به صورت لایحه داشت، مجلس ناچار است این اصلاحات را در قانون بودجه بیاورد، که مهمترین این اصلاحات کاهش نرخ مالیات بر عملکرد شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی است .

او ادامه داد: معافیت مالیاتی در حوزه ارزش افزوده در مناطق آزاد هیچ توجیه منطقی ندارد ولی در دولت پافشاری برای استمرار این معافیت ها دیده شده است ، اما در کمیسیون تلفیق تصویب شد تا این معافیت برداشته شود. معافیت های در حوزه صادراتی داشتیم که واقعاً با افزایش نرخ ارز هیچ توجیه اقتصادی نداشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها