کد خبر: 461190
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۸ ۰۷:۱۹:۰۰
| |

جواد امام: نیازمند یاری همه اصلاح‌طلبان و دوستداران ایرانیم

مدیرعامل بنیاد باران گفت: مجموعه جریان اصلاحات محدود به این 15 نفر نیست و ما از همه خواهش می‌کنیم هر آنچه را که در توان دارند، به میدان آورده و با ما همراهی کنند. این فهرست به معنای این نیست که شخصیت‌های تاثیرگذار جریان اصلاحات محدود به این 15 نفر هستند و همین تعداد، ما را بی‌نیاز می‌کند.

جواد امام: نیازمند یاری همه اصلاح‌طلبان و دوستداران ایرانیم
کد خبر: 461190
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۸ ۰۷:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌وگویی به دلایل تشکیل نهاد اجماع‌ساز و کارایی این نهاد نوپای اصلاح‌طلب پرداخته است.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:


آقای امام! در مصوبه اولیه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره اعضای حقیقی‌ نهاد اجماع‌ساز آمده بود که قرار است از چهره‌های ملی و فراحزبی استفاده شود؛ اما با رونمایی از فهرست 15 نفره مشخص شد برخی از شخصیت‌های انتخاب شده در احزاب عضویت دارند.

خیر، این‌طور نبود! در آن مصوبه تاکید شده بود که ترجیحا افراد غیرحزبی انتخاب شوند. ما برای انتخاب این فهرست از همه اشخاص و احزاب پیشنهادهای‌شان را دریافت کردیم. در ادامه این پیشنهادها در کمیته تعامل یا انتخاب اعضای حقیقی مطرح و بررسی شد و مورد اولویت‌بندی قرار گرفت. همچنین از بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب برای حضور در جمع اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز دعوت کردیم. برخی قول مساعد دادند و بعضی هم استقبال نکردند. برخی از عزیزانی که تمایل به حضور نداشتند درواقع تاکید داشتند که چهره‌های جدیدتر در این جمع قرار گیرند. نهایتا جمع‌بندی شد و به این فهرست 15 نفره رسیدیم. البته این نکته درنظر گرفته شده که افرادی انتخاب شوند که خودشان نیز حضور در این جمع را پذیرفته و قبول داشته باشند. کسانی که استقبال کردند، کسانی بودند که آمدند و مورد پذیرش هم قرار گرفتند. بسیاری از شخصیت‌های ارزنده و شاخص نیز نیامدند. به عنوان مثال اگر آقایان رضا خاتمی، محسن صفایی فراهانی و عبدالواحد موسوی لاری می‌آمدند، فهرستی به‌مراتب پربارتر ارایه می‌شد ولی ترجیح این عزیزان آن بود که غیرمستقیم حضور داشته باشند. از طرفی شخصیتی هم مثل دکتر معین پذیرفتند که همراهی کنند. باید توجه داشته باشیم که ما افراد توانمند صالح بسیاری داریم و ما در واقع از میان بیش از 160 نفری که پیشنهاد شده بود، به این تعداد رسیدیم و این‌طور نبوده که خودمان ابتدا به ساکن 15 نفر را انتخاب کنیم. کاری به ‌نسبت دشوار بود. افراد انتخاب شده، کسانی بودند که مورد انتخاب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و 31 حزب عضو این شورا قرار گرفتند و این‌طور نبود که مستقیما این افراد لیست انتخاب شوند.

آیا احزاب هم در انتخاب این افراد دخیل بودند؟

بله! انتخاب اعضای حقیقی این دوره متفاوت بود و احزاب در انتخاب این افراد مشارکت کردند و با مشارکت احزاب به این 15 نفر رسیدیم. قطعا چهره‌های دیگری هم هستند که می‌توانستند در این جمع حضور پیدا کنند ولی چون محدودیت 15 کرسی داشتیم، به این انتخاب رسیدیم. شاید اگر کسانی به جز ما در کمیته تعامل و انتخاب حاضر بودند، می‌توانستند انتخابی بهتر داشته باشند ولی به ‌هر حال باتوجه به شاخص‌های از پیش تعریف شده به این لیست رسیدیم.

برخی مدعی شده‌اند که احزاب در انتخاب اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز گویا سهمیه داشته‌اند؛ این ادعا را تایید می‌کنید؟

اصلا این‌گونه نیست. افراد انتخاب شده بر‌اساس اینکه چه میزان تاثیرگذاری دارند، چقدر توانایی نمایندگی از یک گروه را دارند، اینکه سابقه نمایندگی مجلس دارند یا خیر و نیز اینکه چقدر نسبت به دیگران شناخته شده هستند، مورد توجه قرار گرفتند. اگر قرار بود برای احزاب سهمیه در نظر بگیریم، در آن صورت باید به‌جای 15 نفر 30 نفر را انتخاب می‌کردیم!

نکته دیگر اینکه با ‌نگاهی به فهرست منتشر شده به این نتیجه می‌رسیم که اعضای حقیقی هم‌وزن نبوده و برخی نسبت به بعضی دیگر کم‌تجربه‌ترند؛ علت چیست؟

قطعا یکی از پیام‌های ما در این انتخاب، بحث انتقال تجربیات بینا نسلی بوده که باید در این نهاد لحاظ می‌شد. با این حال در مرحله نخست تعدادی از جوانان اصلاح‌طلب مدنظر قرار گرفتند که از میان آنان، چندنفری که اثرگذارتر بوده یا دانش بالاتری داشتند، برگزیده شدند. جالب است! اگر جوانان را مدنظر قرار ندهیم، می‌گویند که نسبت به نیروی جوان بی‌توجهی کردید! ما باید به همه اشخاص تاثیرگذار ازجمله زنان و جوانان توجه کنیم. در این فهرست نیز می‌بینیم که شخصیتی مانند آقای بهزاد نبوی هم به عنوان پیشکسوتی که مورد اقبال جامعه هم هستند، حضور دارند و بر این اساس می‌توان گفت که این‌گونه نبوده که ما فقط بخواهیم بخشی از جامعه یا صنف خاصی را در این نهاد داشته باشیم.

آیا ممکن است در ادامه مسیر و در جریان فعالیت این نهاد، از دیگران هم برای مشورت کمک بگیرید؟

اتفاقا لازم به توضیح است که بگویم این 15 نفر در نهاد اجماع‌ساز مستقیم حضور پیدا می‌کنند ولی ما نیازمند مشورت و پشتیبانی فکری و سیاسی همه کسانی هستیم که می‌توانند نقش‌آفرین بوده و جامعه را تحت تاثیر قرار دهند. شخصیتی مثل دکتر معین که در حال حاضر نپذیرفته‌اند به‌طور رسمی در جمع ما باشند ولی برای همکاری و مشورت قول مساعد داده‌اند، از این جمله است. بسیاری از شخصیت‌‌های دیگر یا افراد با تجربه‌تر نیز همچون آقای معین قرار است که ما را همراهی کنند و ما نیز نسبت به همفکری‌شان استقبال می‌کنیم. قطعا مجموعه جریان اصلاحات محدود به این 15 نفر نیست و ما دست خود را به سوی همه دراز می‌کنیم و خواهش می‌کنیم از همه، هر آنچه را که در توان دارند، به میدان آورده و با ما همراهی کنند و به هر طریقی که می‌توانند برای پشتیبانی از این نهاد اقدام کنند. تاکید می‌کنم که این فهرست به معنای این نیست که شخصیت‌های تاثیرگذار جریان اصلاحات محدود به این 15 نفر هستند و همین تعداد، ما را بی‌نیاز می‌کند. ما نیازمند پشتیبانی، همفکری و مشورت همه کسانی هستیم که دل در گرو ایران دارند و برای آبادانی ایران با افکار اصلاح‌طلبانه تلاش می‌کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها