کد خبر: 461356
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۸ ۱۴:۱۷:۱۹
| |

تقسیم ارث و انحصار وراثت را به ترازو بسپارید

معمولا دیده شده با آن که در خیلی از موارد وراث با هم متفق‌النظرند، ولی باز هم در بعضی امور در هنگام تقسیم ارث دچار مشکل می‌شوند و ناچار باید از یک وکیل در حل امور مشکلات خود کمک بگیرند. پیش از اینکه با ارث و گواهی انحصار وراثت آشنا شوید، بهتر است مراحل تقسیم ارث را بدانید.

تقسیم ارث و انحصار وراثت را به ترازو بسپارید
کد خبر: 461356
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۸ ۱۴:۱۷:۱۹

اعتمادآنلاین| ارث در حقیقت همان انتقال اموال و دارایی‌هایی فرد متوفی به ورثه ایشان می باشد که هم اموال منقول و هم غیر منقول را در بردارد. معمولا دیده شده با آن که در خیلی از موارد وراث با هم متفق النظرند، ولی باز هم در بعضی امور در هنگام تقسیم ارث دچار مشکل می‌شوند و ناچار باید از یک وکیل در حل امور مشکلات خود کمک بگیرند. پیش از اینکه با ارث و گواهی انحصار وراثت آشنا شوید، بهتر است مراحل تقسیم ارث را بدانید.

تقسیم ارث چیست؟


یکی از اقدامات مهم پس از مرگ فرد تقسیم اموال او بین وراث است که به این عمل تقسیم ارث یا تقسیم ترکه گفته می شود. تقسیم ارث قوانین و شرایط خاص خود را دارد اما در اولین قدم باید بدانید که بهتر است به دنبال گواهی انحصار وراثت باشید که این کار توسط وکیل انحصار وراثت صورت می گیرد. در ادامه مراحل تقسیم ارث را با هم بررسی می کنیم.

ارث یا با سبب به افراد می‌رسد یا نسب. نسب یعنی همان افرادی که با شخص فوت شده رابطه خونی دارند؛ مثل پدر و مادر با فرزندان خود. اما منظور از سبب رابطه­ خویشاوندی است که یک شخص به سبب ازدواج با شخص متوفی پیدا می‌کند.

مراحل تقسیم ارث کدامند؟


برای اینکه مراحل تقسیم ارث را بدانیم باید ابتدا با طبقات ارث آشنا شویم .

طبقات ارث شامل سه دسته هستند:

طبقه اول

پدر، مادر و فرزندان

طبقه دوم

خواهر، برادر، اجداد و فرزندان آنها. مثلاً اگر شخص فوت شده، فرزند و پدر و مادر داشته باشد از متوفی ارث می­برد. در هر صورت اگر طبقه اول زنده باشند ، طبقه دوم از متوفی ارث نمی‌برند و اگر فقط طبقه دوم زنده باشند ، طبقه سوم ارث نمی‌برند.

اگر متوفی، پدر یا مادر داشته باشد، فرزند نداشته باشد، اما نوه داشته باشد در این صورت نوه ­ها هم ارث می‌برند .

سهم دختر از تقسیم ارث در قانون به این صورت است که اگر تنها فرزند متوفی دختر باشد تمام ارث را می­برد. اگر دو یا چند فرزند دختر باشند به میزان مساوی ارث می‌برند .سهم پسر از ارث نیز به این صورت است که اگر تنها فرزند متوفی یک پسر باشد، تمام ارث را می ­برد و اگر دو یا چند پسر باشد سهم الارثشان برابر خواهد بود .

اگر چند خواهر و چند برادر باشند، پسر­ها دو برابر دخترها ارث خواهند برد .

اگر فرد متوفی مرد باشد و تنها وارث او همسرش باشد و غیر از زنش هم ورثه دیگری نداشته نباشد، یک هشتم اموالش به زنش می‌رسد و بقیه اموالش به نفع دولت ضبط خواهد شد .

همسر موقت نیز ارثی نمی‌برد، اما فرزند یا فرزندان حاصل از این ازدواج مانند فرزندان عقد دائم از متوفی ارث می برند، زیرا نسبت خونی و نسبی با متوفی پیدا کرده­ اند ‌.

تنظیم وصیت‌نامه


وصیت نامه سندیست که با آن شخص برای اموال، امور شخصی و شرعی خود، تعیین تکلیف می‌کند .

وصیت دارای انواع مختلفی است که در ادامه بهتر با آنها آشنا خواهید شد:

1. وصیت تملیکی

این وصیت به این شکل است که متوفی، عین مال یا منافعی از اموال منقول و غیرمنقول خود را به دیگری تملیک کند .

2. وصیت عهدی

وصیت عهدی به وصیتی می‌گویند که شخصی را برای انجام کاری مامور می­کند. منظور از وصیت عهدی در واقع همان دادن وکالت به افراد است.

انواع وصیت نامه


انواع وصیت نامه­ هایی که در دادگاه می­توان به آنها استناد کرد، در قانون 3 نوع هستند.

1. وصیت ‌نامه خود نوشت

وصیت نامه خودنوشت وصیت نامه­ای است که تمام آن به خط خود وصیت کننده نوشته شده و به امضای او رسیده باشد .این وصیت نامه حکم یک سند عادی را دارد.

2. وصیت نامه رسمی

طبق ماده 277 قانون امور حسبی ترتیب تنظیم وصیت نامه رسمی و اعتبار آن به شکلی است که برای اسناد تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی مقرر می ­باشد. بنابراین وصیت نامه رسمی نیاز به تشریفات خاصی ندارد و مثل سایر اسناد رسمی تنظیم می ­گردد.

3. وصیت نامه سری

وصیت­نامه ­ی سری وصیت نامه­ ای است که توسط موصی امضا، لاک و مهر ‌شود و در اداره ثبت محل اقامت وی یا محل دیگری که در آیین نامه وزارت دادگستری معین شده به امانت گذارده شود .

هرگونه وصیت‌نامه دیگری که از این 3 نوع خارج باشد به هیچ عنوان پذیرفته نیست .

درست است که تنظیم وصیت‌­ نامه امری اختیاری است و هیچ­کس را نمی‌­توان وادار به این کار کرد؛ اما اگر شخصی اصرار بر نوشتن وصیت ­‌نامه داشت، باید قوانین آن را نیز رعایت کند. مراحل و قوانین تنظیم وصیت نامه را می توانید در پلتفرم حقوقی ترازو به نشانی etarazoo.com مطالعه کنید.

گرفتن گواهی انحصار وراثت


گواهی انحصار وراثت در واقع گواهی است که از طرف شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی صادر می‌شود و در آن سهم­الارث افراد معین می گردد .تا وقتی انحصار وراثت انجام نشده امکان تقسیم ترکه یا انتقال آن امکان پذیر نیست.

برای گرفتن گواهی انحصار وراثت چه مدارکی لازم است؟


1. گواهی فوت متوفی

2. استشهادیه محضری

3. شناسنامه متوفی

4.عقد نامه و رونوشت آن

5. شناسنامه وراث

یکی از مراحل گرفتن گواهی انحصار وراثت، داشتن برگه استشهادیه است. به این شکل که 3 نفر در یکی از دفاتر اسناد رسمی، فرم مخصوص استشهادیه فرد فوت شده را کامل می­کنند و گواهی می‌دهند که چه کسانی جزء ورثه هستند و باید امضایشان مورد گواهی و تصدیق دفتر اسناد رسمی قرار گیرد.

نکته: از سال 1395 به بعد نیز طبق قانون برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیازی به گرفتن مالیات نیست.

اگر اموال متوفی بیشتر از پانصد میلیون ریال باشد، طبق بخشنامه شماره 38384 تاریخ 07/07/1399 وزارت دادگستری، گواهی که جهت انحصار وراثت صادر می‌شود به صورت نامحدود بوده و باید آگهی آن منتشر شود.

اگر اموال شخص فوت شده کمتر از 50 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف گواهی انحصار وراثت به صورت محدود را صادر می‌کند و مدت آن به خاطر اینکه نیاز به زمان نشر آگهی ندارد بسیار کوتاه­تر است.

مدت زمان گرفتن گواهی انحصار وراثت


مدت زمان اخذ انحصار وراثت محدود اموال کمتر از 500 میلیون ریال 3 تا 7 روز کاری است. اگر به هر دلیلی یکی از وراث در دسترس نباشد یا همکاری لازم را نکند و یا خارج از کشور باشند و مدارک آنها در دسترس نباشد، شورای حل اختلاف اداره ثبت احوال استعلامات لازم را انجام می‌دهد.

اگر وکیل انحصار وراثت داشته باشید که تمام کارها توسط وکیل انجام می‌شود و اگر خودتان بخواهید این کار را انجام دهید، باید همراه با مدارکی که ذکر شد به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید و دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت بدهید.

هزینه انحصار وراثت

هزینه دادرسی برای اخذ گواهی انحصار وراثت مبلغ 200 هزار تومان است که دفتر خدمات قضایی آن را دریافت می‌کند، اما هزینه نشر آگهی رایگان است . اگر متوفی اموالی داشته باشد، باید گواهی انحصار وراثت را به صورت نامحدود گرفت و اگر دارای اموال نباشد، گرفتن گواهی انحصار برسد به صورت محدود کفایت می‌کند .

در طول انحصار وراثت اگر بین وراث اختلاف یا مشکلی پیش بیاید، این اختلاف باید توسط وکیل یا مشاور انحصار وراثت برطرف شود. جزئیات انحصار وراثت و قوانین دقیق آن را در وکیل انحصار وراثت و مراحل گرفتن گواهی توسط وکیل ارث می توانید مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد مراحل تقسیم ارث، تنظیم وصیت نامه و گواهی انحصار وراثت با شما دوستان مطالبی را در میان گذاشتیم امیدواریم که از آن بهره کافی برده باشید. پیشنهاد می­کنم برای کسب اطلاعات دقیق ­تر به پلتفرم حقوقی ترازو مراجعه کنید.

اطلاعات تماس:

آدرس سایت: https://etarazoo.com/

ایمیل: support@etarazoo.com

شماره تماس: 09022004247

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها