کد خبر: 462365
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ۱۳:۱۸:۲۵
| |

محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا:

اولویت همه جریان‌ها باید مشارکت حداکثری مردم باشد

یک فعال سیاس اصولگرا در پاسخ به این پرسش که برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: من فکر می‌کنم که برای همه در انتخابات 1400 یک مسئله مهم باید در اولویت قرار داشته باشد. به نظر من آن مسئله مهم بحث مشارکت حداکثری مردم است.

اولویت همه جریان‌ها باید مشارکت حداکثری مردم باشد
کد خبر: 462365
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ۱۳:۱۸:۲۵

اعتمادآنلاین| «محسن کوهکن»، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مجلس دهم با اشاره به ضرورت افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، گفت نخستین عامل تاثیرگذار بر مشارکت، مشکلات و مسائل اقتصادی است.

زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باقی نمانده است. میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 باعث بروز این نگرانی در بین فعالان سیاسی و دلسوزان کشور شده که آیا مردم در انتخابات سال آینده به شکل گسترده حضور پیدا خواهند کرد یا خیر؟

همین نگرانی باعث شده رسانه‌ها و ناظران، تحلیل‌هایی در مورد چرا عدم حضور پررنگ مردم در انتخابات مجلس یازدهم و مولفه‌های افزایش حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ارائه دهند.

در این میان، بسیاری از اصلاح‌طلبان از عملکرد شورای نگهبان به عنوان عامل کاهش مشارکت سخن می‌گویند. اصولگرایان هم غالبا مشکلات اقتصادی را مولفه اول در زمینه مشارکت مردم بیان می‌کنند.

در گفت‌وگو با «محسن کوهکن» نماینده مجلس دهم و فعال سیاسی اصولگرا به مسئله مشارکت در انتخابات 1400 پرداختیم.

اولویت همه جریانات و نهادها باید مشارکت حداکثری مردم باشد

کوهکن در پاسخ به این پرسش که برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: من فکر می‌کنم که برای همه در انتخابات 1400 یک مسئله مهم باید در اولویت قرار داشته باشد. به نظر من آن مسئله مهم بحث مشارکت حداکثری مردم است.

وی افزود: فعالین سیاسی از هر جناح و قومی باید این نگاه را داشته باشند که حتی اگر مشارکت حداکثری مردم منجر به شکست نامزد مورد نظر آن‌ها و پیروزی کاندیدای رقیب شود ترجیح همه بر مشارکت حداکثری و زمینه سازی این امر باشد. اگر شعار و نگاه افراد و گروه‌ها و مجموعه‌هایی که فعالیت می‌کنند چنین چیزی باشد قطعا فضای بهتر و ملایم‌تری در فضای سیاسی کشور حاکم خواهد شد و همین امر هم کمک خواهد کرد که مردم به صورت حداکثری در انتخابات حضور پیدا کنند.

وی سپس به مسئله امیدآفرینی در بین مردم اشاره کرد و بیان داشت: ما در شرایطی هستیم که هم سخنرانان و هم فعالین سیاسی و حزبی باید به اتکای آمار و واقعیت‌ها تحلیل درستی از گذشته و وضعیت فعلی کشور داشته باشند و نتیجه این تحلیل امید دادن به آینده باشد. مهم‌ترین مولفه در حال حاضر امید درست دادن به مردم است. امید واهی قطعا نباید داده شود اما امید درست دادن باید توسط همه گروه‌ها پیگیری شود.

این فعال سیاسی اصولگرا سپس به نقش قوای سه گانه کشور در مسئله مشارکت مردم پرداخت و گفت: حاکمیت شامل سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه است. قوه قضاییه مسیر خود را دارد و از زمان حضور آیت الله «ابراهیم رئیسی» در راس این قوه هم اصلاحاتی در حال انجام است. البته قطعا با نقطه مطلوب هنوز قوه قضاییه فاصله زیادی دارد. اما روبه جلو و در حال حرکت است. مجلس هم در حال حرکت است. البته من کاری به خروجی مجلس ندارم اما بالاخره در همین حد که نمایندگان سعی در فهم مشکلات مردم و رفع آن‌ها دارند منجر به امید بین مردم می‌شود.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: دولت هم در این زمان باقی مانده باید در بخش‌های مختلف کارهای نیمه تمام خود را به اتمام برساند. مهم ترین چیزی که در این زمان اندک سم مهلک برای حضور مردم است افزایش اختلافات بین مسئولان کشور است. مردم نباید از مسئولان کشور اختلاف و بگو مگو ببینند چرا که این امر باعث ناامیدی مردم می‌شود. همچنین دولت اقدامات خود را به مردم گزارش دهد تا مردم در جریان اقداماتی که در کشور در حال انجام است قرار گیرند.

بحث ردصلاحیت‌ها و میزان اهمیت آن برای مردم

کوهکن در مورد نقش شورای نگهبان در افزایش یا کاهش مشارکت انتخاباتی هم گفت: در این دوره از انتخابات مجلس، شورای نگهبان صلاح دید حضور نداشته باشم. بنابراین بنده در یک حوزه‌ای از فردی حمایت کردم و آن فرد هم رای نیاورد. بنابراین بدون اعتراضی مشغول ادامه دادن به فعالیت‌های خود شدم.بنابراین اصلاح‌طلبانی که در زمینه رد صلاحیت‌ها حرف دارند به نظر من تحلیل درستی به جامعه ارائه نمی دهند.

وی افزود: بحث رد صلاحیت‌ها فقط برای عده کمی از مردم مهم است و این بحث‌ها بیشتر در بین فعالین سیاسی مطرح می‌شود. این طیف از فعالان سیاسی هم همواره علاقه مند هستند فقط با یک عده افراد کمی که مسئله دار هستند در انتخابات حضور پیدا کنند. چرا باید به افرادی تاکید کنیم که یا زندان رفته‌اند یا انفصال گرفته‌اند و یا مشکلات دیگری دارند. مگر اصلاح طلبان مدعی نیستند که در دانشگاه‌های کشور مقبولیت دارند خب چرا از اساتید دانشگاه‌ها و نیروهای جدید استفاده نمی‌کنند.

کوهکن تاکید کرد: من معتقد نیستم که اقدامات شورای نگهبان باعث کاهش مشارکت مردم شده است. البته نمی‌خواهم بیان کنم که این اقدامات تاثیری نداشته است اما معتقدم هستم عنصر اول اقدامات شورای نگهبان نیست. ما باید آثار هر تصمیمی را به صورت دقیق بسنجیم. شما وقتی در بین توده مردم حاضر می‌شوید می‌بینید که مسئله مردم تایید این یا آن فرد نیست. بلکه برای مردم مشکلات اقتصادی برجسته است. بنابراین من معتقد هستم که نقش اول را در کاهش یا افزایش مشارکت مسائل اقتصادی دارند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها