کد خبر: 462744
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از وضعیت خاموشی شهر تهران گزارش می دهد:

آیا خاموشی معابر تاثیری بر افزایش آمار سرقت داشته است؟ / رئیس پلیس آگاهی  ناجا: آمار سرقت در دی ماه افزایش یافت / فرمانده نیروی انتظامی پایتخت: با خاموشی مشکلی برای معابر تهران ایجاد نشد

خاموشی شهر تهران ادامه دار شده و در این میان مشخص نیست که آیا این خاموشی بر افزایش میزان سرقت‌ها در سطح شهر تاثیر گذاشته است یا خیر.

آیا خاموشی معابر تاثیری بر افزایش آمار سرقت داشته است؟ / رئیس پلیس آگاهی  ناجا: آمار سرقت در دی ماه افزایش یافت / فرمانده نیروی انتظامی پایتخت: با خاموشی مشکلی برای معابر تهران ایجاد نشد
کد خبر: 462744
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خاموشی شبانه شهر تهران، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است. مردم در شبکه‌های اجتماعی از کاهش حس امنیت در شهر حرف زده‌اند و در مقابل، اظهارات مسئولان هم قابل توجه بوده است. نیروی انتظامی، به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان حفظ امنیت هم در این مسئله ورود کرد.

بهمن ماه بود که رئیس پلیس آگاهی ناجا صراحتا اعلام کرد که دی ماه امسال، سرقت افزایش پیدا کرده است. رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی با اشاره به ارتباط خاموشی معابر و بزرگراه‌ها طی هفته های اخیر با افزایش سرقت گفت که دی ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سرقت‌ها 18 درصد افزایش داشته در حالی که در 10 ماه گذشته سرقت‌ها افزایش 9 درصدی داشته است.

سردار محمد قنبری، همچنین عنوان کرد: هر چند که خاموشی معابر و بزرگراه ها در افزایش سرقت ها به ویژه سرقت های خرد تاثیر دارد، اما از زمان اعمال محدودیت های کرونایی و با دستور فرمانده نیروی انتظامی تردد اکیپ های گشت آگاهی و انتظامی در سطح شهرها به ویژه از ساعت 21 به بعد افزایش داشته است.

فرمانده نیروی انتظامی پایتخت: مشکلی در افزایش سرقت نداشتیم

امروز اما فرمانده نیروی انتظامی پایتخت، نظر دیگری در این باره ارائه داد.

سردار حسن رحیمی، در خصوص ارتباط افزایش جرایم با خاموشی معابر در تهران، اظهار کرد: در تهران با خاموشی معابر شاهد مشکلات و افزایش جرایم چشمگیری نبودیم، چراکه خاموشی بیشتر در خیابان‌های اصلی پایتخت اتفاق می‌افتاد و به همین منظور مشکلی در حوزه افزایش سرقت‌ها نداشتیم.

سردار رحیمی با تأکید بر اینکه از همان ابتدا اعتراض و اعلام کردیم پلیس مخالف خاموشی معابر است، تصریح کرد: اما خوشبختانه مشکل به خصوصی با خاموشی معابر در شهر تهران ایجاد نشد، چراکه طرح‌های مختلفی برای حفظ امنیت در دست پلیس است.

فرمانده نیروی انتظامی پایتخت با اشاره به اینکه طرح‌های شبانه پلیس در حال انجام است، گفت: این طرح، فشار زیادی را به همکاران من وارد می‌کند، اما مجبور هستیم برای امنیت مردم تلاشمان را مضاعف کنیم تا این امنیتی که ایجاد شده است، خدشه دار نشود.

دادگستری تهران: خاموشی‌ها تا 10 روز آینده برطرف می‌شود

از سوی دیگر، دادگستری تهران هم معتقد است خاموشی‌ها باعث افزایش پرونده‌ها در محاکم قضائی خواهد شد.

در همین راستا، علی دیزجی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با اشاره به اتمام خاموشی شبانه و قطعی برق ظرف 10 روز آینده در این استان عنوان کرد: از منظر پیشگیری و دیدگاه حقوقی نونی تاریکی و عدم روشنایی باعث افزایش وقوع برخی از جرایم از قبیل سرقت، حوادث ترافیکی و تصادفات شده که این عوامل منجر به افزایش ورود پرونده به محاکم قضایی خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: به همین منظور و با توجه به نارضایتی مردم از خاموشی‌های اخیر و با هدف پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی جلسه‌ای با حضور مسئولان انتظامی و شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران برگزار شد.

به گفته او در این جلسه نمایندگان فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اعلام اینکه پس از اعمال خاموشی‌ها آمار وقوع جرایم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است اعمال خاموشی دراماکن عمومی و معابر را زمینه ساز وقوع سرقت و جرایم مختلف عنوان کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در پایان بیان کرد: معاون شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در این نشست از اتمام خاموشی شبانه و قطعی برق ظرف 10 روز آینده خبر داد و مقرر شد در طول 10 روز باقی مانده به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و حفاظت و حراست از اموال مردم و تامین امنیت، نیروی انتظامی جهت برقراری روشنایی نسبت به اعلام معابر و مناطقی که خاموشی سبب ارتکاب جرایم در آن‌ها شده به شرکت توزیع نیروی برق اقدام کند و همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق در سطح استان تهران برنامه خاموشی برق مناطق مختلف را جهت اطلاع و انجام اقدامات لازم در اختیار نیروی انتظامی قرار دهند.

آمار به خوبی نشان خواهد داد که خاموشی‌ها چه تاثیری در روند پرونده‌های قضائی داشته است. ضمن اینکه مردم معتقدند، این وضعیت امنیت شهری را کاهش داده است. باید دید آیا تا روز آینده چیزی تغییر می‌کند یا اینکه باید به این خاموشی‌ها عادت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها