کد خبر: 464320
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۳ ۰۹:۵۸:۰۰
| |

روسای جمهوری آمریکا و چین نخستین تماس تلفنی را برقرار کردند

روسای جمهور آمریکا و چین نخستین تماس تلفنی خود به عنوان دو رهبر را برگزار کردند و در جریان آن جو بایدن تاکید کرد که یک منطقه هند-اقیانوس آرام آزاد یک اولویت است و شی جینپینگ هشدار داد که رویارویی برای هر دو کشور فاجعه‌بار خواهد بود.

روسای جمهوری آمریکا و چین نخستین تماس تلفنی را برقرار کردند
کد خبر: 464320
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۳ ۰۹:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی همچنین بر نگرانی‌های اساسی خود نسبت به آنچه آنها را اقدامات «ناعادلانه و اجباری» پکن، اقدامات «سرکوب‌گرایانه‌اش» در هنگ‌کنگ، «نقض‌های حقوق بشری» گزارش شده‌ در سین‌کیانگ و افزایش اقدامات «تهاجمی و زورگویانه‌اش» در منطقه از جمله نسبت به تایوان خواند، تاکید کرد.

وزارت امور خارجه چین درباره این تماس تلفنی که صبح امروز (پنج‌شنبه) به وقت پکن و عصر چهارشنبه به وقت آمریکا انجام شد، گفت: شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به بایدن گفت که رویارویی برای هر دو کشور فاجعه‌بار خواهد بود و هر دو طرف باید برای اجتناب از قضاوت‌های نادرست چاره‌ای بیندیشند.

شی جینپینگ اظهار کرد: همکاری تنها گزینه برای هر دو کشور است چرا که یک رویارویی و درگیری منجر به یک فاجعه برای کل جهان می‌شود. همکاری چین-آمریکا از بسیاری جهات به نفع هر دو کشور و کل جهان است. یک رویارویی میان چین و آمریکا بدون شک فاجعه‌ای برای هر دو کشور و برای کل جهان خواهد بود.

اما شی جینپینگ لحن قاطعانه و تند خود نسبت به هنگ‌کنگ، سین‌کیانگ و تایوان را حفظ کرد و به بایدن گفت: اینها موضوعات مربوط به حاکمیت و تمامیت ارضی چین هستند و طرف آمریکایی باید به منافع اساسی چین احترام بگذارد. من امیدوارم آمریکا در این رابطه با احتیاط رویکردی اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: آمریکا و چین باید برای حفظ صلح و ثبات در منطقه آسیا-پاسیفیک با یکدیگر همکاری کنند. در شرایط بی‌ثباتی کامل در اوضاع بین‌المللی، چین و آمریکا به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مسؤولیت ویژه‌ای برعهده دارند.

این دو کشور باید به صورت مشترک از صلح و ثبات منطقه‌ای در منطقه آسیا-پاسیفیک حفاظت کنند و مشارکت تاریخی در صلح و توسعه بین‌المللی داشته باشند.

این دو رهبر همچنین نخستین گفت‌وگوی تلفنی خود را یک نشانه مثبت برای کل جهان دانستند. آنها توافق کردند تا ارتباط نزدیک درخصوص روابط دوجانبه و مسائل مربوط به منافع مشترک را حفظ کنند.

شی جینپینگ در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: در حال حاضر روابط آمریکا-چین در شرایط دشواری قرار دارد و امیدوارم آمریکا برای بهبود و توسعه روابط دوجانبه با چین تلاش کند.

وی همچنین تاکید کرد: ممکن است چین و آمریکا اختلاف نظرهایی داشته باشند اما این اختلافات باید بر مبنای احترام متقابل و برابری حل شوند.

پکن و واشنگتن باید مکانسیم‌های مذاکره را از سر بگیرند و به منظور اجتناب از قضاوت‌های نادرست، اقدامات یکدیگر را به درستی درک کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها