کد خبر: 464669
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۲:۱۶:۲۶
| |

کشورهای نفتی تا سال 2040 میلادی 13 تریلیون دلار خسارت می‌بینند

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کربون تراکر، کشورهای تولیدکننده نفت تا سال 2040 به دلیل تغییر مداوم جهانی به سمت انرژی های تجدیدپذیر، 13 تریلیون دلار خسارت خواهند دید.

کشورهای نفتی تا سال 2040 میلادی 13 تریلیون دلار خسارت می‌بینند
کد خبر: 464669
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۲:۱۶:۲۶

اعتمادآنلاین| شبکه بی بی‌سی عربی روز شنبه به نقل از این مرکز تحقیقاتی اضافه کرد که برخی از کشورهای تولید کننده نفت ممکن است 40 درصد از بودجه خود را از دست بدهند زیرا جهان به سمت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی حرکت می‌کند.

این گزارش مجموع خسارت همه کشورهای تولید کننده نفت را نزدیک به 13 تریلیون دلار (به قیمت دلار در سال 2020) برآورد کرده است زیرا تلاش برای کنترل افزایش درجه حرارت کره زمین از طریق حذف کربن در تولید انرژی است.

مرکز تحقیقات کربون تراکر گزارش خود را هشداری به کشورهای تولید کننده نفت و مسئولان سیاست بین الملل توصیف کرده است تا برنامه‌های خود را بر این اساس تنظیم کنند که تقاضای نفت تا سال 2040 تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

با این حال، این مرکز می‌گوید که تقاضا برای دستیابی به اهداف تغییر اقلیم کاهش می‌یابد و قیمت‌ها کمتر از حدی است که کشورهای تولید کننده و صنایع نفت توقع دارند.

گزارش به این موضوع اشاره کرده است که در صورت افزایش دمای زمین به سطح 1. 56 درجه سانتیگراد، چه اتفاقی برای بودجه دولت‌ها خواهد افتاد.

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات کربون تراکر، خسارت 13 تریلیون دلار درآمد کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، چین و هند که اقتصاد آن‌ها اساساً به نفت وابسته نیست را هم شامل می‌شود.

اما این گزارش بر گروهی از کشورها متمرکز شده است که خسارت بیشتری برای آن‌ها خواهد بود و آن‌ها 40 کشور که از آن‌ها به عنوان کشورهای نفتی یاد می‌شود، هستند و پیش بینی می‌شود که به بودجه این کشورها به میزان 46 درصد خسارت شدیدی وارد شود که ناشی از کاهش درآمدهای نفت و گاز است.

وابستگی به نفت و گاز برای کشورهایی مانند عراق و گینه استوایی موجب می‌شود تا بودجه بیش از 80 درصد این کشورها کاهش یابد و این میزان برای هفت کشور دیگر از جمله عربستان سعودی بیش از 60 درصد است.

برخی از کشورها در بودجه خود با خسارت زیادی روبرو هستند و پیش بینی می‌شود که آنگولا و جمهوری آذربایجان حداقل 40 درصد از درآمد خود را از دست بدهند. در همین حال، انتظار می‌رود که 12 کشور دیگر از جمله عربستان، الجزایر و نیجریه 20 تا 40 درصد از درآمد خود را از دست بدهند.

تأثیرات تحول در راه تولید انرژی برای برخی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از شدت کمتری برخوردار خواهد بود زیرا هزینه پایین تولید مزیت بیشتری به این کشورها در بازار بین المللی می‌بخشد.

این گزارش همچنین نگرانی‌هایی را در رابطه با آنچه کشورهای نوظهور نفت می نامد و خساراتی که در چاههای نفت برای بهره برداری از آن‌ها در سالهای آینده طراحی شده در نظر گرفته است. از جمله کشورهایی که با این خطرات روبرو هستند غنا، گویان و اوگاندا هستند.

بر اساس این گزارش، برخی از کشورهای تولیدکننده نفت و گاز که با خسارات شدید روبرو هستند از فقیرترین کشورها می‌باشند.

در این گزارش آمده است که با توجه به نیازهای هریک از این کشورها، متنوع‌سازی درآمدهای اقتصادی به یک وظیفه فوری برای این دولت‌ها تبدیل شده است اما با این وجود مراحلی وجود دارد که همه کشورها باید انجام دهند. از جمله این اقدامات مشترک می‌توان به سرمایه گذاری در آموزش، بهبود عملکرد دولت و شرایط اقتصادی اشاره کرد و مبالغ سرمایه گذاری نشده در سوخت باید به سرمایه گذاری در صنایعی انتقال یابد که با تحول در تولید و مصرف انرژی سازگار باشد.

در این گزارش آمده است که به دلایل اخلاقی بقیه کشورهای جهان باید از این تحول حمایت کنند زیرا بسیاری از کشورهای در معرض این خسارت، کشورهای فقیری هستند.

این امر منجر به نتایج بهتر در زمینه تغییر آب و هوا خواهد شد و همچنین به جلوگیری از تبدیل کشورهای نفتی به کشورهای ناپایدار کمک خواهد کردو این کشورها ممکن است به دلیل کمبود هزینه‌ها و کمبود بودجه دستگاه امنیتی که وظیفه جلوگیری از ناآرامی‌ها را بر عهده دارند، شاهد نا آرامی‌های اجتماعی باشند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها