کد خبر: 464930
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ۱۳:۵۹:۰۰
| |

طرح مجلس درباره ممنوعیت خرید بازیکن خارجی خلاف قانون است؟

اخیرا 30 نفر از نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را تهیه کرده‌اند که در صورت تصویب نهایی آن بکارگیری افراد خارجی در باشگاهای ورزشی دولتی ممنوع خواهد شد.

طرح مجلس درباره ممنوعیت خرید بازیکن خارجی خلاف قانون است؟
کد خبر: 464930
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ۱۳:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایندگان مجلس در کنار طرح‌های متعددی که تدوین می‌کنند، به‌تازگی با جدیت وارد عرصه فوتبال هم شده‌اند. چنانکه 30 نفر از نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را تهیه کرده‌اند که در صورت تصویب نهایی آن بکارگیری افراد خارجی در باشگاهای ورزشی دولتی ممنوع خواهد شد.

«طرح ممنوعیت به کارگیری افراد خارجی در باشگاه‌های ورزشی دولتی» 19 بهمن‌ماه در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شده است.

مانند بسیاری دیگر از طرح‌هایی که در مجلس تصویب می‌شود، این طرح هم موافقان و مخالفان خود را دارد. اگرچه این روزها طرح‌های مجلس جنجالی‌تر شده و با واکنش‌های گسترده‌تری همراه است، اما به هر صورت هر طرحی با انتشار خبر و علنی شدن، زیر ذره‌بین منتقدان و کارشناسان می‌رود. این طرح هم مستثنی نیست.

بر همین اساس غلامرضا رفیعی، کارشناس حقوقی فوتبال درباره طرح «ممنوعیت به کارگیری خارجی‌ها در تیم‌های دولتی» که در انتظار بررسی در کمیسیون‌های مربوطه است، می‌گوید: این اقدام مجلس اگرچه غیرمعمول است اما منعی ندارد به هر حال قوه مقننه حق قانونگذاری دارد و می‌تواند درباره باشگاه‌های دولتی این قانون را تصویب کند.

او در ادامه تاکید می‌کند: چون اعلام شده که درباره باشگاه‌های دولتی این موضوع به تصویب می‌رسد از نظر حقوقی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

رفیعی با تاکید بر اینکه به هر حال بودجه کشور به وسیله مجلس تصویب می‌شود، می‌افزاید: همان‌طور که گفته می‌شود برای حمایت از تولید داخلی ورود کالاهای خارجی ممنوع است، می‌توان ورود بازیکن خارجی را برای باشگاه‌های دولتی هم ممنوع کرد.

این کارشناس حقوقی فوتبال تاکید می‌کند: در دنیا چنین چیزی معمول نیست که قوه مقننه یا مجلس یک کشور بیاید و چنین قانونی وضع کند؛ اما این بدان معنی نیست که اگر مجلس ما چنین چیزی را گذراند، خلاف قانون عمل کرده است.

رفیعی درباره تاثیر این طرح در صورت تصویب بر شرایط فوتبال کشور، می‌گوید: شاید در شرایط فعلی و با توجه به تغییرات مدیریتی مکرر باشگاه‌های دولتی این طرح بد هم نباشد. این اتفاق شاید وسیله‌ای باشد برای جلوگیری از اینکه این همه بازیکن خارجی بیاورند و بعد هم دعوا شود هر کدام بالغ بر چند میلیون و میلیارد بودجه کشور از خزانه باشگاه و خزانه دولت خارج کنند.

او با تاکید بر اینکه شاید در شرایط اقتصادی و با توجه به کسری بودجه این راهکار درستی باشد، می‌افزاید: هر چند می‌تواند موقت باشد و با بهبود شرایط اقتصادی و بودجه‌ای کشور بار دیگر خرید بازیکن خارجی آزاد شود.

گفتنی است که اگرچه برخی از کارشناسان از تصویب چنین طرح استقبال کرده‌اند اما دیگرانی هم حتی در خود مجلس یازدهم هستند که تصویب آن را موجب بروز ضعف در فوتبال کشور می‌دانند.

چنانکه محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش که از مخالفان این طرح است درباره دلیل مخالفت خود است: این به معنای نفی ظرفیت‌های داخلی در حوزه ورزش نیست. دامنه وسیعی از مربیان و بازیکنان ارزنده ایرانی وجود دارند که باید از این استعدادها به درستی بهره برد. اما در عین استفاده از ظرفیت‌های داخلی نباید مسیر تعامل و استفاده از دانش و تخصص مربیان و بازیکنان خارجی مسدود شود.

بر همین اساس در متن «طرح ممنوعیت به کارگیری افراد خارجی در باشگاه‌های ورزشی دولتی» آمده است: کلیه باشگاها و مجموعه‌های ورزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم یا مجموعه‌های ورزشی که به هر نحو و به هر میزان از بودجه یا مالیات عمومی استفاده می‌کنند حق بکارگیری و انعقاد قرارداد با افراد خارجی را ندارند.

در تبصره این تاکید شده: باشگاه‌های خصوصی که قسمتی یا تمام هزینه‌های آن از معافیت مالیاتی استفاده کنند مشمول این قانون می‌شوند.

همچنین در تبصره 2 این ماده درباره ضمانت اجرای این طرح تاکید شده است: متخلفین از این قانون مشمول ماده 596 قانون مجازات اسلامی می‌شوند.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها