کد خبر: 465506
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۰۷:۴۳:۲۸
| |

انگلیس درخواست کرد:

توقف جنگ برای واکسیناسیون کرونا

انگلیس خواستار صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد شد تا از طریق برقراری آتش بس، اهالی مناطق جنگ زده دربرابر ویروس کرونا واکسینه شوند.

توقف جنگ برای واکسیناسیون کرونا
کد خبر: 465506
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۰۷:۴۳:۲۸

اعتمادآنلاین| دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس به عنوان رئیس دوره‌ای نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف جنگ برای واکسیناسیون کرونا شد.

راب تصریح خواهد کرد که بالغ بر 160 میلیون نفر از جمعیت جهان در مناطق جنگ زده از جمله یمن، سومالی و اتیوپی زندگی می‌کنند و شورای امنیت بلحاظ اخلاقی وظیفه دارد تا از جان آن‌ها حفاظت کرده و از طریق همگرایی این ویروس را درنوردد.

او از اعضای شورای امنیت خواهد خواست تا از توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان حمایت کرده و در این رابطه هشدار خواهد داد که گسترش کرونا باعث ظهور گونه‌های جدید این ویروس خواهد شد که به طور بالقوه مردم تمام جهان را تهدید می‌کند.

کارشناسان می‌گویند که تلاش انگلیس برای صدور قطعنامه کرونایی، نخستین آزمون کلیدی برای همکاری بین چین و دولت جدید آمریکا در سازمان ملل متحد بشمار می‌رود. دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا پیشتر چین را به عدم شفافیت درباره شیوع ویروس کرونا در جهان متهم کرده بود. ادعایی که چین آن را نپذیرفت، اما باعث تشدید اختلافات بین دو کشور شد.

ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه فوریه به انگلیس رسیده است. ساعاتی پیش نخست وزیر انگلیس با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد تلفنی گفت‌وگو و دو طرف درباره ضرورت افزایش تولید واکسن کرونا و حمایت از برنامه کواکس رایزنی کردند.

تاکنون 78 کشور در سراسر جهان واکسیناسیون کرونا را آغاز کرده و بالغ بر 176 میلیون واحد تزریق شده است.

آمریکایی‌ها تاکنون بیشترین سرانه واکسن کرونا را دریافت کرده‌ و طبق آخرین آمار منتشر شده تاکنون 54.6 میلیون واحد واکسن در این کشور تزریق شده است. این در حالیست که هنوز قاره آفریقا، حتی آفریقای جنوبی - به عنوان ثروتمندترین کشور در این قاره - برای تامین واکسن کرونا با چالش‌های جدی مواجه است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که توزیع ناعادلانه واکسن کرونا، علاوه بر اینکه یک فاجعه اخلاقی به شمار می‌رود، 9.2 تریلیون دلار به اقتصاد جهان زیان می‌زند.

«تدروس آدانوم» چندی پیش در جلسه هیات مدیره سازمان جهانی بهداشت در ژنو که به صورت مجازی برگزار شد، تاکید کرد که جهان در آستانه یک اشتباه اخلاقی فاجعه بار قرار دارد و قیمت این اشتباه جان انسانهایی را در فقیرترین کشورهای جهان خواهد گرفت.

براساس آخرین آمار منتشر شده تاکنون 109 میلیون و 751 هزار و 117 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد 2 میلیون 420 هزار و 616 نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها