کد خبر: 467036
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۰:۰۵:۱۷
| |

قیمت میوه در شب عید پایین خواهد آمد؟

قیمت انواع میوه و تره‌بار طی هفته‌های اخیر نوساناتی داشته است با این وجود مسئولان از تنظیم بازار میوه شب عید و تعادل قیمت‌ها خبر می‌دهند.

قیمت میوه در شب عید پایین خواهد آمد؟
کد خبر: 467036
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۰:۰۵:۱۷

اعتمادآنلاین| در طول سال هر از گاهی بازار میوه به بهانه های مختلف ملتهب می شود که هر یک از مسئولان دلایلی برای این گرانی ها مطرح می کنند، اما آنچه حائز اهمیت است ایران به سبب دارابودن اقلیم 4 فصل و پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی، امکان تولید محصولات مختلف به منظور کاهش وابستگی به کشورهای بیگانه و خروج ارز را داراست.

بسیاری از مسئولان بر این‌باورند که امسال افزایش چندبرابری هزینه های تولید در کنار موضوعات دیگر همچون سرمازدگی و کاهش تولید، قیمت برخی اقلام‌ محصولات باغی را نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان قابل توجهی بالا برده است که ضعف در نظارت ها هم مزید بر علت شده تا سودجویان بتوانند سودهای غیرقابل قبولی را به جیب بزنند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت‌پرتقال، نارنگی، خیار، موز و سیب نسبت به هفته های اخیر دچار نوساناتی شده است، درحالیکه مسئولان خبر از ذخیره سازی مناسب سیب و پرتقال به عنوان 2 قلم اصلی تنظیم بازار شب عید می دهند و همواره اذعان می کنند که نه تنها کمبودی در سطح عرضه وجود ندارد، بلکه تولید این‌محصولات مازاد بر نیاز کشور است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از علل گرانی‌میوه طی روزهای اخیر و پیش بینی بازار میوه شب عید و میزان ذخیره سازی در سردخانه ها با خبر شویم:

سود منطقی عمده فروشی میوه تا خرده فروشی 10 درصد است


محمد علی مصطفی لو مدیر عامل اتحادیه تعاونی باغبانی کشاورزی با اشاره به اینکه تنظیم بازار میوه شب عید بر عهده وزارت صمت است، اظهار کرد: در امر تنظیم بازار شب عید وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی دخیل نیستند.

وی تولید سیب درختی را 4 میلیون تن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار 1.5 میلیون تن تولید سیب درختی مازاد بر نیاز کشور است که با تلاش های فراوان قرار شد در قبال واردات موز، سیب مازاد صادر شود چرا که سیب تولیدی تا 15 فروردین مصرف شود، در غیر این صورت تولیدکنندگان با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند.

مصطفی لو ادامه داد: اگر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، قبل از برداشت محصول از باغداران اقدام به خرید پرتقال می کردند، شاهد قیمت های بالا در بازار نبودیم.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های باغبانی با بیان اینکه تولید مرکبات با میزان سال قبل تفاوتی نداشته است، گفت: علی رغم‌ شرایط مساعد تولید مرکبات، اما قیمت به علت نابه سامانی بازار همچنان بالاست که مسئولان ذی ربط باید به این موضوع ورود کنند که پرتقال از مبادی شمال و جنوب با چه نرخی خریداری شده و چه دست هایی پشت پرده است که این‌ مشکلات در بازار را ایجاد کرده اند.

این مقام مسئول سود منطقی عمده فروشی تا خرده فروشی را 10 درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون میوه با سودهای بالا از عمده فروشی تا خرده فروشی بدست مصرف کننده می رسد.

وی با اشاره به اینکه عرضه نارنگی با نرخ 55 هزار تومان توجیه ندارد، بیان کرد: گرچه یکی از فاکتورهای مهم قیمت را مکانیزم ‌عرضه و تقاضا مطرح می کنند، اما این گرانی هیچ ارتباطی به شرایط عرضه ندارد چرا که افرادی که از قبل اقدام به خرید نارنگی‌ کرده اند، هم اکنون با نرخ های بالا بازارگری می کنند که دولت باید مدیریت کند چرا که به رغم‌کاهش تقاضا در ایام کرونا، اما نگران نوسان بازار میوه هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها