کد خبر: 467341
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لبنان، بحرانی که همواره یک سرش به ریاض ختم می‌شود

اگر روزگاری عربستان سعودی منجی لبنانی‌ها از جنگ داخلی و پدرخوانده توافق طائف محسوب می‌شد، امروز بسیاری از لبنانی‌ها این کشور را عامل اصلی فلاکت خود می‌دانند.

لبنان، بحرانی که همواره یک سرش به ریاض ختم می‌شود
کد خبر: 467341
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- اگر روزگاری عربستان سعودی منجی [!] لبنانی‌ها از جنگ داخلی و پدرخوانده توافق طائف محسوب می‌شد، امروز بسیاری از لبنانی‌ها این کشور را عامل اصلی فلاکت خود می‌دانند.

برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، صف‌آرایی جریان‌های لبنانی در صحنه سیاسی این کشور نسبتاً شفاف و واضح است و به عنوان مثال هر قدر هم که سعد حریری دم از ملی‌گرایی و حمایت از منافع ملی لبنان بزند باز به نحوی این سخنان خود را از عربستان سعودی وام گرفته است.

شاید به همین خاطر باشد که حریری در مقام فرد مامور تشکیل کابینه در چارچوب تلاش‌ برای خروج از بن‌بست راهی چند کشور شده، اما بدون حضور در ریاض، ملتمسانه خواهان کمک گرفتن از این کشور است.

با این حال به زعم کارشناسان، تا زمانی که او به ریاض سفر نکند و چراغ سبز خود را از کاخ یمامه نگیرد گمان نمی‌رود لبنان از باتلاقی که سعودی‌ها برایش ساخته‌اند خارج شود.

از سویی برخی دیگر از کارشناسان معتقدند راه تشکیل کابینه لبنان از ریاض نمی‌گذرد بلکه به آنجا ختم می‌شود و تجربه نشان داده است که تاکنون بسیاری از کابینه‌ها تا آستانه‌ی رسمیت یافتن هم پیش رفته‌اند، اما ندیدن هیچ چراغ سبزی از سوی ریاض، آنها را به سمت فروپاشی سوق داده است.

با نگاهی به عملکرد عربستان سعودی در صحنه سیاسی لبنان درمی‌یابیم که بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید و بی‌تفاوتی نسبی امانوئل مکرون به ابتکار عملش در مورد لبنان، ریاض دست به دامن روسیه شده و قصد دارد از طریق همپوشانی مواضع با روس‌ها خواسته‌های خود را در این کشور به کرسی بنشاند.

اگر روزگاری سعودی‌ها با دلارهای خود جاده اهداف‌شان را در لبنان هموار می‌کردند، امروز این دلارهای نفتی به دیوارهای بلندی برای جلوگیری از هر نوع توافق داخلی در این کشور آن هم در چارچوب گروکشی‌های منطقه‌ای و حتی بین‌المللی تبدیل شده است و در این میان، مردم لبنان هستند که هر روز بهای سنگین‌تری بابت این ماجراجویی فرامرزی سعودی‌ها می‌پردازند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها