کد خبر: 468030
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تاثیر پاندمی کرونا بر زنان چه بود؟

تحقیقات بانک جهانی و سازمان ملل نشان می‌دهد عواقب ناشی از پاندمی کرونا زنان را از طرق مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد، چه در افزایش خشونت خانگی و چه در درآمد کمتر. حتی برخی از زنان مجبور شده‌اند برای انجام کارهای خانه شغل خود را ترک کنند.

تاثیر پاندمی کرونا بر زنان چه بود؟
کد خبر: 468030
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- یک مطالعه جهانی توسط موسسات Women Deliver و Focus 2030 نشان می‌دهد زنان از برنامه‌های مرتبط با مقابله در برابر کووید-19 و ریکاوری آن کنار گذاشته شده‌اند.

زنان 70 درصد از کارکنان مشاغل پرخطر را تشکیل می‌دهند، اما تنها 20 درصد از کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی از زنان تشکیل شده است. همچنین تحقیقات بانک جهانی و سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که زنان بیشتر تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند.

بر اساس این آمار، 47 میلیون زن در سراسر جهان در سال 2021 به فقر شدید دچار می‌شوند زیرا در بخش‌های آسیب‌دیده به واسطه پاندمی کار می‌کردند.

زنان

طبق یک نظرسنجی جهانی، از هر 10 نفر در خط مقدم مبارزه با پاندمی کرونا هفت نفر زن هستند، اما زنان از بسیاری از برنامه‌های مقابله با کووید-19 و ریکاوری بیرون گذاشته شده‌اند.

این نظرسنجی که توسط گروه حمایت از حقوق زنان Women Deliver مستقر در نیویورک و سازمان تحقیقاتی Focus 2030 مستقر در پاریس انجام شده، نظرات 17 هزار زن و مرد در 17 کشور را جمع‌آوری کرده است.

بیشتر افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند خواستار آن بودند که زنان نقش پررنگ‌تری داشته باشند و نگران بودند که این پاندمی باعث توقف پیشرفت در دستیابی به حقوق برابر شده است.

فامزیل ملامبو، رئیس اجرایی کمیسیون زنان سازمان ملل، در یک سخنرانی مجازی می‌گوید: «مردم در سراسر جهان دریافته‌اند که برابری جنسیتی مساله زمان ماست. و مساله‌ای است که به دلیل کووید-19 ضروری‌تر شده است.»

از هر 10 پاسخ‌دهنده هشت نفر گفتند که زنان باید در تمام مراحل، از جمله در تدوین خط‌مشی‌ها و روش‌های درمانی کرونا، در تلاش برای پاسخگویی و بازیابی سلامت حضور داشته باشند.

با وجود این، در حالی که زنان 70 درصد کارکنان مشاغل پرخطر همچون آموزش یا مراقبت‌های بهداشتی را تشکیل می‌دهند، واکنش جهان به ویروس کرونا تا حد زیادی شامل زنان نمی‌شود.

این نظرسنجی با استناد به تحقیقات نشان می‌دهد که در 30 کشور جهان، زنان یک‌چهارم تصمیم‌گیرندگان در پنل‌های مقابله با کووید-19 را تشکیل می‌دهند که درباره نحوه رسیدگی به شرایط اضطراری بهداشتی و پیامدهای اقتصادی پاندمی تصمیم‌گیری می‌کنند.

طبق این گزارش، فقط 20 درصد از کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی زنان هستند، در حالی که شواهد اولیه گواهی می‌دهد مقابله با ویروس کرونا با حضور زنان نتیجه بهتری داشته است.

تحقیقات بانک جهانی و سازمان ملل نشان می‌دهد عواقب ناشی از پاندمی کرونا زنان را از طرق مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد، چه در افزایش خشونت خانگی و چه در درآمد کمتر. حتی برخی از زنان مجبور شده‌اند برای انجام کارهای خانه شغل خود را ترک کنند.

زنان

این مقام سازمان ملل متحد معتقد است وقوع این مسائل در طولانی‌مدت نگران‌کننده است: «ما می‌دانیم که کووید-19 تهدیدی برای از دست دادن دستاوردهای محدودی است که زنان به سختی به دست آورده‌اند.»

طبق گزارش سازمان ملل، 47 میلیون زن در سراسر جهان در فقر شدید- با درآمد کمتر از 1.90 دلار در روز- در سال 2021 زندگی می‌کنند، زیرا تعداد زیادی از آنها در بخش‌هایی که به سختی از پاندمی آسیب دیده‌اند، همچون کارگران خانگی و رستوران‌ها، حضور دارند.

از هر 10 نفر (که مردان را هم در بر می‌گیرد) هشت نفر معتقدند بهبود حقوق زنان یک اولویت است. این رقم در کنیا، مکزیک، کلمبیا، آفریقای جنوبی و هند به 90 درصد و بالاتر رسیده است.

از هر پنج پاسخ‌دهنده سه نفر گفتند که مقابله با برابری جنسیتی برای پایان دادن به فقر ضروری است و می‌خواهند دولت‌هایشان اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهند. اولویت اصلی در این زمینه مقابله با خشونت مبتنی بر جنسیت از جمله آزار و اذیت آنلاین، آزار جنسی، ازدواج اجباری و ازدواج کودکان و ختنه زنان است.

پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی سه عامل اصلی نابرابری را شناسایی کردند: توزیع نابرابر مراقبت‌های بهداشتی، فرصت‌های نابرابر کاری و نقش دین و فرهنگ.

زنان

دیویا ماتهو، مدیر ارشد سیاست و حمایت در موسسه Women Deliver، در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «این نظرسنجی به ما نشان می‌دهد که جهان در کجا اهمال کرده، اما همچنین اخبار دلگرم‌کننده‌ای ارائه می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق زنان و مردان در سراسر جهان انتظار دارند رهبران‌شان برای پیشبرد برابری جنسیتی اقدام جدی انجام دهند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها