کد خبر: 468295
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۰:۵۸:۰۰
| |

سی ان ان:

گزارش اطلاعاتی محرمانه آمریکا درباره مرگ خاشقچی

عصر جمعه، اندکی پس از آنکه جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارشی درباره سعودی‌های مسوول در مرگ جمال خاشقجی منتشر کرد که از مدت‌ها پیش انتظارش می‌رفت، تغییراتی بدون توضیح در آن انجام و نسخه دیگری جایگزین آن شد. در نسخه جدید نام سه مردی که در ابتدا به عنوان همدست در آن ذکر شده بود، از گزارش حذف شد.

گزارش اطلاعاتی محرمانه آمریکا درباره مرگ خاشقچی
کد خبر: 468295
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۰:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| به نقل از شبکه خبری سی ان ان، این تغییر بی سر و صدا از طرف دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا عمدتا بدون توجه باقی ماند چرا که اعتراضاتی درباره ناکامی دولت بایدن در مجازات محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی شکل گرفت، آن هم با وجود اینکه در گزارش مذکور صراحتا ذکر شد که بن سلمان مسوول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است.

اولین لینکی که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر کرد، از دسترس خارج شد. سپس نسخه دیگری جایگزین شد که در آن نام سه مردی که اندکی پیشتر گفته شده بود در این ترور "مشارکت داشته، دستور داده یا به نحوی همدست یا مسوول در مرگ جمال خاشقجی بوده‌اند" حذف شد.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره چرایی درج نام این افراد در فهرست مذکور و نقش احتمالی آنها در قتل خاشقجی اظهارنظری نکرده است. سخنگوی این نهاد به سی ان ان گفت: ما یک سند را در وب سایت اصلاح کردیم چون نسخه اصلی به اشتباه شامل اسامی سه شخصی بود که نباید نامشان آنجا می‌بود.

یک مقام ارشد دولتی عصر جمعه اندکی پیش از آنکه این تغییر آشکار شود، گفت که این گزارش حاوی هیچگونه اطلاعات جدیدی نیست. او گفت: این اطلاعاتی است که به دست دولت آمریکا رسیده و بیش از یک سال پیش به اطلاع کمیته های منتخب و اعضای کنگره رسید.

این در حالیست که نام آن سه مردی که در گزارش اولیه دفتر اطلاعات ملی آمریکا ذکر شد، قبلا در گزارش های مرگ خاشقجی نیامده بود. کاخ سفید هم سوالاتی در این رابطه را به این نهاد اطلاعاتی ارجاع داد.

جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید یکشنبه به سی ان ان گفت: از نظر تاریخی و حتی در تاریخ معاصر، دولت های دموکراتیک و جمهوریخواه تحریم هایی علیه رهبران دولت های خارجی اعمال نکرده‌اند، چه جایی که ما روابط دیپلماتیک داریم و حتی جایی که روابط دیپلماتیک نداریم. ما باور داریم که راه‌های اثرگذار دیگری برای اطمینان یافتن از اینکه چنین اتفاقی دوباره رخ نخواهد داد، وجود دارد.

یکی از آن سه نام حذف شده، عبدالله محمد الحویرینی است که قبلا به پرونده قتل خاشقجی مرتبط نشده بود. به گفته یک منبع آشنا به امور داخلی اطلاعات عربستان، او برادر ژنرال عبدالعزیز بن محمد الحویرینی است که سابقا ریاست امنیت کشور را بر عهده داشت که بر چندین نهاد اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم نظارت دارد. نام عبدالله در گزارش های سعودی به عنوان نایب رئیس امنیت کشور در مبارزه با تروریسم آمده است.

دو نام دیگری که ابتدا در گزارش اطلاعاتی محرمانه آمریکا آمده و سپس حذف شد، یاسر خالد السالم و ابراهیم السلیم بود. اطلاعاتی درباره آن دو در دست نیست. نام این سه مرد در میان 18 فردی که از سوی دولت آمریکا بابت قتل خاشقجی تحریم شده اند، وجود ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها