کد خبر: 468371
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۳:۱۵:۴۷
| |

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه:

همه سرزمین قره‌باغ باید به آذربایجان بازگردد

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر قطع دخالت‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای در منطقه گفت: همه سرزمین قره‌باغ باید به آذربایجان و سرزمین‌های اسلامی باز گردد و هیچ بهانه‌ای نباید موجب خشونت مذهبی شود.

همه سرزمین قره‌باغ باید به آذربایجان بازگردد
کد خبر: 468371
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۳:۱۵:۴۷

اعتمادآنلاین| آیت‌الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع، گفتمان برتر» در سالن امین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به اعلام موضع مراجع تقلید در مسئله قره‌باغ گفت: مراجع تقلید، علما و بزرگان دینی موضع دینی و مذهبی خود را در موضوع قره‌باغ به صورت شفاف اعلام کردند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع، گفتمان برتر» در سالن امین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به اعلام موضع مراجع تقلید در مسئله قره‌باغ گفت: مراجع تقلید، علما و بزرگان دینی موضع دینی و مذهبی خود را در موضوع قره‌باغ به صورت شفاف اعلام کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تقدیر از اقدامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در دفاع از مردم مظلوم قره‌باغ و آذربایجان گفت: رهبر معظم انقلاب از دیرباز بر یکپارچگی آذربایجان تاکید کردند که در 17 ربیع نیز رهنمودهایی برای حل مساله قره‌باغ فرمودند که این رهنمود باید به درستی تبیین شود.

وی گفت: برگزاری این همایش بین‌المللی در قم به عنوان یکی از مهم ترین پایگاه‌های فکر و اندیشه اسلامی و به عنوان حوزه و شهری که اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی را پایه ریزی کرد، معنای ویژه ای دارد.

اعرافی ادامه داد: حوزه باعظمت قم و مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های بزرگ دینی جمهوری اسلامی در قبال مسائل بزرگ جهان اسلام دارای موضع هستند که مبنای این موضع، گفتمان ناب انقلاب اسلامی و فقه شیعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: حوزه و بزرگان آن در مسائل گوناگون سخن و موضع شفاف دارند و در حوزه قره‌باغ نیز گفتمان برتر 17 ربیع رهبر معظم انقلاب را مورد تاکید قرار داده اند.

وی اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل جهان اسلام و امت اسلام بر دعوت و همگرایی، وحدت و همبستگی استوار است و در برابر دشمنان و متجاوزان بر مبنای مقاومت، ایستادگی و شجاعت در برابر متجاوزان به حقوق امت اسلام استوار است.

اعرافی ادامه داد: وحدت و همگرایی میان امت اسلام و مقاومت و مبارزه در برابر اشغالگران و مستکبران عالم دو اصل گفتمان انقلاب اسلامی است.


وی با بیان اینکه ایستادگی ما برای فلسطین برای مجد همه امت اسلامی است گفت: در سایر حوادث نیز این ایستادگی و مقاومت برای رسیدن به مجد و عظمت و اشکوه امت اسلامی است و این مبنای گفتمان جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله قره‌باغ است.

وی با بیان اینکه صیانت از سرزمین‌های اسلامی با قطع نظر از هر شاخصه و سنجه از نژاد و مذهب، یکی از اصول گفتمان انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: مهم شمردن مرزها و قوانین بین‌الملل، نفی اشغال‌گری و تصرف سرزمین‌های اسلامی، مشروع دانستن مقاومت در برابر اشغال گری، و دوستی و اخوت اسلامی میان تمام مذاهب اسلامی از جمله اصول گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: برای حوزه علمیه، سرزمین جمهوری آذربایجان و مناطق بسیار ارزشمند آن از ذخایر فکری، تاریخی ما به حساب می‌آید که از آن سرزمین چهره‌ها و عالمان بزرگ برخاسته اند که شمع حوزه‌های علمیه بوده اند.

اعرافی ادامه داد: جمهوری اسلامی با یهودیان هیچ خصومتی ندارد ولی با اشغال فلسطین و صهیونیزم سر ناسازگاری داریم و هر جایی سرزمین اسلامی مورد تعرض بیگانگان قرار دارد به طور قطع جمهوری اسلامی بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی اعلام موضع می کند.

وی با تاکید بر قطع دخالت‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای در منطقه گفت: همه سرزمین قره‌باغ باید به آذربایجان و سرزمین‌های اسلامی باز گردد و هیچ بهانه‌ای نباید موجب خشونت مذهبی شود.

اعرافی با تاکید بر اینکه گفت: همدلی و همبستگی خود با مردم عزیز آذربایجان داریم و امیدواریم این آزادسازی موجب شکل‌گیری وحدت عمیق تر در منطقه و مبارزه با تروریسم ساخته غرب باشد.

گفتنی است درگیری‌های نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سرر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ و مناطق اشغالی اطراف آن، از ششم مهر ماه سال جاری (27 سپتامبر) آغاز شد و در نهایت این درگیری با وساطت روسیه و امضای توافق‌نامه سه‌جانبه میان آذربایجان، ارمنستان و روسیه این جنگ به پایان رسید که نتیجه آن آزادسازی منطقه قره‌باغ و مناطق اشغالی اطرف آن از ارمنستان بود.

رهبر معظم انقلاب در طول جنگ رهنممودهایی برای پایان این جنگ در 17 ربیع طی سخنرانی ارائه دادند که این همایش برای تبیین این رهنمودها برگزار شده است.

در این همایش رهنمودهای آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر اینکه "سرزمین‌های آذربایجان باید آزاد شود"، "امنیت ارامنه آن سرزمین باید محفوظ بماند"، "دو طرف به مرزهای بین‌المللی کشورها تجاوز نکنند" و "اگر تروریست‌ها نزدیک مرز ایران بیایند، برخورد قاطع می‌کنیم"، بررسی و تبیین می شود.

منبع: دیده‌بان ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها