کد خبر: 470628
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۱۴:۰۱:۳۱
| |

مسوول دبیرخانه ستاد هماهنگی های مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح کرد:

ایجاد هماهنگی و شفافیت میان دستگاه‌ها با سامانه مدیریت امور اراضی

کاظم پالیزدار، مسوول دبیرخانه ستاد هماهنگی های مبارزه با مفاسد اقتصادی، شفافیت و در دسترس بودن اطلاعات و مطالبه گری را از جمله مزیت‌های سامانه مدیریت امور اراضی عنوان کرد و گفت: این سامانه میان بیش از 20 دستگاه فعال در حوزه زمین هماهنگی و شفافیت ایجاد کرده و مانع دست درازی به اراضی می‌شود.

ایجاد هماهنگی و شفافیت میان دستگاه‌ها با سامانه مدیریت امور اراضی
کد خبر: 470628
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۱۴:۰۱:۳۱

اعتمادآنلاین| کاظم پالیزدار درباره سامانه جامع مدیریت امور اراضی کشور، گفت: این سامانه در سال 93 بعد از دستور مقام معظم رهبری و دیدار ایشان با متولیان عرصه منابع طبیعی و تاکید ایشان برای ایجاد هماهنگی بین همه دستگاه‌های فعال در حوزه زمین ایجاد شد.

به گزارش ایرنا، مسوول دبیرخانه ستاد هماهنگی‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی، ادامه داد: راه اندازی این سامانه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دو مرحله و در سال‌های 94 و 95 مصوب شد و کارگروه فراقوه ای مبارزه با زمین خواری زیرمجموعه دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شود و قرار شد با توجه به آسیب‌شناسی انجام شده سامانه‌ای برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها برای صدور مجوزها ایجاد شود.

پالیزدار اظهار کرد: حدود 20 دستگاه در حوزه زمین فعالیت دارند که می‌توان به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جهاد کشاورزی، آبخیزداری، منابع طبیعی، وزارت نیرو و شرکت گاز اشاره کرد که متاسفانه تاکنون ارتباط سیستمی و هماهنگی میان دستگاه‌ها وجود نداشته و همین امر موجب سوءاستفاده افراد شده است.

وی اضافه کرد: اگر کسی درخواست مجوز داشته باشد به دلیل دستی انجام شدن کارهای صدور مجوز، امکان سوء استفاده بسیار بالا و ملموس وجود دارد. نهایت اینکه از فرد می‌خواهند تا از محیط زیست استعلام بگیرد.

مشاور معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه با این سامانه عملاً قرار است میان همه دستگاه‌ها به‌شکل سیستماتیک ارتباط برقرار شود، اظهار کرد: متقاضی مجوز زمین به درگاه ورود وارد و سایر استعلامات از سوی دستگاه‌ها به‌شکل سیستمی انجام می‌شود. این استعلامات ثبت خواهد شد و دیگر نیاز نیست هر چند ماه استعلام گرفته شود چون سوابق آن در سیستم وجود دارد و استعلام‌های چندباره در این میان حذف می‌شود.

پالیزدار یکی دیگر از مزیت‌های این سامانه را برخورد با متخلفان دانست و گفت: این سامانه قابلیت این را دارد با توجه به برداشت تصویر ماهواره ای، عکس‌های زمین‌های یک منطقه در دوره‌های مشخص یک یا دو ماهه مطابقت دهد تا تغییر و تحولاتی در منطقه مشخص شود.

وی افزود: با مقایسه تصاویر قبلی، اکر در زمینی تغییری انجام شده باشد به طور خودکار از سوی سیستم نشان داده و به دستگاه مربوطه ارجاع می‌شود و دستگاه مربوطه باید آن را بررسی کرده و پاسخ ارجاع را بدهد و بگوید که آیا این ساخت و ساز دارای مجوز بوده یا فاقد مجوز بود. اگر بدون مجوز تغییر تحول انجام شد مسیر خود را طی می‌کند.

مشاور معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: مثلاً یک جا زمین متعلق به منابع طبیعی است که تغییر کاربری صورت گرفته یا در مستثنیات تغییر کاربری مشاهده می‌شود. وقتی این زمین‌ها ساخت ساز و دیوارکشی می‌شود با تصویر یک ماه قبل یا چند ماه قبل مقایسه و نقاط اختلافی مشخص می‌شود. مختصات این نقاط اختلافی برای دستگاه مرجع ناظر ارسال می‌شود و باید موضوع را بررسی کنند.

کاداستر جنگلی پایان یافت

پالیزدار درباره اجرای قانون کاداستر (حدنگار) اظهار کرد: طرح کاداستر مربوط به قبل از انقلاب است که چند سال قبل در مجلس تمدید شد. پیشرفت اجرای این طرح خوب بود اما جامع و کامل نیست.

مسوول دبیرخانه ستاد هماهنگی‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان ایکه جزو محدود کشورهای دنیا هستیم که کاداستر نداریم و این نقطه ضعفی است، ادامه داد: در نقاطی که اختلاف کمتر بود طرح حدنگار اجرا شده است. همچنین حدنگار شهری تقریباً در کشور انجام شده است و بخش‌هایی هم مانده که باید کامل شود. در استان گلستان حد نگاری جنگل‌ها رو به اتمام است و به ما قول داده‌اند تا پایان سال یا نهایت آغاز 1400 به پایان برسد.

پالیزدار تصریح کرد: کاداستر جنگلی به پایان رسید اما کاداستر زراعی و باغی همچنان باقی ماند و در حال انجام است که طرح پرهزینه و سختی است.

وی اضافه کرد: با تصویب تمدید قانون اجرای کاداستر دبیر ستاد هماهنگی بین قوه قضاییه و قوه مجریه شدم که همکاری خوبی بین این دو قوه برقرار است و پیگیری‌های خوبی انجام شده است.

شفافیت و دسترسی به اطلاعات از مزیت‌های اصلی سامانه جامع مدیریت امور اراضی

پالیزدار، سامانه جامع مدیریت اراضی را مشابه سامانه جامع تجارت عنوان کرد و گفت: شفافیت و دسترسی به اطلاعات با توجه به این سامانه بسیار زیاد است و امروز مطالبه گری‌ها به دلیل وجود همه سامانه‌ها افزایش یافته است. سامانه مدیریت امور اراضی در بخش مجوز و هرگونه اقدام تغییر کاربری و ساخت و ساز میان دستگاه‌های مختلف ایجاد هماهنگی و مشخص می‌کند که کدام دستگاه برای کدام قسمت مجوز صادر کرده است و یک ارتباط هماهنگ و معناداری میان همه دستگاه‌ها برقرار می‌شود که امروز این حلقه مفقود است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها