کد خبر: 470741
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۰ ۰۹:۰۸:۱۱
| |

نگاهی به آخرین تحولات در جبهه اصولگرایی و وضعیت نامزدها

عداد نامزدهای قطعی روز به روز بیشتر شده و ترسیم فضای انتخابات و کارزار 1400 ساده‌تر می‌شود. فعالان سیاسی در هر دو جبهه اصلاح‌طلب و اصولگرا سخت مشغول کار هستند.

نگاهی به آخرین تحولات در جبهه اصولگرایی و وضعیت نامزدها
کد خبر: 470741
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۰ ۰۹:۰۸:۱۱

اعتمادآنلاین| تعداد نامزدهای قطعی روز به روز بیشتر شده و ترسیم فضای انتخابات و کارزار 1400 ساده‌تر می‌شود. فعالان سیاسی در هر دو جبهه اصلاح‌طلب و اصولگرا سخت مشغول کار هستند. همزمان با تلاش اصلاح‌طلبان برای ساماندهی نهاد اجماع‌ساز جدید اما در جبهه رقیب تحولاتی رخ داده که می‌توان گفت چینش نیروها را تا حدی دستخوش تغییر کرده است.

بالا رفتن احتمال نیامدن رییسی


به گزارش روزنامه اعتماد، از گزینه اصلی اگر شروع کنیم، می‌توان گفت که تقریبا نیامدنش قطعی است. حرف از ابراهیم رییسی است که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته مدام به عنوان جدی‌ترین گزینه اصولگرایان که توان ایجاد اجماع را دارد، از او سخن گفته می‌شد. بخشی از اصولگرایان به‌خصوص جامعه روحانیت مبارز و شورای وحدت، همچنین بخشی از پایداری جانب او را گرفته و صراحتا از او دعوت می‌کردند که به میدان بیاید. اکنون اما نشانه‌هایی نمایان شده که براساس آن باید گفت رییسی این دعوت‌ها را اجابت نکرده است. مثلا اظهارات اخیر سقای‌بی‌ریا عضو جبهه پایداری که از سعید جلیلی و صادق محصولی به عنوان گزینه‌های اصلی این طیف نام می‌برد.

افزایش شانس جلیلی؟


با در نظر گرفتن همین حرف‌ها و این نکته که پیش‌تر هم زمزمه‌هایی درباره اختلاف در پایداری و تمایل بخشی از این طیف به حمایت از سعید جلیلی به جای رییسی به گوش می‌رسید، می‌توان گفت که شانس او در رقابت‌های پیش‌ رو افزایش یافته است. اگرچه نباید این نکته را نادیده گرفته که برخی سعید جلیلی را شایسته دو کرسی دیگر نیز می‌دانند و معلوم نیست که دست آخر چه تصمیمی بگیرند. طبق خبری که قبلا هم مطرح شده بود، بخشی از اصولگرایان جلیلی را جایگزین مناسبی برای قالیباف در مجلس به شمار می‌آورند و براساس خبر تازه‌تری که خبرنگار ما از آن مطلع شده، همزمان با افزایش شانس علیرضا زاکانی برای رییس مجلس شدن، لابی‌هایی که پیش‌تر فعالیت خود را برای فرستادن جلیلی به بهشت شروع کرده بود، قدرت گرفته است. سعید جلیلی سابقه شهری ندارد اما برخی از اصولگرایان عزم خود را برای رساندن او به کرسی شهرداری جزم کرده‌اند. برخی منابع آگاه نیز آغاز مذاکرات برای شهردار شدن جلیلی را تایید می‌کنند.


همزمان با پررنگ شدن احتمال شهردار شدن جلیلی، گزینه‌هایی که قبلا برای این جایگاه مطرح بودند یعنی سعید محمد و مهرداد بذرپاش به حاشیه رفته‌اند. محمد که فعلا کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را مطرح و در آن بخش تمرکز کرده است. بذرپاش هم که گویا از اخبار و تحولات اخیر مطلع شده، سکوت پیشه کرده است.


کاندیداتوری بذرپاش؟


گفتنی است که مهرداد بذرپاش در دو راهی تصمیم‌گیری برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز قرار دارد. خودش را مصداق رییس‌جمهور جوان انقلابی می‌داند اما حضور کاندیداهای متعدد او را قدری مردد کرده است. ضمن اینکه نمی‌خواهد عنوان جوان انقلابی را از کف داده و به سادگی تقدیم سعید محمد کند لذا ناگزیر است که در روزهای آتی تصمیم دشواری بگیرد.


طبق شنیده‌های کانال تلگرامی «نیمه محرمانه» مهرداد بذرپاش رییس دیوان محاسبات در حال جمع‌آوری نظرات برای حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری است. تعدادی از مشاوران او که البته در اقلیت هستند نیز به او گفته‌اند که «حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی مانند شرکت در انتخابات ریاست دیوان محاسبات اقدام غلطی است و احتمالا پایان عمر سیاسی او را رقم خواهد زد.» برخی دیگر از نزدیکان او اما که انگار تعدادشان هم بیشتر است زیر گوشش می‌خوانند که «توانایی بالایی در مناظره داری و بهتر است شانس خود را در کارزار 1400 امتحان کنی.» تصمیم‌گیری برای بذرپاش بعد از ورود رسمی سعید محمد به انتخابات اگرچه سخت‌تر شده اما راهی ندارد و باید نهایتا قبل از نوروز به جمع‌بندی برسد. باید منتظر ماند و دید که او مغلوب اکثریت اطراف خود شده یا نظر دلسوزان همراهش را جدی می‌گیرد و نمی‌آید.

سکوت قالیباف


وضعیت محمدباقر قالیباف اما تغییر چندانی نکرده است. آخرین خبر همان است که چندی قبل محسن پیرهادی از چهره‌های نزدیک به او توییت کرد. او گفته بود که اگر رییسی بیاید، قالیباف برنامه‌ای نداشته و آماده کمک به او است. تاکنون اما هیچ نشانه‌ای مشاهده نشده که بتوان براساس آن گفت قالیباف قصد کاندیداتوری دارد. گزینه‌ای که به هر حال بخشی از اصولگرایان او را مناسب ریاست‌جمهوری می‌دانند، خودش صراحتا حرفی نزده و اطرافیانش نیز مثل پیرهادی برداشت می‌کنند که برنامه‌ای ندارد!

افول محمد


سعید محمد اگرچه شانس خود برای رسیدن به شهرداری تهران را از دست داده اما با اعلام کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، بازی دیگری را آغاز کرده است. اعلام این موضوع اما همراه بود با رفتن او از قرارگاه خاتم‌الانبیا؛ رفتنی که معلوم نشد به واسطه برکناری بوده یا استعفا. البته فرقی هم ندارد و در هر صورت نتیجه خوبی برای تیم محمد به همراه نخواهد داشت، چراکه با شائبه‌های ایجاد شده -ما قادر به تایید یا تکذیب هیچ کدام نیستیم- سبب دور شدن او از ریاست‌جمهوری‌خواهد شد.

لاریجانی و حواشی


علی لاریجانی از جمله کاندیداهای احتمالی است که نامش در روزهای اخیر با حواشی بسیاری همراه بود. گمانه‌زنی‌ها پیرامون آمدن و نیامدن او به قوت خود باقی است و به نظر می‌رسد که احتمال کاندیداتوری او نیز روز به روز بیشتر شود، به‌ خصوص اکنون که جامعه روحانیت مبارز تقریبا با قطعیت عدم ورود رییسی مواجه شده و ناگزیر است به نامزد نخست خود که قبلا هم به او اشاره شده بود، یعنی علی لاریجانی برگردد.


لاریجانی اما همچنان سکوت را ترجیح داده و هیچ اظهارنظری که بیانگر میل یا بی‌میلی او به کاندیداتوری باشد، نمی‌کند لذا باید منتظر ماند و دید که تصمیم نهایی او چیست.ناگفته نماند که چرخش جامعه روحانیت به سوی لاریجانی یک پیامد هم خواهد داشت. بدیهی است که در این صورت پایداری از این تشکل سیاسی اصولگرا فاصله گرفته و سراغ نامزد خود یعنی جلیلی می‌رود. به این ترتیب مانعی بر موانع اصولگریان در مسیر وحدت و اجماع اضافه خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها