کد خبر: 471623
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بازی با عروسک‌های بسیار لاغر باعث می‌شود کودکان بخواهند لاغرتر باشند

طی مطالعه‌ای مشخص شد بازی کردن کودکان با عروسک‌هایی مثل باربی که بسیار لاغرند بر تصویر ذهنی آنان از بدن‌شان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود بخواهند لاغرتر به نظر آیند.

بازی با عروسک‌های بسیار لاغر باعث می‌شود کودکان بخواهند لاغرتر باشند
کد خبر: 471623
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- هزاران سال است که عروسک‌ها در فرهنگ بشر جای دارند. قدیمی‌ترین عروسکی که کشف شده عروسکی چوبی بود که قدمت آن به 2 هزار سال پیش از میلاد باز‌می‌گردد. امروزه عروسک‌های مد روزی چون باربی در دست کودکان قرار دارند و به پرفروش‌ترین‌ها اسباب‌بازی‌ها تبدیل شده‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The conversation»، برخی از عروسک‌های امروزی جثه‌ای ظریف و بسیار لاغر دارند که این امر ممکن است موجب ایجاد نارضایتی فرد از بدن خود شود و گمان کند که لاغری «ایده‌آل» است که به این حالت «درونی‌سازی ایده‌آل شدن لاغری» (thin-ideal internalization) می‌گویند. حال این موضوع پیش می‌آید که آیا ما باید نگران آثار احتمالی عروسک‌های بسیار لاغر بر کودکانی باشیم که تصور آنها از بدن‌شان در حال تکامل یافتن است؟

کودک

در تحقیقی که در مجله بادی ایمج (Body Image) انجام گرفت، کارشناسان شواهدی را یافتند که نشان می‌داد عروسک‌های لاغر- که محبوب‌ترین عروسک‌ها هستند- خطری بالقوه برای دختران کم‌سن‌و‌سالی دارند که تصور آنها از بدن‌شان در حال شکل‌گیری است. به علاوه، آثار ناشی از بازی با این عروسک‌ها با بازی با عروسک‌هایی که وزن طبیعی دارند یا عروسک‌های دیگر برطرف نخواهد شد.

سال‌های آخر کودکی و پیش از بلوغ مراحل مهمی است که کودک نسبت به بدن خود و دیگران آگاهی پیدا کند و در همین دوران است که دختران شروع به بروز نشانه‌هایی از تنفر از چربی اضافه و درونی‌سازی ایده‌آل بودن لاغری و همچنین نگرانی از ظاهر می‌کنند. رشد کردن با این تاثیرات پیامدهای جدی روحی و جسمی خواهد داشت و موجب بروز اختلالاتی چون اختلال غذا خوردن، افسردگی و رژیم غذایی ناسالم می‌شود.

ممکن است بازی با عروسک‌های بسیار لاغر پیامدهای فرهنگی، اجتماعی، جسمی و روانی داشته باشد. در تحقیقی که انجام شد دخترانی که با عروسکان بسیار لاغر بازی می‌کردند (صرف نظر از نحوه لباس پوشیدن عروسک‌ها) در مقایسه با پسرها و دخترانی که با عروسک‌های غیرانسان‌نما بازی می‌کردند فرصت‌های شغلی کمتری داشتند.

آیا می‌توان آثار حاصل را از بین برد؟

عروسک

در تحقیقی که انجام شد کارشناسان به دنبال روشن شدن این موضوع بودند که آیا بازی با عروسک‌های واقع‌گرایانه یا ماشین‌های اسباب‌بازی می‌تواند آثار ناشی از بازی با عروسک‌های بسیار لاغر را از بین ببرد؟ در این آزمایش 46 دختر پنج تا 10ساله در مرحله اول در 2 جلسه سه‌دقیقه‌ای با عروسک‌های بسیار لاغر بازی کردند و در مرحله دوم تحقیق با عروسک‌های کودکانه واقع‌گرایانه یا ماشین‌هایی شکلک‌دار به بازی پرداختند.

طی این تحقیقات مشخص شد ایده‌آ‌‌ل دختران پس از بازی با این عروسک‌ها به طرز چشمگیری تغییر کرده بود و آدم‌های بسیار لاغر را عالی می‌شمردند؛ اما در مرحله دوم تغییر چشمگیری در ایده‌آل‌های کودکان روی نداد. این یافته نشان می‌دهد که وقتی بچه‌ها با عروسک‌های بسیار لاغر بازی کنند، هر عروسک دیگری هم داشته باشند، باز هم تاثیر عروسک‌های بسیار لاغر را از بین نمی‌برد.

این مطالعات حاکی از آن است که بازی با عروسک‌های بسیار لاغر بر تصویر ذهنی کودکان از تناسب اندام تاثیر می‌گذارد. این عروسک‌ها تنها منبع شکل‌دهی ایده‌آل‌های دختران نیستند و عوامل دیگری چون فیلم‌ها، رسانه‌های اجتماعی، والدین، هم‌سالان و... نیز تاثیرگذارند. کاهش مواجهه با عواملی که موجب انحراف ایده‌آل‌های ذهنی کودکان درباره بدن آنها می‌شود می‌تواند به شکل‌گیری تصویر مثبت از بدن‌شان کمک کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها