کد خبر: 473795
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ۰۹:۱۶:۰۰
| |

آژیر قرمز کرونا در گیلان

گیلان این نگین سبز ایران زمین با وجود همه هشدارها در نوروز امسال مملو از مسافرانی از سراسر کشور بوده و همچنان هست حال آنکه بارها و بارها از هموطنان خواسته شد که به این استان سفر نکنند اما آمار زیاد خودروها با پلاک های غیربومی در وضعیت شکننده بیماری کرونا در گیلان؛ نگرانی ها را تشدید می کند. طی نوروز شهرستان های ماسال و املش از وضعیت آبی به زرد و شهرستان رودسر نیز از زرد به نارنجی تغییر رنگ داده است.

آژیر قرمز کرونا در گیلان
کد خبر: 473795
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ۰۹:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ویروس کرونا بیش از یک سال است در دنیا یکه تازی می کند، 14 ماه قبل زمانی که وارد کشورما شد موجی از ترس و وحشت با خود همراه آورد اما همین امر موجب شد تا مردم هوشیار شده و نسبت به رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های مقابله با آن جدی اقدام کنند.

​ آنگونه که نوروز پارسال بویژه در گیلان که از وضعیت بسیار بدی را آن روزها تجربه می کرد ،خبری از سفر ودید و بازدید و ترددهای غیرضرور خارج از منزل نبود و در موارد ضرورت هم با رعایت جدی و گسترده دستورالعمل ها مثل زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی دست ها و غیره همراه بود.

حال آنکه امروز در عین آنکه همه از چموشی این ویروس باخبرند، راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آن را می دانند و بارها شنیده اند که مسافرت، تجمع، دورهمی های خانوادگی، ماسک نزدن و دست نشستن خطر ابتلا به ویروس کرونا را به شدت افزایش می دهد اما کمتر حساسیت و دغدغه ای به رعایت توصیه ها دارند و افراد با کم توجهی و بی توجهی ها خود، خانواده و هموطنانشان را در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید 19 قرار می دهند.

بی توجهی به توصیه ها در روزهای پایانی سال و ایام نوروز در خریدهای نوروزی، مسافرت ها و دید و بازدیدها بار دیگر موجب ناخوشی و تغییر رنگ شهرهای مختلف کشور و به تبع آن گیلان شده است.

با گذشت هفت روز از سال جدید، شهرهای قرمز و نارنجی افزایش و شهرهای آبی کاهش یافته است، شهرهای قرمز از 9 به 23 شهر، نارنجی از 31 به 44 شهر و شهرهای زرد نیز از 295 به 287 شهر و شهرهای آبی از 113 به 94 رسیده است.

گیلان این نگین سبز ایران زمین با وجود همه هشدارها در نوروز امسال مملو از مسافرانی از سراسر کشور بوده و همچنان هست حال آنکه بارها و بارها از هموطنان خواسته شد که به این استان سفر نکنند اما آمار زیاد خودروها با پلاک های غیربومی در وضعیت شکننده بیماری کرونا در گیلان؛ نگرانی ها را تشدید می کند.

بازار بزرگ، بوستان های و پیاده راه فرهنگی و مجموعه های طبیعی رشت از این روزها مملو از مسافرانی است که بدون توجه به توصیه های بهداشتی به گشت و گذار می پردازند، اگر چه برخی ماسک می زنند و فاصله ها را مراعات می کنند، اما عده ای به رعایت پروتکل ها توجه ندارند.

شیطان کوه در شهرستان لاهیجان، قلعه رودخان در فومن، سواحل بندرانزلی، گردنه حیران در منطقه آستارا و مناطق کوهستانی و زیبای سیاهکل شاهد مسافران زیادی بوده و همچنان هم است، بی توجهی هموطنان به توصیه های بهداشتی و سفر به این استان طی همین ایام موجب ناخوشی چند شهرستان استان شد.

طی نوروز شهرستان های ماسال و املش از وضعیت آبی به زرد و شهرستان رودسر نیز از زرد به نارنجی تغییر رنگ داده و این روزها آمار بیماری کرونایی بستری در بیمارستان های استان روند افزایشی یافته است و از حالت با ثبات قبل نوروز خارج شده است.

بر اساس آخرین آمارها ، 793 هزار و 610 خودرو از بیست و سوم اسفندماه تا ششم فروردین ماه امسال به این استان وارد شده اند که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته ضمن اینکه آمارها مبنی بر ورود بیش از 2 میلیون مسافر به گیلان است.

مسافران سفر را کوتاه کنند و برگردند

شیوع کرونا در پی سفرهای نوروزی رو به افزایش است، جمله ای که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از نخستین جلسه ستاد در سال 1400 مطرح کرد و گفت : هفته های قبل پیش بینی کرده بودیم که با انجام سفرهای نوروزی به طور قطع میزان شیوع کرونا افزایش می یابد و اکنون در اکثر استان ها روند صعودی بیماری کووید 19 را شاهدیم و این افزایش اگر تدبیر نشود و جلوی آن را نگیریم مشکلاتی جدی را ایجاد خواهد کرد.

علیرضا رئیسی بیان داشت: از مردم که سفر نرفته اند تشکر می کنیم چون واقعا موقعیت خطرناکی است و افرادی که سفر رفته اند، سفر را کوتاه کنند و بازگردند.

ستاد ملی کرونا اعلام کرد که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از 60 درصد در کشور رسیده و در گیلان به گفته مسئولان این میزان کمتر است که این مهم زنگ خطری جدی است.

استاندار گیلان نیز تغییر رنگ کرونایی شهرهای استان را بیانگر ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی عنوان و ذکر کرد : تغییر شرایط به‌ معنای عدم توجه جدی به رعایت پروتکل های بهداشتی و در پی آن رشد ابتلا و بستری بیماران است.

ارسلان زارع با اشاره به تغییر وضعیت دو شهرستان گیلان ‌که پیش از نوروز در رنگ بندی ها آبی بود به زرد و نارنجی شدن شهرستان رودسر گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ماه های منتهی به سال گذشته به طور متوسط بیش از 80 درصد بود و وضعیت نسبتا با ثباتی را رقم زده بود.

وی با بیان اینکه اکنون میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کشور به کمتر از60 درصد است، خاطر نشان کرد: در این میان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در گیلان کمتر از میانگین کشوری است که نگران کننده می باشد لذا انتظار داریم ضمن پرهیز از شکل گیری اجتماعات، توجه به پروتکل ها مدنظر قرار گیرد.

زارع بیان داشت: بر اساس نتایج پژوهش های انجام شده توسط دانشگاه های معتبر بین المللی و کشورمان، رستوران ها یکی از مهمترین اماکن انتقال ویروس کروناست، لذا با توجه به اینکه گیلان مقصد گردشگری است و استفاده از رستوران در این استان نسبت به دیگر استان ها بیشتر است؛ باید نظارت دقیق بر این اماکن در تمامی شهرستان ها تشدید شده و با افرادی که دستورالعمل های ابلاغی را رعایت نمی کنند، برخورد قانونی شود.

مسئولان بهداشتی گیلان نیز می گویند: ورود قابل توجه مسافر به این استان، بخشی به ناآگاهی وکم توجهی افراد درباره وضعیت بیماری کووید 19 در کشور و این استان برمی گردد که در صورت ادامه سفرها از نظر کرونا به شرایط و آمارهای قبل نوروز برمی گردیم که وضعیت بحرانی، دشوار و بسیار ناراحت کننده ای خواهد بود.

آنان تاکید می کنند: حتی اگر افراد پیش از آن هم به ویروس کرونا مبتلا شده باشند این احتمال وجود دارد که بار دیگرهم مبتلا شوند، به این ترتیب با هیچ بهانه ای نمی توان گفت مسافرانی که به گیلان ورود می کنند عملا تأثیری بر بار بیماری نخواهند داشت.

به اعتقاد آنان 2 موضوع باید مورد توجه مردم قرار گرفته ونسبت به آن آگاهی یابند، اینکه 50 درصد افراد مبتلا به کرونا می توانند بدون علامت باشند دیگر اینکه افراد زیر 60 سال هم بیمار می شوند و حتی فوت می کنند.

تاثیر مسافرتها بر افزایش مبتلایان کرونایی

مسافرت ها قطعا در افزایش بیماران مبتلا به بیماری کووید 19 موثر خواهد بود، کارشناسان بهداشتی می گویند: نتایج حداقل 6 ، 7 روز و حداکثر سه تا چهار هفته آینده محسوس و ملموس خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این باره بیان داشت: شاخصی که گویا و مشهود است افزایش تعداد مثبت بیماران سرپایی بوده که نشانگر آن است افراد به دلیل مسافرت ها، دورهمی ها و خریدهای نوروزی به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه معمولا چند روز آینده یعنی بعد از تعطیلات نوروزی بستری ها آغاز و دو هفته بعد از آن فوتی های ناشی از کرونا شروع می شود، اضافه کرد: مسافران پس از خروج از گیلان تا دو هفته مراقب باشند.

وی خاطر نشان کرد: مسافران پس از بازگشت با مشاهده علایم سرماخوردگی شامل آبریزش بینی، گلودرد، ضعف و خستگی حتما به مراکز بهداشتی 16 یا 24 ساعته مراجعه کنند تا وضعیتشان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز تست شوند.

وی اظهار داشت: میزبانان در استان گیلان نیز باید در صورت مشاهده علایم یاد شده به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و نیازی به مراجعه به بیمارستان ها نیست.

وی از مسافران خواست تا در هتل ها، رستوران ها و دید و بازدیدها رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را جدی بگیرند.

دکتر حیدرزاده با بیان اینکه بی توجهی به محدودیت سفر به گیلان می تواند بحران دوباره ای رادر این خطه رقم بزند از مردم خواست : با توجه به وضعیت بیماری کووید 19 در گیلان از سفر به این استان پرهیز کنند و اگر هم سفر کرده اند سریع تر به مقصد برگردند.

وی خاطر نشان کرد: در عین اعمال محدودیت ها اگر افرادی به دلیل اضطرار به گیلان سفر کنند در

بین خانواده و غیره جابجا نشوند و جایی ثابت داشته باشند تا زمانی که به شهر خود برگردند.

وضعیت کرونایی استان شکننده است؛ سفر در این وضعیت

معنی ندارد

وضعیت کرونا در گیلان شکننده است، مسافران از سفر به این خطه پرهیز کنند، موضوعی که بارها مسئولان بهداشتی استان از هموطنان متذکر شده اند اما باز شاهد بی توجهی به این توصیه ها هستیم.

مدیرگروه بیمای های مرکز بهداشت استان گیلان اظهار داشت: تعداد مبتلایان کرونایی بستری در بیمارستانهای گیلان کم نیست و نباید اجازه داد دوباره بیماری گسترده شود از این رو مسافران باید سفرهای خود را به حداقل برسانند.

دکتر حسن رخ شاد خاطر نشان کرد: تیم درمان در بیمارستان های گیلان برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کووید 19 شبانه روزی تلاش می کنند و زحمات آنها بر کسی پوشیده نیست، لذا رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم بهترین اقدام برای کاهش فشار بر آنان و فدردانی از تلاش هایشان است.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با تاکید بر اینکه نباید در مکان های سربسته حضور یافت، بیان داشت: از ترددهای غیرضروری و تجمعات نیز باید خودداری شود.

وی رعایت فاصله گذاری اجتماعی را بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: کرونا تمام نشده بنابراین مردم باید حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در مراعات توصیه ها سهل انگاری نکنند.

قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تنها با همکاری همه مردم در رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کروناست، مراعات دستورالعمل بهداشتی هیچ وقت دیر نیست، طی روزهای آینده سیزده بدر و روز طبیعت را در پیش داریم، بسیار مهم است تا در این روز تجمع و دورهمی برگزار نشود پس بیاییم مانند سال گذشته برای کمک به کادردرمان و حفظ سلامتی عزیزانمان این روز را دور از طبیعت و دورهمی ها بگذرانیم.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود، تنگی نفس، خستگی، بدن درد، اختلال در بویایی، چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید 19 است، بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس کرونا دچار بیماری خفیف می شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها