«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مصرف قهوه قبل از ورزش باعث چربی‌سوزی بیشتر می‌شود؟

محققان در پژوهشی که به‌ تازگی انجام داده‌اند دریافتند مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث افزایش چربی‌سوزی حین انجام تمرینات ورزشی می‌شود. این تحقیق در مقیاس کوچک انجام شده و برای تعمیم دادن این مساله نیاز است که تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

مصرف قهوه قبل از ورزش باعث چربی‌سوزی بیشتر می‌شود؟
کد خبر: 474443
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۶ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- قهوه، چای سبز و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار از جمله محصولاتی هستند که معمولاً افراد هنگام صبح مصرف می‌کنند. این نوشیدنی‌ها هم به افزایش انرژی فرد کمک می‌کند و هم در تناسب اندام موثر است. مطالعات نشان داده کافئین می‌تواند به افراد کمک کند تا با قدرت بیشتر، طولانی‌تر و با عملکرد بهتر ورزش کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، در مطالعه‌ای که به‌ تازگی در دانشگاه گرانادا انجام شده مشخص شد که مصرف کافئین نیم ساعت پیش از ورزش‌های هوازی می‌تواند در چربی‌سوزی موثر باشد.

در این پژوهش 15 مرد (حدود 32ساله) تقریباً 30 دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی پودر کافئین (تقریباً سه گرم به ازای هر یک کیلوگرم توده بدنی) و بعضی از آنها دارونما استفاده کردند. شرکت‌کنندگان در چهار مرحله این آزمایش را انجام دادند. آنها به صورت منظم در روزهای مختلف ساعت هشت صبح و پنج عصر ورزش می‌کردند. در این پژوهش از روشی استفاده شد که نه شرکت‌کنندگان و نه محققان نمی‌دانستند چه کسی کافئین در خلال آزمایش کافئین مصرف کرده و چه کسی از آن استفاده نکرده است.

ورزش

شرکت‌کنندگان در تحقیق همه در شرایط یکسانی قرار داشتند و در طول آزمایش با شدت زیادی دوچرخه‌سواری می‌کردند تا میزان اکسیداسیون چربی (روند سوزاندن چربی برای تولید انرژی یا «چربی‌سوزی») مشخص شود. محققان در این پژوهش دریافتند که مصرف کافئین باعث چربی‌سوزی بیشتر هنگام انجام تمرینات ورزشی می‌شود.

چربی‌سوزی پس از مصرف کافئین در صبح 11 درصد بیشتر و هنگام عصر 29 درصد افزایش یافت. افزایش چربی‌سوزی در عصر را می‌توان با غلظت بالای آدرنالین در بدن توجیه کرد؛ اما پیش از اینکه از این خبر ذوق‌زده شوید باید بگوییم که با میزان بالای چربی‌سوزی درعصر یعنی 0.4 گرم چربی‌سوزی در هر دقیقه، باید برای کاهش یک کیلو از وزن خود حدود 42 ساعت ورزش کنید.

کافئین و چربی‌سوزی

قهوه

ممکن است بتوان چربی‎‌سوزی بیشتر را پس از مصرف کافئین با رابطه کافئین و اسیدهای چرب بدن توجیه کرد. اسیدهای چرب باعث به وجود آمدن توده‌های چربی می‌شوند و انرژی بدن را تامین می‌کنند. کافئین به دلیل آزاد کردن آدرنالین باعث لیپولیز (فرایند تجزیه چربی) می‌شود. پس از آن اسیدهای چرب در خون آزاد، به عضله منتقل و انرژی تولید می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کافئین باعث بهبود عملکرد فرد در انجام تمرینات ورزشی به خصوص تمرین‌های استقامتی می‌شود. به علاوه مصرف کافئین بر انجام ورزش‌هایی مثل ورزش‌های گروهی، تنیس و گلف که نیاز به تمرکز و مهارت بیشتری دارند تاثیر می‌گذارد.

شایان ذکر است که ممکن است آثار کافئین در این مطالعه به دلیل نخوردن غذا افزایش یافته باشد. اگر قبل از ورزش غذا نخوریم، اکسیداسیون چربی به طور طبیعی بالاتر می‌رود. نویسندگان این مقاله اذعان دارند که در این مقاله تنها از گروه کوچکی از مردان استفاده شده که مقدار کمی کافئین مصرف می‌کردند. این پژوهش می‌بایست بر گروه بزرگ‌تری شامل زنان، افرادی که کمتر فعال‌اند و کسانی که به صورت منظم کافئین مصرف می‌کنند انجام گیرد تا مشخص شود که کافئین در این افراد نیز آثار مشابهی دارد و به چربی‌سوزی آنها کمک می‌کند یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها