کد خبر: 475381
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ۱۴:۴۵:۰۴
| |

گام رو به جلوی دموکرات‌ها برای پیشبرد برنامه‌های بایدن

یک مقام ارشد سنای آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی حکم داد که دموکرات‌ها می‌توانند با توجه به وضعیت اضطراری کشور برای دومین‌بار از گزینه تصویب سریع بودجه استفاده کنند.

گام رو به جلوی دموکرات‌ها برای پیشبرد برنامه‌های بایدن
کد خبر: 475381
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ۱۴:۴۵:۰۴

اعتمادآنلاین| محمدحسین لطف‌الهی- یک مقام ارشد سنای آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی حکم داد که دموکرات‌ها می‌توانند با توجه به وضعیت اضطراری کشور برای دومین‌بار از گزینه تصویب سریع بودجه استفاده کنند.

روزنامه اعتماد، این حکم حقوقی باعث می‌شود تا دست اکثریت دموکرات سنا برای اضافه کردن موادی جدید به لایحه بودجه و همچنین تصویب یک بسته اقتصادی دیگر به منظور تامین منابع مالی لازم برای طرح‌های اقتصادی دولت بایدن باز باشد.

تصمیم الیزابت مک دانو، پارلمانتارین (یک مقام حقوقی غیرانتخابی و فراحزبی در سنا) به دموکرات‌ها اجازه می‌دهد بار دیگر پرونده بسته احیای اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری را که در ماه فوریه به تصویب رسید باز کرده و ابتکارات و ایده‌هایی جدید را به این بسته اضافه کنند؛ بدون اینکه نگران اقداماتی نظیر فیلی باستر از سوی جمهوری‌خواهان باشند که ممکن بود باعث به وجود آمدن بن‌بست‌هایی جدی در مسیر افزودن ابتکارات جدید به لایحه بودجه شود.

بر این اساس و در شرایطی که دیگر امکان فیلی‌باستر کردن این ابتکارات یا بسته اقتصادی جدید وجود ندارد، دموکرات‌های سنا دیگر نیازی به دست‌کم


60 رای برای بن‌بست‌شکنی نخواهند داشت و با اکثریت عادی 1+50 رای نیز می‌توانند خواسته‌های‌شان را به کرسی بنشانند.


این حکم حقوقی در شرایطی صادر شد که رهبران حزب دموکرات در سنا نگران بودند که چگونه می‌توانند با اکثریتی عادی ابتکارات و پیشنهادات دولت بایدن برای بهتر شدن بسته احیای اقتصادی را به تصویب برسانند.

سی‌ان‌ان گزارش داده که عمده طرح‌های پیشنهادی کاخ سفید در راستای افزایش حمایت‌های دولتی از اقشار آسیب‌پذیر است که از جمله اهداف آنها می‌توان به «تلاش برای ایجاد شرایطی عادلانه در اقتصاد»، «فراهم آوردن شرایط مرخصی با حقوق برای کارگران» و «حمایت از کودکان» اشاره کرد.

کارشناسان اهمیت صدور اجازه قانونی استفاده از گزینه تصویب سریع بودجه را بسیار فراتر از مسائل اقتصادی می‌دانند.

نیویورک تایمز نوشته است دموکرات‌ها با استفاده از این گزینه -که مانع استفاده از فیلی‌باستر می‌شود و قدرت حزب اقلیت را در به چالش کشیدن خواست جریان اکثریت تا حد بسیار زیادی تضعیف می‌کند- می‌توانند در بسیاری از موارد دیگر خواست خود را به جمهوری‌خواهان تحمیل کنند و جمهوری‌خواهان نیز دیگر گزینه به بن‌بست رساندن مصوبات تعیین‌کننده و ضروری برای دموکرات‌ها را نخواهند داشت.


دموکرات‌ها پیش‌تر از این ابزار در تصویب کلیات بودجه 1.9 تریلیون دلاری احیای اقتصادی استفاده کرده بودند و سناتور چاک شومر، رهبر جریان اکثریت سنا می‌گوید آنها تمایل دارند در ابتدا از در تفاهم و گفت‌وگو با جمهوری‌خواهان وارد شوند و تنها در صورتی که این گفت‌وگوها راه به جایی نبرد، در پی استفاده از گزینه‌های دیگر بر خواهند آمد.

جاستین گودمن، سخنگوی چاک شومر در این باره معتقد است که «حکم حقوقی اخیر باعث می‌شود دموکرات‌ها قدرت مانور بیشتری برای بهبود وضعیت زندگی شهروندان امریکایی داشته باشند.»

او در بیانیه‌ای تاکید کرد که «یک گام جدی به جلو برداشته شده» و «حالا دموکرات‌ها گزینه‌ای جدی روی میز دارند که در صورت لزوم از آن استفاده خواهند کرد.»


اعطای این مجوز به دموکرات‌ها البته به معنای بی‌دردسر بودن تصویب ابتکارات اقتصادی دولت نیست. آنها با یک چالش جدی در این زمینه مواجهند: دموکرات‌های محافظه‌کاری که رای دادن به طرح‌های ترقی‌خواهانه اقتصادی را یک نکته منفی انتخاباتی برای خود می‌بینند و در برابر این‌گونه طرح‌ها مقاومت می‌کنند.

به عنوان نمونه در جریان تصویب بسته احیای اقتصادی، جو مانچین، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا یکی از کسانی بود که خواسته‌های دموکرات‌های میانه‌رو را رهبری می‌کرد و تلاش او باعث شد کمک هزینه 400 دلاری درنظر گرفته شده برای پرداخت هفتگی به بیکاران، به هفته‌ای 300 دلار کاهش پیدا کند.

خبرنگارانی که در حال پوشش زنده بحث و گفت‌وگوهای کنگره بوده‌اند، نوشته‌اند که پافشاری او بر موارد اینچنینی و تلاش دیگر دموکرات‌ها برای قانع کردن مانچین یکی از اصلی‌ترین دلایلی بود که باعث شد جلسه سنا به منظور بررسی بسته احیای اقتصادی 27 ساعت طول بکشد و نزدیک به 12 ساعت، رای‌گیری ادامه داشته باشد.


سندرز: این تصمیم انعطاف‌پذیری ما را افزایش می‌دهد


برنی سندرز، سناتور مستقل از ایالت ورمونت که ریاست کمیته بودجه سنا را هم برعهده دارد در این باره گفت: «ما طرح‌های زیادی داریم که تصویب آنها برای بهبود زندگی شهروندان امریکایی ضرورت دارد.

مجوزی که از سوی پارلمانتارین به حزب دموکرات اعطا شده تنها بخشی از مشکلات را حل می‌کند و نیاز است کار و تلاش بیشتری برای حل باقی مشکلات صورت گیرد.»

او در گفت‌وگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی در این باره تاکید کرد: «با حکم حقوقی اخیر ما انعطاف‌پذیری بیشتری برای دستیابی به اهداف‌مان داریم و دیگر مجبور نیستیم همه مطالبات‌مان را صرفا در یک بسته واحد بگنجانیم.»

پیش‌تر ترقی‌خواهان حزب دموکرات اصرار داشتند که باید اعضای این حزب در سنا در مسیر لغو قوانین فیلی‌باستر گام بردارند تا برخلاف اصول دموکراتیک، حزب اقلیت نتواند خواسته‌های مشروع اکثریت را به چالش بکشد.


کارشناسان اقتصادی باور دارند که بسته احیای اقتصادی مدنظر دولت بایدن می‌تواند نقش مهمی در فقرزدایی در ایالات متحده ایفا کند.

براساس ارزیابی محققان دانشگاه کلمبیا، این بسته اقتصادی می‌تواند 13 میلیون شهروند امریکایی از جمله 6 میلیون کودک را از فقر کامل خارج کند. براساس این تحقیق، در صورتی که خواسته دموکرات‌ها درخصوص دایمی کردن برخی موارد مندرج در بسته در عمل محقق شود، از نیمی از جمعیت کودکان فقیر در امریکا کاسته خواهد شد و این موفقیتی بزرگ برای یک دولت است.

کریستوفر ویمر، مسوول اجرایی این پروژه تحقیقاتی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «سال‌هاست که هیچ دولتی حاضر نشده چنین تعهدات عظیمی را برای کاهش فقر در جامعه بپذیرد.»

براساس لایحه تصویب شده در سنا، قرار است به خانوارهای نیازمند به ازای هر کودک زیر 5 سال 300 دلار به صورت مرتب پرداخت شود. این مبلغ برای کودکان بین 6 تا 17 سال حدود 250 دلار خواهد بود. همچنین مالیات خانوارهای دارای فرزند که درآمدی کم دارند تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. از دیگر موارد قابل طرح در این حوزه، اختصاص دست‌کم 45 میلیارد دلار به خانوارهایی است که از پرداخت اجاره‌بها ناتوانند و ممکن است خانه خود را از دست بدهند.


جمهوری‌خواهان معتقدند خوشحالی دموکرات‌ها از صدور این حکم قانونی نشان می‌دهد آنها توانی برای گفت‌وگو پیرامون این بسته اقتصادی و اقناع طرف مقابل به کارآمدی آن ندارند و در نتیجه می‌کوشند به جای تفاهم دو حزبی، از مسیرهای دیگری به هدف خود دست پیدا کنند.

سوزان کالینز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت مین روز گذشته تصریح کرد که «اصرار دموکرات‌ها برای استفاده از گزینه تصویب سریع به جای جلب حمایت برخی سناتورهای جمهوری‌خواه نشان می‌دهد که آنها چه مسیری را می‌خواهند در پیش گیرند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها