کد خبر: 475466
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

لبنان| بالاخره نوری در انتهای تونل بحران تشکیل کابینه لبنان دیده شد؟

اخبار رسیده از لبنان حاکی از آن است که تلاش‌های داخلی و منطقه‌ای برای به سامان رساندن تشکیل کابینه در این کشور شدت گرفته است.

لبنان| بالاخره نوری در انتهای تونل بحران تشکیل کابینه لبنان دیده شد؟
کد خبر: 475466
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- اخبار رسیده از لبنان حاکی از آن است که تلاش‌های داخلی و منطقه‌ای برای به سامان رساندن تشکیل کابینه در این کشور شدت گرفته است.

در حالی که همه کارشناسان هدف از سفر وزیر امور خارجه مصر به بیروت را در همین راستا می‌دانند، نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز ابتکار عمل جدیدی به خرج داده است.

این ابتکار عمل، که به گفته منابع آگاه تلاش می‌شود مفاد آن تا زمان به نتیجه رسیدن محرمانه باقی بماند، از جانب علی حسن خلیل وزیر سابق کابینه و یکی از شخصیت‌های نزدیک به بری با طیف‌های مختلف لبنانی در میان گذاشته شده که در تمام رایزنی‌ها او خواهان عدم رسانه‌ای شدن محتوای گفتمان است.

از طرفی برخی از رسانه‌های لبنانی هم پیش‌بینی کرده‌اند که کابینه لبنان ماه جاری میلادی (تا اوایل اردیبهشت) تشکیل شود چون دیگر کشور در تمامی ابعاد قابلیت تاب‌آوری بیشتر در مقابل این خلأ را نخواهد داشت.

از اخبار منتشرشده در رسانه‌های لبنان چنین برمی‌آید که طیف‌های رقیب در صحنه سیاسی لبنان دست‌آخر بر سر تشکیل کابینه‌ای 24وزیره به توافق اولیه دست یافته‌اند.

این طرح با وساطت و فشار طرف‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و حضور بالفعل شماری از شخصیت‌های بارز و معتمد داخلی در مرحله رایزنی نهایی است و قرار است طی روزهای آینده اخبار بیشتری از آن شنیده شود.

به گمان کارشناسان امور لبنان، اتحادیه اروپا و دولت فرانسه عزم خود را برای تحقق این طرح جزم کرده و از سوی دیگر مصری‌ها که ظاهراً به نمایندگی از سعودی‌ها خود را به بیروت رسانده‌اند نیز در حال کمک به تحقق این طرح هستند تا راهی را که فرانسویان در پیمودن آن ناکام ماندند به سرانجام برسانند.

در این میان آخرین تلاش‌ها برای کاهش تنش بین سعد حریری نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه و میشل عون رئیس‌جمهور لبنان در حال انجام است.

امروز نگاه رسانه‌های لبنانی به نوری دوخته شده که در انتهای تونل چندماهه بحران تشکیل کابینه تابیده شده است؛ اما هنوز مشخص نیست که این نور مژده‌دهنده رسیدن لبنان به ثبات و استقرار است یا جرقه انفجار بزرگی است که لبنان را به کام فروپاشی خواهد کشاند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها