کد خبر: 479750
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۰:۵۲:۰۰
| |

شورشیان چاد برای برقراری آتش بس اعلام آمادگی کردند

«محمد مهدی علی» رهبر جبهه «چرخش و توافق در چاد»، در یک گفتگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: ما آمادگی خود را برای آتس بس اعلام کرده ایم با این حال  ارتش چاد همچنان نیروهای ما را بمباران می کند.

شورشیان چاد برای برقراری آتش بس اعلام آمادگی کردند
کد خبر: 479750
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۰:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| شورشیان چاد آمادگی خود را برای برقراری و پایبندی به آتش بس و حمایت از راه حل سیاسی در کشور اعلام کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «الحره»، «محمد مهدی علی» رهبر جبهه «چرخش و توافق در چاد»، دیروز (شنبه) در یک گفتگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: ما آمادگی خود را برای آتس بس اعلام کرده ایم با این حال ارتش چاد همچنان نیروهای ما را بمباران می کند.

در همین حال ژنرال «عزم برماندوا اگونا»، سخنگوی نیروهای مسلح چاد در پاسخ به سوال خبرگزاری «فرانس پرس» گفت: آنها شورشی هستند و به همین دلیل ما آنها را بمباران می کنیم ... ما در حال جنگ هستیم ، همین!

ارتش چاد در ابتدای این هفته اعلام کرد که یک کاروان شورشی را منهدم کرده و 300 نفر از آنها را کشته است.

سه شنبه گذشته سخنگوی ارتش اعلام کرد که ادریس دبی که 30 سال با مشت آهنین سومین کشور کم توسعه در جهان را هدایت می کرد، هنگام جنگ در برابر شورشیان بر اثر جراحات وارده در جبهه شمال این کشور جان خود را از دست داد و محمد ادریس دبی 37 ساله قدرت را در راس یک شورای نظامی انتقالی به دست گرفت.

با اعلام این خبر، شورشیان قاطعانه با این انتصاب مخالفت کرده و قصد خود را برای راهپیمایی در پایتخت اعلام کردند این در حالی است که «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در روز جمعه با شرکت در مراسم تشییع جنازه دبی حمایت خود را از این شورای نظامی اعلام کرد.

مکرون در یک سخنرانی تأکید کرد که فرانسه نه امروز و نه فردا به هیچ کس اجازه نمی دهد تا به ثبات و امنیت چاد آسیب برساند. او از شورای نظامی انتقالی خواست تا ثبات، گفتگو و تحول دموکراتیک را ارتقا دهد.

مهدی علی در واکنش به سخنان مکرون به خبرگزاری فرانسه گفت: ما به آنچه امانوئل مکرون درباره گفتگوی جامع در مورد آینده مردم گفت، پایبند هستیم.

وی افزود: ما با مخالفان و جامعه مدنی در یک طول موج هستیم.

پیش بینی ها حاکی از این است که در صورت تهدید پایتخت توسط شورشیان، محمد دبی ژنرال 37 ساله و فرزند رئیس جمهور فقید چاد، در راس کمیته نظامی انتقال (CMT) شورشیان را سرکوب خواهد کرد و به زعم استراتژیست های فرانسوی، اگرچه ممکن است در حال حاضر شورشیان از توان لازم برای به دست گرفتن قدرت برخوردار نباشند، اما قادر به ویرانی و تخریب مناطق مختلف کشور هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها