کد خبر: 480359
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۷:۱۶:۰۰
| |

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نشست با فعالان اقتصادی؛

هرچه آینده روشن‌تر، حرکت اقتصادی مستحکم‌تر خواهد بود / نباید همه چیز را فدای فناوری هسته‌ای کنیم.

رئیس‌جمهوری در نشست با فعالان اقتصادی با بیان اینکه هرچه آینده روشن‌تر باشد حرکت اقتصادی مستحکم‌تر خواهد بود گفت: امید به آینده در آغاز دولت یازدهم و زمانی که هنوز ما کار را شروع نکرده بودیم، ایجاد شد.

هرچه آینده روشن‌تر، حرکت اقتصادی مستحکم‌تر خواهد بود / نباید همه چیز را فدای فناوری هسته‌ای کنیم.
کد خبر: 480359
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۷:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز دوشنبه (6 اردیبهشت ماه) در نشست با فعالان اقتصادی با بیان اینکه هرچه آینده روشن‌تر باشد حرکت اقتصادی مستحکم‌تر خواهد بود گفت: امید به آینده در آغاز دولت یازدهم و زمانی که هنوز ما کار را شروع نکرده بودیم، ایجاد شد.

به گزارش ایسنا، روحانی ادامه داد: از یک کشور و استانی شروع شد که کسی فکر نمی کرد همه دنیا را بگیرد. در ایران هم وقتی اولین بار فهمیدیم این ویروس وارد شده است، به مردم اطلاع دادیم. روز آخر بهمن بود، وزیر بهداشت ما گفت دو نوعش در ایران هست. یک آقایی در دولت گفت خیلی بد است که الان نزدیک انتخابات هستیم اعلام کنیم، گفتم هر چه می خواهد بشود؛ باید اعلام کنیم. همان روز هم اعلام کردیم.

روحانی افزود: بعضی ها باور نکردند، بعضی ها مسخره کردند اما نه فقط ما که همه دنیا مبتلا شدند. یکی می گفت ویروس شش ماهه است. یکی می گفت تابستان بشود از بین می رود. اما الان می دانیم ویروس خطرناکی است جهش های متعددی هم دارد. اولش می گفتند بدترینش کرونای انگلیسی است و بعد کرونای آفریقایی و اخیرا هم با کرونای هندی مواجهه شدیم . پس معلوم است این ویروس در حال جهش است. معلوم هم نیست کی از آن خلاص می شویم.

رئیس جمهور گفت: من روزهای آغازین سال 1399 گفتم باید خودمان را آماده کنیم تا با این ویروس فعلا سبک زندگیمان را تغییر دهیم. در حال حاضر دو اصل قطعی است. یکی رعایت اصول بهداشتی و یکی واکسن است. با تزریق دو دوز هم نمی شود گفت ویروس تمام شده است. شاید شش ماه یک بار فعلا مجبور باشیم واکسن بزنیم، اما واکسن خیلی موثر است. اگر ما بتوانیم 60 الی 70 درصد مردم را واکسینه کنیم وضعیت خیلی فرق دارد.

وی ادامه داد: من گفتم از روز اول واکسن وارد کنیم، اما بحث بود که آیا واکسن ها اثر گذار است. سازمان جهانی بهداشت هم به قطعیت این موضوع را اعلام نمی کرد. مراحل علمی شان کامل طی نشده است. اما ما هم شروع کردیم.

وی یادآور شد: اولین معضل ما پول و جا به جایی ارز بود. فکر نمی کردیم در یک بیماری اینقدر شاهد بی رحمی باشیم. دوره ترامپ که معلوم بود آدم خبیث و بی رحمی است؛ اما در دوره جدید هم که مقداری شرایط متفاوت شد ما هنوز هم در این خصوص مشکل داریم . البته به خاطر مقاومت ما شرایط بهتری داریم.

روحانی تصریح کرد: اگر شرکت های دانش بنیان نبودند و ایثار دانشمندان ما نبود خیلی مشکل پیدا می کردیم. در ماسک ساده، وسایل اکسیژن ساز، قرص ها و داروهایی که مورد نیاز بود به مشکل می خوردیم. اگر مدافعان سلامت ما وارد عمل نمی شدند ، شرایط درست نمی شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علما و دانشمندان کمک کردند؛ مقام معظم رهبری که جای خودش، همه کمک کردند. یکی می گفت دستور العمل های بهداشتی که برای مسجد نیست ،مسجد خودش دارالشفا است؛ چه کسی می توانست بگوید این حرف غلط است؟ علما و مراجع و دانشمندان کمک کردند.

رییس جمهور افزود: بخش اقتصادی هم خیلی کمک کرد. یک نفر نگفت کرونا است و مشکل است و سر کار نمی روم. همه سر کار رفتند و خدا هم یاری کرد؛ البته عده ای را از دست دادیم. این هفته وهفته آینده هم روزهای سختی داریم و استان ها در پیک هستند.

روحانی اظهار کرد: یکی از کارهایی که ما در دولت یازدهم انجام دادیم این بود که در بخش دارو و درمان تحولی ایجاد کردیم . تجهیزات و تخت بیمارستانی ما افزایش یافت. 90 هزار تخت بیمارستانی بوده؛ 40 هزار تخت اضافه کردیم و 13 هزار تخت در حال اضافه شدن است . ضمن اینکه از آن 90 هزار تخت 40 هزار تخت هم در دوره ما بازسازی شد.

روحانی گفت: مشکلی که قبلا داشتیم این بود که آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی تصمیم گرفتند رو به روی ما بیاستند و فشار بر ما اضافه کنند تا ما پای میزه مذاکره برویم. فشار برای این بود که با ما مذاکره کنند. در جنگ اقتصادی اما هدف فروپاشی اقتصاد و سرنگونی نظام بود. در مقوله قبلی فشار اقتصادی می آوردند تا ایران پای میز مذاکره بیاید؛ در دوره ترامپ که مذاکره شده بود آمدند گفتند جنگ اقتصادی شروع کنیم که نظام را دچار فروپاشی کنیم و امیدوار بودند طی چند ماه هم به نتیجه می رسد.

وی افزود: بخش اقتصاد ما در خط مقدم قرار گرفت. همه شما عزیزان که در این جنگ هستید دیدید چه طور ما را وارد جنگ اقتصادی کردند. هم بخش اقتصادی سر پا ماند و هم اقتصاد از هم نپاشید؛ البته مردم ما ایستادگی و بزرگی کردند، نیامدند در خیابان بگویند ما گرسنه هستیم بر ما فشار است. دولت هم در حد توان خود تلاش کرد. درست است که حقوق بگیران شرایط سختی دارند، اما ببینید در یک سال گذشته بیش از 45 در صد دریافتی حقوق ها بالا رفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: کسر بودجه هم از مسیر درستی جلو آمد. از طریق اوراق جلو آمد که مسیر صحیح و درستی بود. بعد از سه سال و چند ماه جنگ اقتصادی و کرونا، امروز در وین می فهمیم ایران قدرتمند و با عزت است. دنیا قبول کرده که راهی نداریم جز اینکه با ایران به تفاهم و توافق برسیم.

وی با بیان اینکه"عظمت و جایگاه ایران را حفظ کردیم" گفت: تمام افتخاراتی که به دولت دکتر مصدق و ماجرای ملی شدن صنعت نفت داریم، این است که می گوییم در دادگاه لاهه پیروز شدیم. پیروزی ما این بود که دادگاه لاهه بگوید برای رسیدگی به موضوع شما صلاحیت ندارم. در این دوره دادگاه لاهه دو بار به نفع ما گفته است صلاحیت دارم. رو به روی دکتر مصدق انگلیس بود رو به روی ما آمریکا.

روحانی تشریح کرد: پیروزی ما یک بار در حکم موقت مقابل آمریکا و یک بار در تایید صلاحیت دادگاه لاهه بوده است. این پیروزی ها به دلایل سیاسی در میان مردم کم تر گفته می شود ، اما در تاریخ می ماند که این دولت دو نوبت پشت آمریکا را در دادگاه لاهه به خاک مالیده است. سازمان ملل هم حداقل در دو نوبت مقابل ما شکست خورد. در مهر ماه سال گذشته تحریم تسلیحاتی ما برداشته شد. تحریم تسلیحاتی در قطعنامه های دولت های نهم و دهم بوده است. آمریکایی ها آمدند که تحریم تسلیحاتی باقی بماند، اما شکست خوردند. یک بار دیگر درباره "اسنپ بک" شکست خورد .

وی افزود: امروز هم با قدرت داریم مذاکره می کنیم. 4+1 یا با حضور آمریکا 5+1 موافق هستند هیچ راهی جز برداشتن تحریم ها وجود ندارد، ما سه سال و خورده ای ایستادگی کردیم و امروز به موفقیت رسیدیم. در مذاکره هم پیشرفت قابل توجهی داریم. اگر یک سری مسائل سیاسی نبود می گفتم این موفقیت قطعی است؛ اما به دلایل مسائل سیاسی با احتیاط حرف می زنم.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو گفت: ما در یک مقطع بسیار مهمی قرار گرفته ایم. غیر از بحث تحریم و کرونا در مقطع انتخابات قرار گرفته ایم. انتخابات سرنوشت ساز است. خیلی مهم است که چه کسی در چه دوره ای انتخاب می شود. یکی از مسائل این است که دولت بعد در بخش اقتصاد و سیاست خارجی مسائل منطقه و بین المللی چه طور می اندیشد و فکر می کند. بسیار مهم است که در این مقطع حساس افرادی که می خواهند بیایند در یک رقابت خوبی باشند و مردم هم پای صندوق بیایند.

وی ادامه داد: باید اجتماعات بزرگی با احزاب و مردم و گروه ها در این ایام برگزار می شد، اما به علت وجود کرونا نمی شود.

روحانی در پایان گفت: باید خودمان را برای انتخابات آماده کنیم و به عنوان یک وظیفه اصلی آن را فراموش نکنیم. انتخابات برای ما سرنوشت ساز است. برای ملت و منطقه سرنوشت ساز است. این حرف که می گویند انتخابات اثری ندارد درست نیست. ان شاءالله خدا به ما توفیق دهد که به وظایفمان در سال 1400 عمل کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها