کد خبر: 483547
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۱۲:۰۲:۴۹
| |

پایان اولین مذاکرات مصر و ترکیه در قاهره پس از 8 سال وقفه

مصر و ترکیه عصر پنجشنبه گفتگوهای خود در قاهره را که اولین مذاکرات علنی دو کشور پس از هشت سال وقفه محسوب می‌شود، به پایان رساندند.

پایان اولین مذاکرات مصر و ترکیه در قاهره پس از 8 سال وقفه
کد خبر: 483547
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۱۲:۰۲:۴۹

اعتمادآنلاین| این مذاکرات به مدت دو روز به ریاست حمدی سند لوزا، معاون وزیر خارجه مصر و سادات اونال، معاون وزیر خارجه ترکیه در قاهره برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در بیانیه مشترک دو کشور در پایان این نشست‌ها آمده که در این نشست موضوعاتی چون روابط دو جانبه و پاره‌ای مسائل منطقه‌ای به ویژه اوضاع لیبی، سوریه و عراق و لزوم دستیابی به صلح و امنیت در شرق مدیترانه مورد بررسی قرار گرفت.

در این باره معاون رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که روابط کشورش با مصر شاید در دوره اخیر شاهد تنش باشد اما همکاری دوجانبه به نفع دو کشور است.

فؤاد اوکتای، معاون رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ما خواهان ارتقای روابطمان با تمام کشورهای منطقه براساس احترام متقابل هستیم. مصر همسایه ما در شرق دریای مدیترانه است و روابط نزدیک و شراکت تجاری با آن داریم. شاید روابط سیاسی ما با مصر دچار تنش باشد اما همکاری دوجانبه به نفع هر دو کشور است. مصر به توافقی که با لیبی امضا کردیم احترام گذاشت.

وی گفت: نمی‌توان گفت روابط ما با مصر کاملا قطع شده بود. تماس‌هایی در سطح اطلاعاتی و دیپلماتیک داشتیم و اکنون روند عادی‌سازی در سطح معاونان وزرا آغاز شده است.

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات صریح و عمیق بود و به مسائل دوجانبه و مسائل منطقه‌ای به ویژه اوضاع لیبی، سوریه، عراق و لزوم تحقق صلح و امنیت در خاورمیانه پرداخته شد.

قرار است دو طرف به ارزیابی این دور از مذاکرات و توافق برای مراحل آتی بپردازند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها