کد خبر: 484353
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۳:۴۸:۰۰
| |

گزارش آسوشیتدپرس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

آسوشیتدپرس نوشت: قدرت‌های جهانی دور چهارم مذاکرات سطح بالا را با هدف بازگرداندن ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران برگزار کرده و هر دو طرف از تمایل به کار در مورد موانع اصلی خبر دادند.

گزارش آسوشیتدپرس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین
کد خبر: 484353
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۳:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| آسوشیتدپرس در تحلیلی به رویدادهای نشست‌ کمیسیون مشترک برجام در وین پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، قدرت‌های جهانی دور چهارم مذاکرات سطح بالا را با هدف بازگرداندن ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران برگزار کرده و هر دو طرف از تمایل به کار در مورد موانع اصلی خبر دادند.

گفتگوها از اوایل آوریل در اتریش آغاز شد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه پس از نشست جمعه در توییتی نوشت "شرکت کنندگان در مورد لزوم تشدید روند توافق کردند."

وی نوشت: "به نظر می رسد هیئت‌ها آماده هستند تا برای رسیدن به هدف در وین بمانند."

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا گفت که این پیمان نیاز به مذاکره مجدد دارد، ایالات متحده در سال 2018 از توافق مهم 2015 خارج شد.

با لغو این توافق، ترامپ تحریم‌های سنگین جمهوری اسلامی را مجدداً اعمال کرد.

ایران با افزایش مداوم نقض توافق خود با غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص بیشتر از حد مجاز، ذخیره اورانیوم غنی شده بیش از حد مجاز و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، از جمله اقدامات دیگر برای تلاش و فشار بر قدرت‌های باقی مانده در توافق - آلمان ، فرانسه ، انگلیس ، روسیه و چین - برای تسکین اقتصادی به این فشار پاسخ داد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده می‌گوید که او می‌خواهد دوباره به توافق معروف به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، ملحق شود اما ایران باید اول به این توافق برگردد.

بایدن روز جمعه در کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران گفت که او معتقد است ایرانی‌ها با جدیت به مذاکرات وارد می شوند.

بایدن گفت: "اما اینکه چقدر جدی و آنچه که آنها آماده انجام آن هستند چیست، داستان متفاوتی است." "ما هنوز صحبت می کنیم."

این پیمان برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است؛ چیزی که این کشور اصرار دارد که نمی‌خواهد آن را انجام دهد و دولت در تهران گفته است که آماده است همه نقض‌های تعهدات خود را لغو کند اما واشنگتن نیز باید همه تحریم‌های اعمال شده تحت دولت ترامپ را بردارد.

هنوز همه مشکلات حل نشده است؛‌ به عنوان مثال، نمایندگان در مذاکرات وین اذعان می‌کنند که دانشمندان هسته‌ای ایران نمی‌توانند دانشی را که در سه سال گذشته کسب کرده‌اند فراموش کنند اما مشخص نیست که آیا سانتریفیوژهای جدید ایران باید از بین بروند یا تصمیم دیگری گرفته شود.

از آنجا که ایالات متحده در حال حاضر از توافق خارج است، هیچ نماینده آمریکایی در مذاکرات حضور ندارد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و نماینده ایران در مذاکرات، پس از این جلسه به تلویزیون دولتی ایران گفت که تصور او این است که همه طرفها متعهد به یافتن راه حل هستند.

عراقچی گفت: "گزارش هایی که از آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود این است که آنها همچنین در بازگشت به برجام جدی هستند. تاکنون آنها اعلام کرده اند که آمادگی دارند بیشتر تحریم‌های خود را لغو کنند ، اما ما فکر نمی کنیم که کافی باشد"

وی افزود: "به همین دلیل مذاکرات تا زمانی که به همه خواسته‌های خود در این زمینه برسیم ادامه خواهد یافت.

اگر خواسته‌های ما برآورده شود، ایران در مورد بازگشت به تعهدات خود در اجرای کامل برجام کاملا جدی خواهد بود."

بین جلسات سطح بالا در کمیسیون مشترک برجام، گروه‌های متخصص جلساتی را تشکیل داده‌اند تا راه حل‌هایی را برای موضوعات برجسته ارائه دهند.

سخنگوی هیات اتحادیه اروپا که ریاست جلسات را بر عهده دارد، گفت که بحث‌های تخصصی در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

وی به خبرنگاران گفت: "اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده و تسهیل کننده گفتگوهای برجام با گفتگوهای جداگانه با همه شرکت‌کنندگان و با ایالات متحده ادامه خواهد یافت." "شرکت کنندگان در حال بحث و گفتگوهایی هستند که در سطوح مختلف برگزار می‌شود و هدف آنها اجرای کامل و موثر توافق از سوی همه طرفها و بازگشت ایالات متحده به برجام است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها