کد خبر: 484899
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۰۸:۳۸:۰۸
| |

ابراهیم صالحی‌عمران:

کلمه مهاجرت را برای نخبگان علمی نمی‌پذیریم/ لزوم ارتباط دو سویه برای مهاجرت نخبگان در همه کشور‌ها

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه کلمه مهاجرت را برای نخبگان علمی قبول نداریم، گفت: ورود و خروج این قبیل از افراد در همه کشور‌ها باید دو سویه باشد.

کلمه مهاجرت را برای نخبگان علمی نمی‌پذیریم/ لزوم ارتباط دو سویه برای مهاجرت نخبگان در همه کشور‌ها
کد خبر: 484899
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۰۸:۳۸:۰۸

اعتمادآنلاین| ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، درباره مهاجرت نخبگان اظهار کرد: مهاجرت نخبگان به معنای خروج آن‌ها از کشور است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او افزود: کلمه مهاجرت را برای نخبگان علمی نمی‌پذیریم، بلکه جایگزین آن کلمه تغییر جهت و تغییر موضع است که به معنای ورود و خروج نیرو‌های انسانی به کشور‌های گوناگون است و این ارتباطات بین مراکز دانشگاهی و صنعتی دنیا همواره وجود دارد.

صالحی عمران تصریح کرد: با توجه به اینکه برای نیرو‌های انسانی سرمایه گذاری‌های زیادی انجام شده و دانش و مهارت در اختیارشان قرار گرفته شده بنابراین نباید مهاجرت این نیرو‌ها یک طرفه انجام شود، بلکه باید تعامل نخبگان در همه کشور‌ها به صورت یکسان وجود داشته باشد، یعنی به ازای خروج هر تعداد نیروی انسانی از کشوربه همان میزان هم نیروی انسانی برای سواد آموزی به ایران بیایند.

او ادامه داد: سال‌های زیادی طول می‌کشد تا سرمایه انسانی در کشور تشکیل شود و این فرآیند به سادگی انجام پذیر نیست بنابراین اگر تعامل دو سویه میان کشور‌ها در خصوص جذب و خروج نخبگان علمی به سایر نقاط وجود نداشته باشد صد درصد خسارت زیادی به جامعه علمی، پزشکی و مهندسی وارد می‌شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره راهکار‌های اساسی در خصوص تعامل دو سویه میان کشور‌ها برای تغییرجهت نخبگان گفت: ارتباطات دقیق و مداوم بین دانشگاه، صنعت، کشاورزی و خدمات جامعه باعث جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های نیروی انسانی می‌شود که آموزش نیرو‌های آن باید مبتنی بر نیاز جامعه باشد.

صالحی عمران اضافه کرد: اگر بخش‌های بیرون جامعه مانند صنعت، کشاورزی و خدمات و نظام تولیدی و نظام رشد اقتصادی کشور فعال باشند و بتوانند ارتباطات خود را با یک دیگر حفظ کنند به هیچ عنوان نخبگان از کشور خارج نمی‌شوند و فکری به مهاجرت نمی‌کنند.

او افزود: باید به نیرو‌های انسانی در کشور خودمان بازار کار داده شود تا بتوانند با انگیزه بسیار بالا در کشور خودشان فعال باشند و تولیدات لازم را انجام دهند و تولید ملی را ارتقا ببخشند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به جایگاه ایران در مهاجرت نخبگان به نسبت سایر کشور‌ها اظهار کرد: آمار بالایی در خصوص مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور به کشور‌های دیگر وجود دارد که میل به رفت آن‌ها گاهی اوقات زیاد می‌شود بنابراین زمینه‌های لازم باید برای ماندن این نخبگان علمی در کشور وجود داشته باشد و حضور نیرو‌های خارجی مانند نخبگان علمی، مخترعان، مکتشفین و ... در ایران امکان پذیر باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها