کد خبر: 485167
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۱۴:۴۶:۰۰
| |

بیش از یک میلیارد یورو سود سازنده واکسن کرونای بیون‌تک در سه ماه

در کارزار داغ تولید واکسن برای بهره برداری از بازار مصرف آن در کشورهای دیگر، شرکت تحقیقاتی بیون‌تک اعلام کرد، پس از اینکه هزینه‌های بالا در گذشته بارها این شرکت را به وضعیت دشوار مالی کشانده بود، با تولید واکسن کرونا تنها ظرف سه ماه اول سال جاری میلادی بیش از یک میلیارد یورو یورو سود خالص داشته است.  

بیش از یک میلیارد یورو سود سازنده واکسن کرونای بیون‌تک در سه ماه
کد خبر: 485167
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۱۴:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ورود ویروس منحوس کرونا با خسارت‌های جانی و مالی بسیاری که به بار آورد، اما برای برخی شرکت‌های دارویی سود هنگفتی به همراه داشت. شرکت تولیدکننده واکسن کرونای بیون‌تک توانست تنها در ظرف سه ماه اول سال 2021میلادی به سود خالص معادل یک میلیارد و 130 میلیون یورو دست یابد.

به گزارش ایرنا، در کارزار داغ تولید واکسن برای بهره برداری از بازار مصرف آن در کشورهای دیگر، شرکت تحقیقاتی بیون‌تک روز دوشنبه 20 اردیبهشت (10 مه) اعلام کرد، پس از اینکه هزینه‌های بالا در گذشته بارها این شرکت را به وضعیت دشوار مالی کشانده بود، با تولید واکسن کرونا تنها ظرف سه ماه اول سال جاری میلادی بیش از یک میلیارد یورو یورو سود خالص داشته است.

به نوشته دویچه وله، این شرکت به همراه شریک آمریکایی خود فایزر قصد دارد ظرفیت تولید خود را در سایر کشورها گسترش دهد.

فروش این شرکت در سه ماهه منتهی به پایان ماه مارس بالغ بر دو میلیارد یورو بوده است. این در حالی است که بیون‌تک سه ماهه اول سال 2020 تنها 27، 7 میلیون یورو فروش و 53، 4 میلیون یورو ضرر داشته است. افزایش نجومی سود این شرکت عمدتا به دلیل عرضه جهانی واکسن کووید19 بوده است.

در حال حاضر بیون‌تک قرارداد تحویل حدود 1، 8 میلیارد دوز واکسن کرونا به ارزش حدود 12، 4 میلیارد یورو را بسته است. این مبلغ شامل فروش مستقیم به مشتریان و همچنین فروش به شرکا می‌باشد.

به گفته این شرکت ظرفیت تولید برای کل سال جاری میلادی سه میلیارد دوز و بیش از سه میلیارد دوز نیز برای سال آینده است. تا پنج روز پیش شرکت‌های بیون‌تک و فایزر حدود 450 میلیون دوز واکسن کرونا را به 91 کشور و منطقه در سراسر جهان ارسال کرده‌اند.

بیون‌تک گفته است شرکت خود در خارج از آلمان را گسترش می‌دهد و برای امسال تاسیس کارخانه دیگری در سنگاپور را برنامه‌ریزی کرده است.

واکسن بیون‌تک که با مشارکت شرکت آمریکایی فایزر تولید شده، مجوز استفاده در بیش از 45 کشور از جمله انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا را به دست آورده است.

اما و اگرهای بازار داغ واکسن

در بازار داغ کرونا که همه را به خود مشغول کرده، واکسن ها نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر، معیاری برای سنجش نفوذ جهانی قدرت ها شده اند که این قدرتها شعاع عملکرد خود را براساس دامنه کشورهای توزیع کننده واکسن خود ارزیابی می کنند. به همین خاطر جای تعجب ندارد که آمریکا با تایید واکسن های دیگر از جمله واکسن روسی به دلایلی نه لزوما بهداشتی بلکه با رویکرد سلطه طلبی مخالفت کند.

به نوشته نیویورک تایمز موضوع واکسن به خودی خود سیاسی نیست، بلکه آن را سیاسی کرده‌اند. واکسن‌ها بیش از آنکه ابزاری برای بهداشت عمومی باشند، به ابزاری سیاسی برای نظام سلطه تبدیل شده است تا فقط شرکت‌های چندملیتی وابسته به امپریالیسم مجاز به تولید و توزیع آن باشند و این گونه القا می‌شود که اگر کسی از این جریان پیروی نکند، راهی برای خروج از ورشکستگی اقتصادی نخواهد داشت.

در حالی که اغلب کشورهای جهان بر اثر پیامدهای کرونایی یا تحت تحریم‌های آمریکایی، از کمبود واکسن و منابع پزشکی رنج می برند، چنبره واشنگتن بر منابع عظیم دارویی و احتکار آنها با مقاصد منفعت‌طلبانه، جنجال به پا کرد و موج انتقادات جهانی و حتی رسانه‌های آمریکایی را علیه این سیاست‌های سودجویانه به راه انداخت.

نظام سلطه سرمایه داری، با هدف بهره برداری از منافع بازار مصرف واکسن، از طریق پروپاگاندای رسانه ای به دنبال تحمیل دیدگاه های خود برآمده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و آژانس دارویی اروپا (EMA) این نوع واکسن ها (روسی، چینی، ایرانی و کوبایی و ...) را تایید نمی کنند زیرا با گسترش این نوع واکسن ها، عرصه بازار بر شرکت های بزرگ دارویی چندملیتی مورد حمایت آنها تنگ‌تر می‌شود.

از سوی دیگر، مسئله مصونیت قانونی و قضایی شرکت های داروسازی تولیدکننده واکسن های کووید - 19، حتی در صورت بروز اثرات زیانبار جانبی مانند تشکیل لخته خون در مورد ترزیق واکسن آسترازنکا یا جانسون اند جانسون، این ابرشرکتهای دارویی را در حاشیه امن کشانده است. خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: هر چند ممکن است برخی دولت ها به زیان دیدگان غرامت پرداخت کنند، اما دیگران جبران خسارت شهروندان را حتی پس از تائید کاربرد این واکسن ها در سازمان ها و نهادهای نظارت دارویی، بر عهده خود این شرکت ها می دانند.

هیچ کمپانی واکسن سازی ملزم به پرداخت خسارتی بابت عوارض آتی آن نخواهد بود و هیچ دادگاهی نمی تواند در برابر عوارض خطرناک واکسن ها حتی عوارض مرگبار آنها نیز این شرکت های دارویی را مجازات کند.

نکته هشدارآمیز دیگر درباره استقبال از واکسن ها به دلیل اثرات جانبی بعضا خطرناک این داروهاست. از جمله توقف تزریق واکسن آسترازنکا به دلیل لخته شدن خون و مرگ 37 نفر در کشورهای اتحادیه اروپا به یکی از خبرسازترین تحولات دنیای واکسن تبدیل شد. ماه گذشته بیش از 11 کشور اروپایی به دلیل لخته شدن خون و مرگ 37 نفر در این منطقه بر اثر دریافت واکسن آسترازنکا، دریافت این واکسن را به حالت تعلیق درآوردند ...

برخی دیگر از انتقادات درباره موضوع دریافت انواع واکسن، ناشی از رویکرد سیاسی و خودخواهانه برخی کشورهای غربی بوده است؛ برخی کشورهای غربی با ادعای برقراری عدالت، از اختصاص واکسن ها در ابتدا به مردم فقیر جهان مثل مردم آفریقا دم می زدند. از جمله رئیس جمهوری فرانسه که پیش از تایید نهایی واکسن های آمریکایی و اروپایی، پیشنهاد کرد این واکسن ها در وهله اول به کشورهای جهان سوم و فقیر جهان اختصاص یابد.

همچنین به باور برخی کارشناسان بهداشت، اگرچه این واکسن ها پس از گذراندن مراحل کارآزمایی های بالینی به ثبت و تایید نهادهای مرجع بهداشتی می رسند، اما اثرات بلندمدت واکسن به طور جدی مورد مطالعه قرار نگرفته و اگر هم انتقاد و هشداری در نتیجه پژوهش های صورت پذیرفته درباره آثار خطرناک واکسن ها ارائه شود، تبلیغات پرهیاهوی نظام سرمایه داری واکسن، آنها را خاموش می کند.

ناصبوری و فشار مردم بر دولت های خود برای تعجیل در امر واکسیناسیون و استفاده از واکسن های خارجی بدون مطالعه و درنظر گرفتن جوانب مهم آن، نیز بر بازار داغ واکسن دامن می زند.

با این همه به جاست که دولت ها با کسب اطمینان لازم براساس تحقیقات علمی موثق درباره اثرات دارویی واکسن ها، به تامین مطمئن ترین داروها و واکسن ها برای استفاده داوطلبان اقدام نمایند و تحت تاثیر فشارها و هیاهوی تبلیغاتی شتابزده عمل نکنند.

در این میان بسیاری از کشورها از جمله ایران، با تکیه بر ظرفیت های داخلی و با استفاده از فناوری های روز بین المللی، در کنار استفاده از واکسن های وارداتی، بهره برداری از واکسن های داخلی را در دستور کار قرار داده اند.

ساخت واکسن ایرانی کرونا از اوایل سال 1399 در دستور مسئولان حوزه سلامت کشورمان قرار گرفت و در زمان حاضر ایران جزء 4 یا 5 کشور پیشتاز در تولید این واکسن در جهان محسوب می‌شود.

اندیشکده ونزوئلایی میسیون برداد با به سخره گرفتن اتهام‌های آمریکا علیه ایران، در گزارشی نوشت: ایران امروز یکی از کشورهای پیشتاز در مقابله با شیوع کووید-19 است و به زودی به قطب تولید واکسن کرونا در خاورمیانه تبدیل می‌شود.

از زمان شروع پاندمی و ورود ویروس کرونا، تعداد کمی از کشورها به‌ دنبال تولید داخلی واکسن رفتند که ایران هم یکی از آنهاست، با این حال تولید واکسن داخلی در ایران به دلیل تحریم‌ها، بر اثر هجمه تبلیغات رسانه های بیگانه، در داخل نیز مورد بی مهری برخی رسانه‌ها و افکارعمومی قرار گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها