کد خبر: 485620
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ۰۸:۵۱:۰۰
| |

محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو:

باید جهش‌های ویروس را در تولید واکسن اعمال کرد

رییس سازمان غذا و دارو گفت: باید جهش‌های ویروس را در تولید واکسن اعمال کرد. تولید کنندگان نیز موظف به رصد واکسن هستند تا در سال یا دوره بعدی جهش‌ها پوشش داده شود و نسبت به آن ایمنی‌ها لحاظ شود. 

باید جهش‌های ویروس را در تولید واکسن اعمال کرد
کد خبر: 485620
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ۰۸:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا شانه ساز گفت: باید جهش‌های ویروس را در تولید واکسن اعمال کرد. تولید کنندگان نیز موظف به رصد واکسن هستند تا در سال یا دوره بعدی جهش‌ها پوشش داده شود و نسبت به آن ایمنی‌ها لحاظ شود.

به گزارش برنا؛ هر روز در کشور خبر جدید مبنی‌بر جهش ویروس کرونا رسانه‌ای می‌شود. در این شرایط بیم ابتلا به ویروس جهش یافته در مرزها وجود دارد. هم‌اکنون ویروس جهش یافته هندی از شرق کشور و ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی از قسمت غربی کشور همگان را تهدید می‌کنند. بر اساس بررسی‌های انجام شده تاکنون نمونه‌هایی از جهش ویروس در پنج استان‌های قم، یزد، هرمزگان، آذربایجان غربی و ... مشاهده شده و ویروس جهش یافت است. سیما السادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین اخبار جهش ویروس در کشور گفته است که مرزها به شدت در حال کنترل است و حتی 3800 نفر که به صورت غیرقانونی وارد مرزها شده بودند، برگردانده شدند.تاکنون موارد مثبت از ویروس شامل یک نفر برزیلی، ویروس هندی و چند مورد هم از ویروس آفریقایی شناسایی شده و به شدت رهگیری می‌کنند تا بیماری گسترش پیدا نکند. از سوی دیگر امکان جهش ویروس داخلی نیز دور از انتظار نیست و لازم است تا اقدامات موثر برای مهار این ویروس در دستور کار قرار بگیرد. البته بر اساس گفته‌های مینو محرز، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا زدن واکسن تنها راه مهار کرونا نیست، بلکه بعد از تزریق واکسن هم پروتکل‌های بهداشتی همچون زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست باید در اولویت اقدامات قرار بگیرد. هم اکنون در کشور شرکت‌های متعدد در حال تولیدی واکسن کرونای ایران هستند.

محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت جهش ویروس کرونا و روند پوشش دهی واکسن کرونای تولید داخل به خبرنگار برنا گفت: واکسن کرونا همچون واکسن آنفلوآنزا است. برای مثال فقط با یکبار تزریق نمی توان این بیماری را مهار کرد بلکه باید تزریق این واکسن متداول باشد.

او افزود: البته این واکسن هر ساله با دوز جدید باید تولید و تحت تزریق قرار بگیرد. در روند تولید واکسن هم نوع جهش ویروس مورد توجه قرار می‌گیرد.

شانه ساز تاکید کرد: باید جهش‌های ویروس را در تولید واکسن اعمال کرد. تولید کنندگان نیز موظف به رصد ویروس هستند تا در سال یا دوره بعدی جهش‌ها پوشش داده شود و نسبت به آن ایمنی‌ها لحاظ شود.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به موازات جهش ویروس روند تولید واکسن هم تحت بررسی است، افزود: این جهش از سوی شرکت‌های متعدد واکسن سازی تحت بررسی قرار گرفته می‌شود. البته تاکنون با نتایج مناسب هم همراه بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها